Flerbarns föräldrar!

Sv: Flerbarns föräldrar!

Hur räcker ni till?

Jag är mamma till ett barn har ett "bonusbarn" varannan vecka. Är hemma föräldrarledig med den lilla i dagsläget.. Vårat liv är ganska lugnt och fridfullt på dagarna, men när sambon kommer hem ifrån jobbet så är det fullt upp här hemma.. Kvällsmat, dusch, bullibumpa, varva ner, rasta hund....

Vi har altså 2 barn i familjen nu och det är fullt upp! Jag går ändå hemma på dagarna, kan fixa med städ, tvätt då.. Men hur blir det när jag måste börja jobba? Hur hinner ni, orkar med?

Jag har världens ångest för hur livet kommer se ut.. Jag vill ju finnas till för barnen, hinna SE dem... Hur går det ihop med en heltid?

Sambon är hemma 17.oo, då är det två timmar till att den stora tjejen skall sova.. Bara två timmar!! Tanken på att vi båda skulle behöva jobba så är orimmlig! Tanken på ett till barn är orimmligt! Ändå är det ett himmla tjat på folk: När kommer nästa då?

Varför räcker det inte med ett barn? Varför heter det BARA ett! Det är vell inte så bara?

Det där irriterar mig till vansinnig.. Att barn är bara nåt man skall ha och då många av.. Helst av varje sort!

Långt och luddigt,frustrerande inlägg.. men jag är intresserad av dels hur ni hinner och orkar med? Eller är det så att man kanske i ärlighetens namn inte hinner eller orkar med?

Om folk fortsätter att tjata på dig att du skall skaffa fler barn efter du har sagt ifrån att du inte vill så kulle jag ärligt talat sålla i min bekantskapskrets.
Jag skulle aldrig i livet fråga/tjata/förvänta mig att mina vänner ska skaffa barn för att JAG vill det, låter helt befängt i mina öron :eek:
 
Sv: Flerbarns föräldrar!

Man hinner vad man vill och kan, jag är en fyrabarns mamma med en hund och två hästar. Jobbar inte just nu men studerar. Man får sänka kraven på sig själv och inse att man är bara människa.Om det inte är absolut rent överallt gör inget bara alla mår bra och trivs.:rofl:

Håller fullständigt med! :bow:
(Har fem barn, ingen hund men två hästar och studerar på distans!:angel: )
 
Sv: Flerbarns föräldrar!

Om folk fortsätter att tjata på dig att du skall skaffa fler barn efter du har sagt ifrån att du inte vill så kulle jag ärligt talat sålla i min bekantskapskrets.
Jag skulle aldrig i livet fråga/tjata/förvänta mig att mina vänner ska skaffa barn för att JAG vill det, låter helt befängt i mina öron :eek:

Verkligheten fungerar tyvärr inte så.. Man kan inte "ta bort" alla från en som inte vet bättre och som inte dansar efter ens egna förstånd eller tyckande! man måste fortfarande ha ett arbetsliv, och arbetskamrater väljer man inte till ex...

Det jag ville poängtera var attityden hos folk, att det är så självklart att man skall ha fler barn. Hur folk kan säga: Du har ju BARA ett barn.. osv.. Att folk utgår från att man skall ha fler, åtminstonde två.. Att man hela tiden måste argumentera sitt val..

Tycker du fortfarande att jag är blåst i huvudet?
 
Sv: Flerbarns föräldrar!

Egentligen tror jag inte det finns så mycket tanke bakom allt man får höra.

Jag kan bara se till mig själv, ibland frågar man saker av ren artighet, och tänker inte på att människan jag pratar med kanske hört samma sak tio gånger senaste veckan. Och jag är ändå helt på det klara med att alla är olika och väljer antal barn utefter vad de själva vill.

Sedan kan jag erkänna att jag är nyfiken också, eftersom alla har olika anledningar. Känner man personen ganska väl så skulle jag nog fråga varför man gör ett visst val, men om det är ytligt bekanta så frågar jag inte, det har jag inte med att göra då.

Dessutom finns det ju en form av mall man ska passa in i. Jag fick frågan om syskon så fort jag i princip klämt ut den första, när jag sedan talade om att jag var gravid på nytt tyckte samma människor som tjatade om syskon att det var så himla tidigt för en bebis till :crazy:

Man kan aldrig göra alla nöjda, och det hoppas jag man inte vill heller. Däremot måste man som du säger, acceptera att folk kommer undra och att man faktiskt inte alltid kan välja sin umgängeskrets. Det är inte så lätt att vips säga upp bekantskapen med någon bara för att man råkar tycka att de tjatar om barn.
 
Sv: Flerbarns föräldrar!

Visst är det av obetänksamhet som folk tjatar, de är ju inte elaka.. Och visst kan jag med att att folk jag känner väl och har en nära realtion med frågar av nyfikenhet och så.. Men de tjatar inte, och de förstår vad jag säger åt dem..

Sen finns det ju ex på jobbet, (var där och hälsade på) där det tjatas enormt... Och det blir ju inte bättre av att en av arbetskamraten inte kan få egna barn utan har adopterat.. Det blev en sån otäck stämmning. Kändes som om att vissa ansåg att ett barn inte var värt något om det inte var ens eget. Och att ett barn inte var tillräckligt, utan man var tvungen att ha två... Ingen respekt för andra...

urs!

Men jag tror inte att de är ute efter att vara elaka, utan det är nog den där mallen du pratade om..
Och obetänksamhet givetvis...
 
Sv: Flerbarns föräldrar!

Jag tycker folk som tjatar på andra att DE skall skaffa barn är blåsta o de som de gör är befängt.

När folk frågar mig det brukar jag svara med att fråga "Men när ska du skaffa häst då" då brukar de se ut som :confused: o då förklarar jag att det är så jag känner för deras fråga o att de inte har med det att göra.

Par som precis har fått barn har ju en tendens att fråga det gång på gång på gång... :cool: :cool:
 
Sv: Flerbarns föräldrar!

Det behöver inte alltid vara något illa menat bakom att fråga sina vänner om det, du drar alla över en kam när du tycker de är blåsta.

I vår bekantskapskrets är vi tre par som har barn, en tjej är singel och ett par har inte kommit så långt som barn än. Och jag brukar skojtjata på min bästa väninna, när hon själv för det på tal. Jag vet hur deras situation ser ut, och jag vet att hon inte tar illa upp. Och jag anser mig varken vara blåst eller befängd.

Däremot tycker hon det är jobbigt när hennes föräldrar tjatar, eller andra vänner, men de vet inte varför de inte skaffat barn än. Men jag vet, och när det bara är jag och hon så pratar och skojar vi om det.
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 190
Senast: Liran
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 083
Senast: Jahaja
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 417
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 386
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp