Flipi från Österåker

kryptisk

Trådstartare
Har någon här personliga erfarenheter av någon av hans avkommor, eller kanske till och med av honom själv? Funderar på att betäcka med honom :) Behöver en häst med bra bogar och rygg, så han verkar ju inte vara helt fel.

Jag har en aldeles underbar Flipison, han är 3 i år och jag har inte kastrerat än för han är så himla fin :love:

Han är jättelätt att hålla på med, verkligen lyhörd och respektfull. Han rör sig dessutom som en gud!
Led ett sto förbi hagen och han töltar med vinkellyft :love: :love:

Så här ser min Keilir ut:
keilir03.jpgm.jpg

2 år på bilden!

Vilken snygging! :love: Det verkar lovande då med andra ord.. Frågan är hur jag ska kunna hålla mig i ett helt år på att se resultatet! En annan sak jag funderar på är färgen, är Flipi gulsvart eller inte? Lite rädd för att jag kommer få en liten kofärgad fölunge, med tanke på att mamman är brunblackskäck :crazy: :D Någon som har koll på nedärvning?

Har aldrig hört att han är gulsvart i alla fall.

Keilir blev till sist Flipi besökte Jämtland ;) såg att du bor där...
Har träffat/sett flera Flipisar och alla har varit trevliga. Han har ju lämnat en hel del bra.
Lycka till!!
Visst är ett år länge, men vips så står det ett föl i hagen!

Jag har ridit flera avkommor. De hade lång hals, bra bogar och långa ben men inte alltid så stark bakdel. Några av dem hade för lite vilja för att få fram bra tölt i alla fall som 5-6-åringar.

Jag tror Flipi passar utmärkt om du vill "lätta upp" och vill ha en mer långbent avkomma än mamman, han ger vackra "ädla" föl om det är det man gillar :)
Men jag är inte säker på att han ger just starkare rygg/bak om det är det specifikt du är ute efter.

Lycka till :bow:

Tim

Ja, så kan det ju vara :)

Det finns ju mycket bra därifrån också, gäller att kombinera rätt för att förvalta den "store matadoren" bäst :)

Sv: Flipi från Österåker

Har en unghingst efter honom. Min lilla pärla.. :love: Han är lätt att hålla på med, lär sig nya saker fort, lyhörd, respektfull, orädd för "läskiga" nya saker och supersnygg. Han är trygg i sig själv och har aldrig ifrågasatt att jag är den som bestämmer, aldrig nafsig el bufflig. Jätte snyggt uttryck, love hans huvud.. ;)

Sv: Flipi från Österåker

Har en 12-årig brun Flipi-avkomma (vallack). Ädel, vacker och med mycket bra temperament. Jättefin trav, galopp och tölt. Hade som yngre lite dålig vilja, men den har blivit bättre med träning och ålder.
Idag är han en underbar ridhäst som ger mig otroligt mycket glädje!

Sv: Re: Flipi från Österåker

Jag har ridit flera avkommor. De hade lång hals, bra bogar och långa ben men inte alltid så stark bakdel. Några av dem hade för lite vilja för att få fram bra tölt i alla fall som 5-6-åringar.

Jag tror Flipi passar utmärkt om du vill "lätta upp" och vill ha en mer långbent avkomma än mamman, han ger vackra "ädla" föl om det är det man gillar :)
Men jag är inte säker på att han ger just starkare rygg/bak om det är det specifikt du är ute efter.

Lycka till :bow:

Tim

Stämmer väldigt bra med den jag sett. Läcker hingst efter en liten mamma.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
663
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka