Flug medel

H

hoppning_95

Hej
jag har hört att man kan göra sin egen flugmedel/spray. Har nån något tips/recept hur man gör sin egna?

Sv: Flug medel

Prova med super utspädd jodopax.

Funkar på min häst.

2 dl äppelcidervinäger och 8dl vatten kokas upp. Pressa i 8 st vitlöksklyftor och låt stå under lock tills det svalnat. Häll på flaska genom ett kaffefilter. Fungerar faktiskt ganska bra...

2 dl äppelcidervinäger och 8dl vatten kokas upp. Pressa i 8 st vitlöksklyftor och låt stå under lock tills det svalnat. Häll på flaska genom ett kaffefilter.

Jag har ett snarlikt recept.

Ta äppelcidervinäger och häll i en genomskinlig flaska. Skär sedan skivor av vitlök och lägg i. Sätt på kork och låt flaskan stå i ett soligt fönster ett antal veckor och dra sig (ju längre det står desto bättre). Vinägern tar då mer lukt av vitlök än när man lägger den i varm vinäger eftersom vitlöken förlorar en del smak och lukt då den tilllagas. Denna blandning luktar jättestarkt och fruktansvärt illa. Antingen kan man använda den färdiga vitlöksvinägern som den är eller spä ut den lite med vatten.

fungerar jättebra och är billigt!!!:banana:

Jag blandar citronella, tea tree, pepparmynta och lavendel i olja.
Funkar finfint på de hästar jag provat på :).

Hur mycket citronella använder du?
Den jag köpt från Crearome är väldigt koncentrerad.
Hade idag i 4 droppar till 0,7 L blandning bestående av:
Vinäger, vitlök, grönsåpa, timjan.
Sprutade lite på ena bakbenet, ska kolla imorgon för att kolla så det inte blir någon reaktion.
Men visst är det citronella som är det verksamma i Equimin?

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag vet att frågan ställts innan men.. någon som vet något medel som fungerar mot älgflugor/älgloppor? Vi har kor som grannar och...
2
Svar
25
· Visningar
1 715
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Ponylove
·
Hästvård Hej, har en häst som har blivit barfota och är lite rädd att hon ska få röta i lamellen då dem är några mm djupare än sulan. Fick tips...
Svar
10
· Visningar
1 026
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka