Flughuva eller flugpannband??

Sv: Flughuva eller flugpannband??

När en häst som inte skakar på huvet i vanliga fall börjar med det när flugorna kommer, då sätter man på huva eller flyveil.

Antar att flughuva är bäst? Hur vet jag vilken storlek jag ska ha?? Hästen jag har är en travare som använder stl cob på grimmor, så jag kanske ska ta det på flughuvan också? Eller hmm det kanske blir för tajt vid ögonen.. aaaaaaa

ALLA hästar behöver flugskydd så sant dom inte har ovanligt tjock och extra lång lugg.

huva är bäst, flyveil irriterar bara ögonen. jacsons svarta huvor med finmaskigt nät är bra!

jag håller med Centaur. Jacsons elastiska huvor med finmaskigt nät är outstanding när det gäller sommaren flygfän. Jag har provat Hööks äldre modell, den med lila tyg och svart nät men de var inte alls lika bra som Jacsons. Tyget töjde sig och nätet blev styvare ju mer man använde dem.

Den huvan du tänker på är väl okej. Men den jag o Centaur menar liknar den som heter: Aussie Fly Mask special och kostar 189:- Jacsons huvor har jag köpt för 89:-

På min arab, som annars har Cob är de här huvorna lite för tajta för min smak, men efter någon dag så har de töjt ut sig och sitter då perfekt!

har du testat flera sorter då?? många är ju helt värdelösa... huvorna med tjockt nät är även svåra att se igenom. såna surar mina ordentligt över! störande att inte se vart man går...

jacsons är som sagt kanon, jättemjuk o fin, dessutom billig.:)

Den ena går med flughuva, tycker inte om att ha grimma i hagen. Det fungerar dock inte med huva som har öron - då åker den av.

Den andra drar av sig allting både flugpannband och alla olika slags huvor, vi har nog provat 10-15 stycken...

Storlekarna är väääldigt olika beroende på vilken huva man köper, min häst har full och behöver allt mellan L-Xfull beroende på vilken, men du får ju köpa och prova försiktigt sen lämna tillbaka om det är fel. Du kan ju alltid fråga i butiken hur de är i strl de brukar ha bra koll. Jag har huva då jag tycker det skyddar bäst och min häst brukar bli väldigt rinnig i ögonen av flugorna, så huva stänger ju ute dem helt. Sen brukar pannbanden bli sönderkliade ganska fort så tillslut har man bara 3 trådar hängande..:P

Jag tar på flughuvor på mina hästar när flugorna börjar komma och sätta sig i ögonen på dom. Alla hästar reagerar inte med svullna och rinnande ögon men det kan knappast vara trevligt att ha flugorna i ögonvrån.
Jag tycker flughuva passar mina hästar bäst, och det är något man får prova sig fram till. Vissa har väldigt lätt för att få skav och en del gillar inte att ha huva alls.
Storlekar varierar såklart väldigt efter modell. Jag har bucas buzzoff-huvor och tycker dessa är stora i storlekarna, men de sitter bra när de väl passar, skaver ingenting och är hållbara.

De ser väldigt bra genom dessa, de är inte så täta som de ser ut när man väl är "i" huvan och kikar. Tar dock av dom på nätterna för säkerhets skull, behovet är inte så stort på natten heller.

Aussi fly mask på h**ks ser mer obekväm ut än den för 69:- . Den sitter så tajt + att den även är för öronen.eller vad tycker ni?? Men nätet var ju perfekt!!

KL

Jag måste fråga, nu när jag kom att tänka på det: Vilket märke är det som man hade jämt förr i tiden, typ 10 år sedan, som var en flughuva modell kardborre med teddytyg på kanterna, inga öron, och nätet var i nån gråaktig färg?

Dom var ju asbra men kommer inte alls ihåg vad för märke o har inte sett dom nu när jag kollat lite lokalt.

Sådan har jag till min eftersom hon inte tycker om att ha något kring öronen. Jag köpte den på Gekås för två-tre år sedan. Är fortfarande som ny med hjälp av ett par rundor i tvättmaskinen.

Hööks hade nån modell med vitt nät och svart teddy runt kanterna. Men det var kanske inte den du tänkte på? Jag hade en sån till min förra häst, men nuvarande kräver öron i sina huvor då han blir uppäten där annars.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Funderar på om det finns något smidigt sätt att fästa huva i tränset? Tycker att den är i rätt storlek och den sitter på hela...
Svar
4
· Visningar
402
Senast: Anna-Bella
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 847
Senast: Görel
·
Utrustning Min Rambo flughuva är spårlöst försvunnen efter min semester, så behöver skaffa något nytt. Gillade mycket med den modellen, men hästen...
Svar
11
· Visningar
455
Senast: EZMK
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka