Skulle gissa på att det är för att disken var böjlig och lite sladdrig och inte hårda som andra saker som användes vid den tiden :)
 
Floppy disk kommer troligtvis från det att disketterna var vändbara tidigare.

Om man ser i olika it lexicon står det lite olika men det är den äldsta definitionen jag hittat (1981)
 
Borde det inte heta "flippy" i så fall? :)

Wikipedia säger.
"A floppy disk is a type of data storage device that comprises a circular piece of thin, flexible (hence the name) magnetic media encased in a square or rectangular plastic wallet."
 
Floppy kommer av Flopp!
Floppydisken blev ju en flopp, eller? :D

Nä skratta inte, den var så torr, så!
 
Heh, jag tänkte faktiskt säga något liknande, men snarare i stil med att det ofta blev fel, disken "floppade". (Jag minns fortfarande bittert förlusten av Last ninja 2) Lät hur som helst bli då jag insåg hur torftigt skämtet var i sista stund.

Å andra sidan hade de mjuka disketterna sin storhetstid, så flopp kanske man inte kan kalla dem.
 
flip flop. Samma grund som senare hip hop kommer från flip flop var ett danssteg som var populärt inom discodansen på slutet av 70 talet och som var ett av de vanligaste grundstegen i breakdance runt 1982.

I slang betyder flop att lägga sig. floppy skulle i sådant fall också kunna betyda lägga in.

Med tanke på det jag nämnde kan orsaken vara att rädda något. Eftersom flop också betyder misslyckas. Det var från början inte något för privatpersoner.

Men flip blir det ju inte. Flip side vet vi gamla dj vad det är det är ju den mystiska missuppfattade sidan av en vinyl.
 
flip flop. Samma grund som senare hip hop kommer från flip flop var ett danssteg som var populärt inom discodansen på slutet av 70 talet och som var ett av de vanligaste grundstegen i breakdance runt 1982.
Nu vet jag inte hur hiphop-tända datanördarna var när floppy-disken introducerades. Mitt förslag med flip var ett skämt. Flip betyder ju trots allt, med dictionary.com som uppbackning, "To turn over: The canoe flipped over in the rapids." d.v.s att vända på. Ingen slang eller något!

Floppy betyder enl. dictionary.com
"flop·py ( P ) Pronunciation Key (flp)
adj. flop·pi·er, flop·pi·est
Tending to flop; loose and flexible. See Synonyms at limp."

Det vill säga: Böjbar, flexibel. Inga slangtermer där heller, ren, hård engelska. Det låter väl mer sannolikt? De första disketterna var ju trots allt floppy. Till skillnad från t.ex. kasetterna som var riktigt sturdy.

I slang betyder flop att lägga sig. floppy skulle i sådant fall också kunna betyda lägga in.
Kanske med väldigt liberal engelska kan det betyda lägga in. Men du måste förklara, lägga in vad och var?

Med tanke på det jag nämnde kan orsaken vara att rädda något. Eftersom flop också betyder misslyckas. Det var från början inte något för privatpersoner.
Skulle det i så fall inte heta anti-flopdisk? Dessutom håller jag inte riktigt med. Var inte hela iden med floppydisken att den skulle vara för privatpersoner, eftersom de introducerades i samband med persondatorerna? (Självklart var de första inkarnationerna av dem inte för privatpersoner, precis som med alla former av teknologi)
Sen att floppy skulle komma av att rädda undan verkar långsökt eftersom man kunnat spara information på andra medier även tidigare, varför plötsligt introducera det ordet?

Men flip blir det ju inte. Flip side vet vi gamla dj vad det är det är ju den mystiska missuppfattade sidan av en vinyl.
Ja, men du föreslog att floppy kunde komma av att den är vändbar, och då skämtade jag att flippy vore smartare. Flip betyder ju som sagt att vända på, oavsett vad gamla dj:are tycker att det borde betyda.

p.s det här är nog det nördigaste ämne jag någonsin diskuterat
 
Tack för svaren!
När kom 3,5 tumsdisketten?
När jag gick i gymnasiet (1992-1995) hade vissa datorer större disketter.
 
För att bli ännu lite nördigare: flip flops är strandsandaler på engelska. Såna med bara en grej mellan tårna ;)
 
Skickade frågan till IBM och fick följande svar och eftersom de uppfann det är det svaret vi borde gå efter.

Floppy = Flexibilitet.
 
Tänk att jag trodde att frågeställningen var, varför heter det floppy när dom är hårda? Trodde alla visste att floppy betyder flexibel :angel:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
622
Samhälle För att länka till den andra tråden om att begränsa paddor. Flera skolor i Europa har börjat förbjuda mobiler under skoltid. Är det...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
7 792
Senast: Enya
·
IT & mobiler Vet inte vad som hände, men jag lyckades precis ändra bakgrundsfärgen från vit till svart på google sökrutan på mobilen och hela...
Svar
4
· Visningar
355
Senast: tott
·
IT & mobiler Har konstaterat att min azozdator är alldeles för tung och bökig att bära runt på till skolan. Behöver något smidigare, men vad? Vill...
Svar
17
· Visningar
731
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp