Flexion SBS - Bomlös sadel, recension

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare joneya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 4 686
Sv: Flexion SBS - Bomlös sadel, recension

Vad härligt att du (och hästen) är nöjd med sadeln! Hoppas att det fortsätter så.

Jag funderar på en flexion eller en freeform och läste med stort intresse denna recenssion och kollade på bilderna, MKT bra initiativ!!

En liten fundering som jag har är dock följande:
På bilderna så ser du ut att hamna i "framvikt" (du lutar dig en hel del framåt). Jag vill inte kritisera din ridning utan vill mest veta om detta är något som blivit med denna sadel eller om det är en grej som du alltid brottas med? Jag hade en tid en sadel som satte mig i denna postiton och det var ju inte så kul att ha en sadel som "motverkade". Jag fick hela tiden tänka på att luta mig bakåt. Ja, hursomhelst så undrar jag om det är pga sadeln du hamnar i framvikt eller om det är nåt som du "alltid" haft problem med.

Hej.

Jag har suttit och filosoferat på ett annat forum om min framvikt bitvis. Just på dessa bilder har de däremot med övningarna att göra. På ena bilden är jag på väg att ställa mig upp för att avlasta ryggen och mana honom att söka sig överdrivet framåt/nedåt för att stretcha ryggen. På den andra bilden lutar jag mig lite framåt för att lägga mera vikt på frambenen (och på så vis mana honom att förflytta sin tyngdpunkt en liten bit bakåt själv (det ska finnas undersökningar som visar att hästar vill ha en väldigt bestämd del vikt på sina framben och att de anpassar sin tyngdpunkt efter detta)).

Vad jag kom på var i alla fall att jag troligen har för korta stigläder i kombination med för stort knästöd, vilket gör att jag inte kan ha skänkeln på ett vettigt sätt, vilket i sin tur leder till att jag hamnar i viss obalans. Ska pröva mig fram lite mera imorgon så får vi se vad jag kommer fram till. Här är min sits i samma sadel när vi skrittar på lång tygel: http://hem.bredband.net/joneya/flexion/line.JPG Men den känns fortfarande lite smått defekt, troligen för att benet inte kommer åt att lägga sig riktigt neutralt.

En till grej som jag tänkte på med min Flexion:
Jag tappade inte stigbyglarna en enda gång! Jag har vanligtvis usel balans i traven (som jag skrev på ett annat forum, jag har ridit 3 gånger senaste månaden, 2 ggr. barbacka plus dagens ridtur i min Flexion; innan dessa var det kanske 7-8 ridturer i min usla islandssadel som inte gav ett dugg hjälp; sammanlagt kanske 15 ridturer på hela detta år!). Och så tappar jag gärna fokusen och börjar göra överdrivna hjälper. I alla fall så tappar jag lätt stigbyglarna, särskillt om jag försöker sitta ned i traven. Men idag så hade jag inga som helst problem! Och hälarna höll sig nere även när annat i sitsen krånglade (måste bero på stiglädrenas placering eller sadelns hela uppbyggnad). Men jag måste säga att även om min sits är lite skev bitvis så kändes dagens ridtur betydligt bättre än någonsin. Sadeln gjorde verkligen underverk trots felinställningarna från min sida (stigläderlängd och knästödens placering).

Ähum.. :o Jag hittar bara totalt 4 bilder varav endast en är uppsutten. Gör jag något fel?
Är själv ute efter sadel så jag är lite nyfiken.
Vad kostade denna sadel och var hittar jag den?
Finns den i olika storlekar? Har en kort kort kort islänning så den sadeln på bilderna skulle vara STOOORRRR! gissar jag på.. :smirk:
Mycket intressant recension tycker jag! :bow:

Sadeln kostar drygt 12 000 kr importerad från england, den finns även att få tag på i sverige men då kostar den drygt 14 000 kr. Sadeln finns i en storlek, 18 tum men eftersom sadeln anpassar sig efter hästen så passar den de flesta hästar och rumpor.

Joneya kanske vill vara gullig och mäta hur lång sadeln är på hästen? Den borde vara kortare än många andra bomlösa sadlar.

Kul att se bild från sidan, den lämnar VERKLIGEN bogarna fria!

Uppenbarligen är det bara jag som har bekymmer med ont i skrevet av den :D

Idag har vi provat min SBS på en bred shire utan manke, och sadel låg där den skulle utan några som helst problem. (Foto kommer så fort jag orkar redigera dem)
Och som jag tidigare skrivit i en annan tråd så passar den väldigt bra på min PRE också. Dessutom provade vi den på ytterligare ett halvblod i stallet idag, och hans matte blev också glatt överraskad. Så hittills har jag bara positiva omdömmen :love:

Och joneya - skönt att du är åtminstone relativt nöjd efter all din långa väntan :D

Senast ändrad:

Hej Sweet. Tyvärr är den inte speciellt kort. Eftersom den motsvarar en 18 tums sadel i sitsen så är den ju lite stor. Däremot så ska de lansera en kortare Flexion, men det blir som jag förstått det inte förräns i början av nästa år (den mindre sadeln är egentligen tänkt som en barnsadel, men det är tydligen flertalet vuxna ryttare med små hästar som inväntar den kortare modellen till sina hästar). Den som har möjlighet kan väl springa ut och mäta sin sadel så snart som möjligt? Själv har jag just lovat ut de två närmaste dagarna åt min medryttare, så jag tycker det är lite onödigt att cykla en mil bara för att mäta sadeln :D

Svea, du provred ju en väl insutten sadel. Min är som synes väldigt flat, så det kanske bilr samma sak på min längre fram?! Men förhoppningsvis inte, och eftersom ingen klagat på det hos Enlightened Equitations forum så lär det vara ett lite ovanligt problem...

Jag har ju det problemet med ganska många sadlar - är väl rätt uttöjd på insidan av låren efter mycket barbackadressyr på breeeeeeed fjordhäst, så jag kommer ner rätt djupt i sadlarna. Det är ytterst få engelska sadlar jag sitter skönt i, och då ska det helst vara 18" om det ska funka. Freefrom 17" hade jag också problemet med, men med 18"-sätet går det bra.

Nu har du ju haft din Flexion ett tag, känns det fortfarande bra??

Älskar min Flexion! :)
Bra med stöd och jag sitter väldigt bekvämt.

Har nu mätt min Flexion och den är rätt exakt 50 centimeter lång, till alla er som funderade på det.

Vill bara inflika att jag också tyckte att Joneyas sadel var superskön! Enda nackdelen är väl att kanalen är lite liten..man tycker att de kunde passat på och gjort ordentliga bossor? Sedan glider den lite vid uppsittning, iaf för mig, men en annan är ju inte van att försöka klänga sig upp på gigantiska ex-travare ;) *rodna*
Man satt kanonfint i den iaf, och den verkar ju väldigt flexibel och skön mot hästen också...
:)

Vill bara inflika att jag är en klenis på att dra sadelgjorden (mest för hästens skull), vilket i sig påverkar sadelns stabilitet ;)
Men jag tycker mig faktiskt ha märkt att den glider mera vid uppsittning nu än i början när jag hade den; fast det KAN bero på att hästen mer och mer klagar på sadelgjorden och att jag därför drar försiktigare och försiktigare (d.v.s. mindre) för varje gång :D Resårgjord är på G hoppas jag (har beställt; hoppas den finns i lager och att de skickar den SNART).
Många säger att så länge man har rätt tillbehör till sadeln så ska den inte glida minsta lilla nästan, vilket jag kan tänka mig stämmer så länge man har en häst som man kan dra gjorden på.

Själv fick jag även pröva en Start Trekk, och måste säga att jag numera är bortskämd av så mycket stöd i min Flexion att jag tyckte att Star Trekken kändes platt som attans; PLUS att jag själv tyckte att framvalvet blev lite plastigt (tunnt och rörligt gav en känsla av klenhet; i alla fall jämfört med en torsionkopias grova framvalv i trä). Men man kommer ju närmare hästen i en Starr Trekk eftersom den är mycket tunnare än en Flexion. Själv kände jag att jag skulle behövt ha helskodda ridbyxor för att trivas i Star Trekken, som att jag skulle glida runt som attans om hästen tog lite stora steg (sitsen var flat och hal när jag hade jeans på mig). Men sedan är min sits allt annat än bra också, särskillt i trav *skäms lite*

Risken med större bossor på en redan tjock sadel är att man hade hamnat ÄNNU längre ifrån hästen. Dessutom har jag fått för mig att en för bred kanal lättare blir platt, att den glider isär och att mitten av sadeln kommer ner på ryggen... (det sista är bara funderingar, har ingen aning om hur det egentligen ligger till). Men det hade ju inte skadat om den hade varit lite bättre tilltagen. Särskillt med tanke på att stoppningen undertill säkerligen kommer att lägga sig lite med tiden också.

Min stallkamrat bannade oss för att vi talat om bomlöst för henne ;) Hon var inställd på att köpa en Wintec av islandsmodell, med utbytbara koppjärn. Och så kommer vi och sätter griller i huvudet på henne. :D Nu kan hon inte bestämma sig. Tur hon har lite betänketid eftersom hästen ska vila hela vintern.

*skratt* mm.. gillar att sätta griller i huvudet på folk ;) det är så lätt hänt att man bara köper det som alla andra har, eller håller sig till det som kom med hästen...
Jag tycker att det är mycket viktigt att undersöka vilka alternativ som finns, och vad man själv och hästen gillar, innan man bestämmer sig :)

och vem har bra sits i trav?? *rodna* stackars hästen trodde väl att man övade studsteknik ;)

och det där med bred kanal håller jag med om, men däremot skulle jag velat ha den lite djupare... = tjockare bossor... de kunde ju gröpt ur lite ur den annars väl tilltagna sitsen ;)

Stackars min häst? Han är så van vid mig och min "sits" vid det här laget så han var nog glad över din sits :) Det såg riktigt bra ut i traven, särskillt jämför med mig :angel:

Hallooo Joneya!!

Jag är så sugen på SBS Flexion och jag försökte komma in på din recension men det gick inte.. :( ..Jag vill veta allt, tycker du fortfarande mycket om den? Är det värt pengarna?

Min häst är 5 år i år och hon har utvecklats till den BREEDASTE häst jag sett! Hon är helt platt och har knappt ingen manke. Om du sett en riktigt fet shettis fast i 155 cm höjd... :love: :smirk:

Ingen sadel passar damen och hon morrar fint åt sadlar nu :devil: och det är bara flexion jag är intresserad av.

Hör av dig är du snäll, gärna med bilder....Det var nån som hade provat på en stoor häst och den passat!? Skulle vilja se bilder på det. :p

Värsta lyckokramar om ni hjälper mig!!

~STREGA var det ju!!! ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Idag har vi provat min SBS på en bred shire utan manke, och sadel låg där den skulle utan några som helst problem. (Foto kommer så fort jag orkar redigera dem)~~~~

Kommer det nåt?

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
16 895
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 292
Senast: Oh_really
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 665
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka