"Flugor" på tyglarna

Equilina

Trådstartare
Måste tyglarna ha "flugor" på tävling om jag rider med martingal? Hittar inget om det i TR... Det är inåtvända spännen, jag rider med dem hemma och de har aldrig fastnat.

Sv: "Flugor" på tyglarna

Hittar heller inget om det i TR, men jag skulle nog ridit med "flugor", (härlig beskrivning btw ;)) för säkerhetens skull. Även om ringarna aldrig har fastnat så kan dom ju. Flugorna stör väl knappast, och dumt att ta risker (även om dom kan verka minimala). :)

Men det är ju inga flugor på mina favorittyglar :( Därav frågan... Men får väl byta på tävling.

Men det är ju inga flugor på mina favorittyglar :( Därav frågan... Men får väl byta på tävling.

dt går att köpa billiga "flugor" som är avtagningsbara oxå.ungefär 20-30 spänn el nått.:D

Det går ju att sätta på flugor på favorittyglarna, fast då blir de i gummi och inte i läder men de fyller samma funktion.

du kan ju be en sadelmakare sy dit i läder om det är dina favvosar :idea:
Dyrt blir det nog dessvärre..

Men det är skitfult :angel:
Tyglarna är dessutom bruna så det kommer synas jättemycket, och det passar inte vår stil. :D

Då byter jag hellre under tävlingarna.

Det finns martingalflugor i läder också. Kan eventuellt vara hansbo som har dom har jag för mig. Finns i både brunt, oak och tabacco... Är tryckknappar på ena sidan så man kan öppna och stänga dom.

Tror inte det står något om det i TR. Men jag skulle nog inte våga riskera något ändå. Finns ju stroppar i gummi som är enkla att dra på i både, vitt,svart och brunt.

Ett tips annars är att köpa "loop-tyglar", då behöver du ingen stopp för martingalen eftersom de spänns fast i bettet utan spänne!

Kolla på H*rze, där finns avtagbara flugor i läder. jag har sådana till min favvotyglar (också me innåtvända spännen, kandartyglar eg) och de fungerar riktigt bra :)

Tror inte det står något om det i TR. Men jag skulle nog inte våga riskera något ändå. Finns ju stroppar i gummi som är enkla att dra på i både, vitt,svart och brunt.

Ett tips annars är att köpa "loop-tyglar", då behöver du ingen stopp för martingalen eftersom de spänns fast i bettet utan spänne!

Har sett martingalringar som fastnat i sådan med :crazy:

Minns inte.. Men de är släta med tunn gummiinsida, och så ska de ju vara i rätt brun nyans och med innåtspännen.

Annars får jag antingen byta tyglar på tävling eller skippa martingallen, det går ju.

Typiskt, jag som fick grejer därifrån i onsdags.

Och de verkar inte finnas kvar heller :(

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
1 193
Senast: Ajda
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag bytte för några månader sen till ett par biothanetyglar med metallhakar istället för vanliga spännen. Det blev mest så för att de...
2
Svar
22
· Visningar
2 535
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar