Flugpannband eller flughuva?

Sv: Flugpannband eller flughuva?

Har numera flugmask, med el utan öron. Dels för att man kan ha den utan grimma o dels tkr jag de är smidigare, inga "snören" som slår mot ögonen osv.
Dessutom skyddar en mask m öron från alla äckliga knott som vill bo i öronen på stackars hästen.

Men med tanke på att jag får ge mej ut på flugmasksjakt några ggr varje sommar, så tkr kanske hästen det är bäst utan.... ;)

jag ahr flughuva när hon inte har grimma, på bete och så, men ananrs har jag flugband men det är oftast huva

Jag har grimma med flyveil, mask med öron och mask utan öron. Brukar variera lite så att hästen inte får skav, men den utan öron använder jag nästan inte alls, då den inte smiter åt tätt kring nosryggen utan flugorna kryper in där och kan kalasa fritt under masken utan att hästen kan få bort dem. Grymt!!

Såg på Hööks, en halsrem med flyveil, så man inte behövde ha grimma på hästen. Någon som provat?

Använder inget alls, för jag är livrädd för att hästen ska fastna med bakhoven i huvan. Har en extremt akrobatisk häst som alltid kliar sig i huvudet med bakhoven. (Hon funderar mycket och måste gnugga geniknölarna :D )
Kör med flugmedel istället. Funkar hyfsat. Annars kanske man kan prova att fläta in små läderband i hennes minipannlugg.

Jag har alltid haft utan något alls, de två somrar jag haft häst innan. Iår tänkte jag ev prova med flyveil på en väl tillpassad lädergrimma. Jag gillar inte luvorna, dels för att jag hört att flugorna kommer under, och sen inte kommer ut igen, och dels för att hästen måste kolla genom nät hela tiden. Kan inte vara kul....

Jag använder huva med öron till mina.Anledningen är att jag inte vill de ska få skav av grimman.Sen slits alltid trådarna bor från en flyveil så....

Flughuva: täcker bättre , sitter bättre, Lätt att få av om man fastnar och man slipper grimman.

Minus: Hästen kan fastna i den om den kliar sig med bakbenet, har vart med om det tur var att den lostnade (*Satt fasst med kardborre)

Flugpannband: Är irriterande och hästen kan få snörena i ögonen. Man måste ha grimma på (eller annat band).

SÅ jag gillar flughyvan bäst! :banana: :)

Jag har alltid haft huva till de hästarna jag har haft och kommer även i år ha en huva till min nuvarande häst och vad jag vet har hon gått med huva tidigare somrar så det blir nog super!
Har alltid haft utan öron och den jag köpte igår är också utan öron.

Flyveil använder jag inte pga att jag inte vill ha grimma på hästen samt att banden på såna brukar gå av och så har jag fått för mig att en huva skyddar mer.

förra sommarn hade min flughuva,men skippar det i år då han fick av sig den hela tiden :p leta flughuva i hagen varje dag inget större hit ;)

sen så har han pannlugg som täcker ögonen så det och medel får räcka :D

Flugmedel använder jag oxå, men inte på huvudet (känsliga där ju!!)
Använder bara mask när jag ser att hennes ögon rinner/är irriterade av flugor, annars går hon utan.

Jag tycker att flughuva är bäst, med öron eftersom det skyddar med och dom slipper ha en grimma på sej och det är nog större risk för skav med flugpanband än en flughuva, min har ludd kanter och de tror jag dom flesta har...

Lonely skrev:
Flughuva: täcker bättre , sitter bättre, Lätt att få av om man fastnar och man slipper grimman.

Minus: Hästen kan fastna i den om den kliar sig med bakbenet, har vart med om det tur var att den lostnade (*Satt fasst med kardborre)

Flugpannband: Är irriterande och hästen kan få snörena i ögonen. Man måste ha grimma på (eller annat band).

SÅ jag gillar flughyvan bäst! :banana: :)

Instämmer! :)

Jag använder och föredrar flughuvan, och detta främst för
att hästen ska slippa gå i hagen med grimma på. Flugpann-
bandet är så bökigt och hästen får snörena i ögonen.

Min ena häst har flughuva (en sådan lila från hööks) med skydd för öronen. Den är bäst tycker jag för den skaver inte och nätet skyddar väldigt bra.
Min andra häst har en vanlig flugmask men det beror på att jag inte har hittat nåt annat bättre i minishettisstorlek.
Min tredje har en enorm lugg som skyddar väldigt bra så han behöver inget annat skydd.

Har flyveil på min. Har inte haft huva eftersom flugj*vlarna så lätt kommer in under. Funderar dock på att köpa en som sitter åt mer runt och som täcker öronen.
Aldrig haft problem med att hästarna varit irriterade på snörena i ansiktet.

pimy skrev:
Såg på Hööks, en halsrem med flyveil, så man inte behövde ha grimma på hästen. Någon som provat?

Jag har provat, funkar inte bra om man har en häst som gillar att rulla sig. Allt som oftast har den snurrat så snörena hänger på undersidan av huvudet istället... lagom bra.. :D

Jag föredrar huvan för att den är teddyfodrad runt kanterna, mindre skavrisk. Väger väldigt lite och framför allt så går den sönder om hästen mot att förmodan skulle fastna med något ben eller en gren i den...

Hästen föredrar utan ;) Han klär av sig allt. Men Flughuva är ju bra, då slipper man ju ha grimman.

Liknande trådar

Utrustning Min Rambo flughuva är spårlöst försvunnen efter min semester, så behöver skaffa något nytt. Gillade mycket med den modellen, men hästen...
Svar
11
· Visningar
455
Senast: EZMK
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 847
Senast: Görel
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
290
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka