Flugägg och avmaskning

S

Spirelli

Apoteket verkade lite förvirrade! Hur gör ni med fluägg på benen och avmaskning?

Sv: Flugägg och avmaskning

Om hästarna har styngflugeägg på benen (eller bogen, halsen, manen...) så avmaskar jag i slutet av oktober med Ivomec (eller liknande). Förra året hade vi massor av styngflugeägg på hästarna men i år har jag bara sett *väldigt* lite. Så jag är i valet och kvalet på om jag behöver avmaska dem egentligen...får se hur jag gör.

Min vetrinär jag hade ute nu, rekommenderade att avmaska för styngfluga i slutet av denna månad. Detta enligt nya rön, då styngflugan tydligen kunde göra precis som blodmasken gå i dvala. Detta skulle då ske i övergången okt/november, och för att komma åt så mycket som möjligt av parasiten skulle jag avmaska i mitten till slutet av denna månad (september).

Suck, vad en del veterinärer får för sig konstiga saker. Att man flyttat fram tidpunkten för avmaskning mot styngflugans larver är för att ivermectiner tar dem redan när de vandrar i hästen. Tidigare medel tog dem först när de nått magen, dvs på vintern. Att man avmaskar tidigare är alltså för att slippa avmaska på vintern när blodmasken gått i dvala och innan larverna hunnit utvecklas för mycket.

Att man flyttat fram tidpunkten för avmaskning mot styngflugans larver är för att ivermectiner tar dem redan när de vandrar i hästen.

He he, inte flyttar man väl fram den då snarare tidigarelägger mot tidigare. :idea:

Jaaa... såklart! Tur att du läser det jag menar och inte det jag skriver!

Hmm, själv har jag hört att det räcker med slutet av oktober här nere i söder eftersom vi har en längre säsong.

Fortfarande förvirrad! Här i södra Sverige där jag bor skulle jag alltså vänta till oktober? Pållarna går ju ute och betar ordentligt september ut så... Vad har ni för knep för att få bort äggen? Förresten tyckte hon på apoteket att det verkade tidigt men äggen sitter ju där de sitter. Har för övrigt inte haft några på hästarna på minst 5-6 år.

Det är inte tidigt, förutsatt att styngflugan är klar. Det är ju lite onödigt att avmaska nu och så får hästen ny smitta direkt efter.

Håller med Magdalena. Dumt att avmaska redan nu mot styngflugan om den fortfarande "härjar". Vänta du ett tag till! Magdalena föreslog ju dessutom början av november i ett annat inlägg, så ta du det lugnt bara.

Glömde ju...äggen sitter rätt hårt, men brukar gå att få bort med tex ryktsten.

Det formligen kryllar av flugägg på våra hästar. De går inte att få bort med ryktsten heller. Hur roligt på en skala var det att åka och tävla med två hästar som var alldeles gulprickiga :-).

Vad gäller avmaskning så är det senaste jag hört att man ska avmaska så fort äggen är borta. Detta är dock något min kompis Jessica (trogen gäst på buke) sa, och jag kommer inte ihåg varför. Jessica brukar dock ha stenkoll på de senaste rönen. Ska checka av med henne om hon inte kan titta in till detta forum och förklara bättre.

Mvh//LG

:o

Min "stenkoll" vad gäller avmaskning får jag genom att läsa Magdalenas inlägg. :D

Går på det hon skriver. :bow:

I år tänker jag nog göra ett träckprov och sedan avmaska med Ivomec mot styngflugan när äggen har försvunnit. Jag bryr mig aldrig om att försöka ta bort äggen på hästarna för jag hörde någonstans att hästen får i sig så mycket av dem ändå, även om man tar bort varje dag.

mvh Jessica

Ja, eller med ett rakblad...det förutsätter ju dock att hästen står väldigt still.... jag har gjort det nån gång men har inte sett några än i år...

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 583
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Sirap
·
Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
746
Senast: lundsbo
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat