Flugbett, hästsalva??

Elina8

Trådstartare
Nu märks det att sommaren snart är här. Min häst har börjat få flugbett på skapet, så han är lite sårig. Jag har alltid fått höra att man inte ska ha på någon flugspray där, så vad kan man göra för att få undan flugorna?
Funkar det med hästsalva?

Det är alltså på sidorna, upp mot magen/benen som såren sitter, det är inga stora sår, de största är väl någon cm och väldigt ytliga, det är mest tunna sårskorpor.
Kan jag ta hästsalva på dessa? Eller ska jag bara ta runt? Eller finns det något annat som man kan lägga på som skyddar från flugfän?

Kan det hjälpa att ta på lite ultrashield på benen runt om? Lukten kanske sprider sig och håller undan lite?

Alla tips och råd mottages tacksamt!

Sv: Flugbett, hästsalva??

Jag smörjer min med 4 ess tjärsalva på skapet. Det fungerar jättebra! Luktar gott men det är rätt kladdigt.

Jag brukar också smörja mina hästar med 4 Ess Tjärsalva och det fungerar. Salvan liksom smälter in i huden. Och så tycker inte flugorna om lukten :)

Jag brukar också ha 4 Ess-salvan på skapet. Det mjukgör dels redan uppkomna sår och bett, och sen förhindrar det att fler bitande insekter drar sig dit.

Klart att du kan ha på skapet. Min kompis häst får otrolig klåda på sitt skap så han biter sig själv.
Det är ju det mest oskyddade stället med bara skinnet utan päls.

Svarar alla

Så bra att det funkar även på småsår. Då kan jag använda det utan att vara rädd att det svider och förstör läkningen i såren. Vissa saker ska man ju inte ha i sår eller i närheten ens.

Det är 4 Ess jag har.

Som i alla andra trådar om "flugbekämpning" så slår jag ett hårt slag för FLUSA. Förutom att hälla det längs ryggen på henne så gnider jag även in det på insidan av låren och runt ljuvret. Ingen mer sönderbiten häst efter det.

Liknande trådar

Hästvård :devil: :devil: :devil: :devil: :devil: Hjälp! Hästen är full av flugor som slaskar på småsår och suger blod! Har ni nåt bra tips på...
Svar
13
· Visningar
806
Senast: Elo
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 214
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 759
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka