Flippanbett ??

_Peplis_

Trådstartare
L*illh*sten skriver att de har "Flippanbett" som ser ut så här:
flippan.jpg

Någon som vet vad detta bett har för effekt?

Förresten så trodde jag att ett Flippanbett såg ut mer SÅ HÄR

Sv: Flippanbett ??

Är inte det ett kombinationsbett (det som du trodde var flippanbett?)

grejjen med bettet på bilden är väl att du kan sätta tyglarna på olika ställen för att få lite hävstångseffekt. Mundelen ser ju ut som ett vanligt mullenmouth?

F.ö. tänker jag också på ett kombinationsbett när jag hör "flippanbett"

jo jag vet att det är ett kombinationsbett, man brukar kalla dom för flippanbett, men lillhästen kallade ju det övre bettet (som inte är ett kombinationsbett) för flippanbett..
Är du med? ;)

Detta är ett flippanbett . Det är vääldigt inne nu, kan inte räkna hur många som har det här :smirk:. Jag tycker att det är ett bra bett! Dock skall man prova att rida på det innan man köper det eftersom det kostar cirkus 1700.

det där är då inget flippanbett.
flippanbettet är klätt i gummi, finns som rakt eller tre-delat, med gummiplattor på sidorna, tre lägen för tygeln, rem bakom hakan.
skulle aldrig kalla det för skarpt, det är mjukt och lätt att rida med. kan inte förklara känslan riktigt.

Det du visar i metall vet jag inte varför de kallar flippan-bett, det andra som du visar är ett kombinationsbett, dvs "hälften" hack "hälften" tränsbett, kombinationsbettet skulle jag nog mer kalla Mynta-bett.

Flippanbettet är för övrigt en modernare variant av en vanlig hederlig gammal pelhamstång.

Flippanbettet är inte klätt i gummit, det är ett Nathe-bett.

Precis och jag väljer hellre att rida på ett pelham för 300 spänn än att slänga ut 1700 på ett flippan bett.

/fio den omoderna :p

vad jag ville få fram var att det inte var i metall, hade ingen aning om vad det var klätt med men budskapet framgick hoppeligen! :)

Jag vet inte om just Flippan har delat eller inte men det bettet som fått namnet "Flippanbettet" är det som jag och någon till visade på bild.

Det är inte ett kombinationsbett med hackamore utan en rem under käken, som en kedja fast en nylonrem istället. Titta på bilderna

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·
Utrustning Nån som vet om back on track pardus L är 58-60 eller 59-60? Står olika beroende på var man läser.
Svar
0
· Visningar
137
Senast: aglaonema
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Valle
·
Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
360
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar