Flugmedel, får ej slaktas

sara_18

Trådstartare
Nu e det så att vi har använt ett medel som tydligen gör att man inte får slakta sin häst eller lämna som livsmedelsprodukt. Utan vetskap har ja använt detta om ej slakt till ja läste baksidan där det stog en minimal text. Inte för ja tänkt slakta min häst men endå, om ja nu slaktakt min häst å använt medlet utan vetat om de, kommer dom på slakteriet på de eller hur gör man?:confused:
Har kollat men hittade ingen tråd om detta.

Sv: Flugmedel, får ej slaktas

Har då aldrig hört att man inte får skicka hästen på slakt efter att man använt insektsmedel. Dock kan det förekomma ett visst antal dagar i karens för slakt. Vad är det för preparat du använt?

Finns ett bekämpningsmedel mot fluggor på häst där det är livtidskarens, kommer dock ej i håg vad det heter...

Jag vet 2 medel med livstidskarens, första som vi använt heter Renons sen någon svart flaska om den hette miracle vet ja inte.

Heter det kanske typ Ultra Field Shield.

Jag läste nämligen det på en sån flaska när jag kommit hem till stallet.

Absorbine Ultra Shied

Har det till min häst och medlet äger verkligen, helt underbart är det!
Men ja på flaskan strå det med minimal tex "behandlat djur får ej gå till livsmedelsproduktion"

Vad jag förstår så står det så på flaskan för att dom inte vet om det stannar i kroppen eller inte. Därför får inte hästen gå till livsmedel för 'säkerhets skull'
Tycker det verkar skiiitdumt. Tycker det är sånt slöseri att hästkött ska brännas upp i stället för att komma till nytta pga av lite flugspray på sommaren.

Det beror ju på. Det finns vissa läkemedel som faktiskt lagras upp i kroppen och därför har livstidskarens. Andra har, som du säger, livstidskarens pga att inga studier är gjorda som visar under hur lång tid substansen finns kvar i vävnaden. De saknar MRL-värde säger man.

Jag vet inte om jag tycker att det är så illa. Karenstiderna är ju suveräna, det vore inte så roligt om de som är allergiska mot exempelvis penicillin fick en kraftig reaktion efter att ha ätit en varm korv.

Vissa substanser är t ex teratogena, dvs har en förmåga att framkalla missbildningar hos foster om mamman får i sig substansen, tänk om sådant fanns i köttbullarna?

Visst kan man tycka att "livstid" är väl lång tid, men å andra sidan kan det ju vara allt mellan några dagar till flera år sedan medicinen (eller bekämpningsmedlet) användes.

Jag är ju verkligen inte insatt... Men jag har så svårt att se att det skulle ta flera år för ett flugmedel att lämna hästen. Men man ska väl vara glada för att det säkra går före det osäkra.

Dessutom kan det ju spridas vidare i näringskedjan, då vi skiter ut medlet, det som inte fastnat i oss, var hamnar det då?
Man undrar varför fisken i Östersjön har så svårt att reproducera sig...
Var det inte Margot Wallström som mest på skoj tog prover på vad hon hade för kemiska rester hon hade i kroppen? Det var iaf mycket förvånande hur mycket de hittade!

Men ja tycker det dåligt att det inte står med större text, många vet ju inte om detta å skickar sina hästar på slakt, fråga en som jobba i en hästbutik och hon visste då inte om att de va livtidskarens på de.

Liknande trådar

Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan... 23 24 25
Svar
495
· Visningar
44 283
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 408
Senast: Lindsen
·
Hästvård ja nån som har tips. Mitt sto som får nått föl då och då behöver ju sin vaccination 1mån innan fölis kommer men hon blir TOKIG. de...
Svar
8
· Visningar
2 024
Senast: willy
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 981

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23
  • Stora shoppingtråden III
Tillbaka