Flugmedel eller flugtäcke/ flugluva?

Sanette

Trådstartare
Nu har jag provat massor med flugmedel på min häst och inget har fungerat riktigt bra. Har dessutom slängt ut massor med pengar på dessa. Ni som har hästar på bete: Tycker ni att det är okej att ha flugtäcke eller och flugluva på hästarna dygnet runt? Min häst har tappat ganska mycket i hull för att han har gått och sprungit så mycket på betet för att han varit så irriterad på insekterna. Funderar nu på att sätta på honom ett flugtäcke så att han får lite lugn och ro och de dagar det inte är så mycket insekter så tänkte jag att han kunde gå utan och lufta sig lite. Vad tycker ni om det? Bra idé eller inte?:confused:
 
Sv: Flugmedel eller flugtäcke/ flugluva?

Bra, så länge täcket ligger så bra på hästen att det inte stör den. Det ska inte kasa bakåt eller så. Jag har täcke på min, ibland hela dgn utan avbrott och han ser ut att njuta. Han har flughuva samt täcke och lite medel på magen, inte en fluga som stör honom.
 
Sv: Flugmedel eller flugtäcke/ flugluva?

Köp ett bra flugtäcke (tror det finns disk. om det under utr.) som han inte får skav av, då kan det nog sitta dygnet runt.
Ev ta av några timmar/dag då det är som minst ohyra i luften :crazy:
Flughuva som skyddar öron kan vara bra på en känslig häst, dock en med bra kvalite så att inte ögonen skadas av nätet :eek:

Om du kollar noga första tiden (flera gånger/dag) och det ser ut att gå bra/bättre så kan du nog fortsätta använda flugtäcke/huva! :)
Fast du ska nog ha nått medel på skapet och mellan frambenen då det är lite svårare att slå bort insekter där med ett täcke på sig.

/L
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
709
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
553
Senast: tara
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 083
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 082
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp