Welsh

Trådstartare
HUr ser en flugas livscykel ut?
När blir den könsmogen och hur länge lever en fluga?

Sv: Flugliv

Vad kan ge upphov till sådana funderingar en lördagkväll som denna? :D

(svaret på frågan vet jag tyvärr inte)

Det kan bero på att de jävlarna envisas med att leva och föröka sig trots att det Snöar ute.
Smackade tre stycken idag. Iofs de första jag sett sedan vi bokstavligen tömde ut kill-it i huset, alla flugor DOG.
Så nu är det ändå några ägg som verkar kläckas...
man vill nu veta när nästa besprutning skall ske innan nästa kull har börjat lägga ägg.
alltså, flug(jävlarnas)livscykel önskas.
vi pratar om stora flugor, inte små blomflugor.
och blir de liksom stora på en gång? man ser ju inga småflugor som surrar utan rätt som det är sitter det en bjässe och smaskar i sig mackan...

Senast ändrad av en moderator:

Åh, länge leve wikipedia!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Husfluga
Livscykel [redigera]

Honan kan lägga upp till 500 ägg, i fem grupper om 100 ägg vardera. Inom en dag har larverna kläckts. De livnär sig vanligen av dött och förruttnande organiskt material, till exempel köksavfall och avföring. Larverna är blekt beige till vita och har inga ben. Efter ett flertal skinnömsningar kryper larverna till en torr och sval plats för att omvandlas till puppor, som är röda till bruna. Senare kommer den vuxna flugan ut ur puppan. Hela omvandlingen från larv till vuxenform kallas metamorfos. De vuxna flugorna lever en halv till en månad och växer inte alls under denna tid. De små flugor man ser är inte yngre än de stora, utan bara flugor som haft sämre tillgång till mat i larvstadiet.

36 timmar efter att ha kommit ut ur puppan är honan mottaglig för befruktning. Hannen bestiger henne bakifrån. Hannarna hävdar revir mot inkräktande hannar och försöker befrukta alla honor som kommer in i reviret.

usch, fler idag... dags att ta fram kill it igen....

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
645
Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
28 29 30
Svar
587
· Visningar
14 329
Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 172
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Ni som jobbar med djur, eller relaterat till djur. Vad jobbar ni med och hur gick ni till väga för att nå yrkesrollen? Är intresserad...
Svar
0
· Visningar
180
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama