Flerbarns föräldrar!

A

Atoxa

Hur räcker ni till?

Jag är mamma till ett barn har ett "bonusbarn" varannan vecka. Är hemma föräldrarledig med den lilla i dagsläget.. Vårat liv är ganska lugnt och fridfullt på dagarna, men när sambon kommer hem ifrån jobbet så är det fullt upp här hemma.. Kvällsmat, dusch, bullibumpa, varva ner, rasta hund....

Vi har altså 2 barn i familjen nu och det är fullt upp! Jag går ändå hemma på dagarna, kan fixa med städ, tvätt då.. Men hur blir det när jag måste börja jobba? Hur hinner ni, orkar med?

Jag har världens ångest för hur livet kommer se ut.. Jag vill ju finnas till för barnen, hinna SE dem... Hur går det ihop med en heltid?

Sambon är hemma 17.oo, då är det två timmar till att den stora tjejen skall sova.. Bara två timmar!! Tanken på att vi båda skulle behöva jobba så är orimmlig! Tanken på ett till barn är orimmligt! Ändå är det ett himmla tjat på folk: När kommer nästa då?

Varför räcker det inte med ett barn? Varför heter det BARA ett! Det är vell inte så bara?

Det där irriterar mig till vansinnig.. Att barn är bara nåt man skall ha och då många av.. Helst av varje sort!

Långt och luddigt,frustrerande inlägg.. men jag är intresserad av dels hur ni hinner och orkar med? Eller är det så att man kanske i ärlighetens namn inte hinner eller orkar med?
 
Sv: Flerbarns föräldrar!

Av någon anledning så hittar man lösningar ! Och tid ! Men innan kan det te sig alldeles omöjligt ! OM man väljer att skaffa ett barn till. Ni har ju redan två !!! Även bonusbarn tycker jag räknas. Även om de inte bor ihop på heltid.
 
Sv: Flerbarns föräldrar!

Man får hitta lösningar, till exempel att jobba "i skift". Två heltidsarbetande föräldrar måste inte innebära att det är två föräldrar som jobbar mellan 8-17 måndag till fredag utan det finns andra lösningar.

Sen är min erfarenhet så här långt att JA man har svårt att hinna med saker, men det skiljer inte så mkt mellan att ha en eller tre. Jag tror faktiskt att jag hinner mer nu än jag gjorde när jag hade två, för då var de mindre och krävde mer pass. Nu kan de roa sig själva medan jag diskar och lagar mat. De roar varandra så att jag kan ägna tid åt ett barn i taget.
Men man måste jobba medvetet åt det hållet också...
 
Sv: Flerbarns föräldrar!

Man hinner vad man vill och kan, jag är en fyrabarns mamma med en hund och två hästar. Jobbar inte just nu men studerar. Man får sänka kraven på sig själv och inse att man är bara människa.Om det inte är absolut rent överallt gör inget bara alla mår bra och trivs.:rofl:
 
Sv: Flerbarns föräldrar!

Man får hitta lösningar, till exempel att jobba "i skift". Två heltidsarbetande föräldrar måste inte innebära att det är två föräldrar som jobbar mellan 8-17 måndag till fredag utan det finns andra lösningar.

Sen är min erfarenhet så här långt att JA man har svårt att hinna med saker, men det skiljer inte så mkt mellan att ha en eller tre. Jag tror faktiskt att jag hinner mer nu än jag gjorde när jag hade två, för då var de mindre och krävde mer pass. Nu kan de roa sig själva medan jag diskar och lagar mat. De roar varandra så att jag kan ägna tid åt ett barn i taget.
Men man måste jobba medvetet åt det hållet också...

Jag håller helt med dig!! Min situation är ju lite lik din, med två äldre barn tätt och en liten. Det två större leker med Elin om jag behöver diska eller laga mat så det känns precis som du skriver, att jag hinner med mer nu än tidigare.

Mina pojkar förtjänar verkligen guldstjärnor!! Eric servar Elin med nappen tidigt på morgonen och på kvällen ( ibland när hon skriker på kvällen och jag tittar på tv elelr duschar och inte hör henne genast eller väljer att låta henne vara en stund så går han in och ger henne nappen. Många gånger så möts vi vid dörren för att han ska ge nappen tycker han:D Han är så häftig för han ger henne nappen, smeker henne över håret, säger godnatt och trycker i gång speldosan VARJE gång han ger nappen. Ibland säger han när han ser mig i trappan att HAN ska ge nappen så jag behöver inte komma.:love: Isaac har börjat leka mer med henne, även om han inte tycker att Elin är speciellt intressant:angel: Hennes leksaker är ju intressantare:p
 
Sv: Flerbarns föräldrar!

Nu jobbar inte jag utan är hemma på heltid, men jag har också haft dessa funderingar.

Detta med städande och plockande, ja är ingen hemma så blir det inte lika stökigt och skitigt = mindre städning (här i allafall)

Tufft dock att ha långa arbetstider och inte ha så mycket tid "kvar" av dagen innan det är sängdags. Ja man får nog sluta se på klockan lite och ha samma rutiner varje dag för att varva ner och ta det i lugn tackt. Så att det inte bli in i bilen, rusa hem, ge ungar mat, bolibompa, duscha, läsa, sova. Utan ta ett djup andetag och ta det lugnt, försöka att inte stessa, (visst det är jättelätt att säga :D ) Men tror att alla vinner på det. Göra allt tillsammans de sista timmarna innan sängdags.

Oj vad jag lät vettig, hoppas att jag kan göra så själv när det blir dags i framtiden :angel:

Det där med tjat om fler barn, visst är det uttröttande att lyssna på. Vi har också "bara" ett barn (visserligen har vi två fosterbarn också) men valde att bara skaffa ett biologiskt barn och det räcker. Hon har mitt humör och vi är lika som bär = fight :D
Maken är knipsad nu också så nu kan det inte bli fler barn!

Det löser sig och hjälps ni åt så går det mycket lättare.
 
Sv: Flerbarns föräldrar!

Var sak har sin tid :idea:
På något sätt så hinner man med allt man vill om MAN SÄNKER KRAVEN.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Jag tror att det är det det mesta handlar om. Man får helt enkelt vänja sig vid lite skit i hörnen. Och jag lovar, det går fort. :p
 
Sv: Flerbarns föräldrar!

*kl*

Nu har jag ju bara ett litet barn (snart 14 mån), som inte ser på TV alls. Men en sak slår mig...varför är Bolibompa = TV så himla viktigt för barnen (och de vuxna...)? Det tar ju uppenbarligen tid från att umgås med föräldrarna! Varför inte leka/spela spel/läsa bok tillsammans istället? Låt disk etc vänta tills ungarna lagt sig och ha TV-tiden ihop med barnen istället för att lära dem att TVn är så himla viktig!
 
Sv: Flerbarns föräldrar!

Min mor uttryckte det väl.

Även hon var trött efter en lång arbetsdag, och tyckte den där halvtimmen var perfekt. Vi var nöjda, och hon kunde passa på att
göra lite annat, så hon och min far kunde umgås istället för att dammsuga när vi hade gått och lagt oss, alternativt tittade hon med oss. Kvalitetstid med bägge mina föräldrar hann vi få ändå, en halvtimme mer eller mindre var ingen större panik, eftersom vi alltid kände att de hade tid för oss.
"Missade" vi en dags Bolibompa var det ingen katastrof för oss heller.
Det är nog inte alltid man orkar läsa, spela och leka.
En halvtimmes mys i soffan framför bolibompa kan nog vara minst lika kvalitativt.
 
Sv: Flerbarns föräldrar!

Ja visst, man är inte mer än människa.. Och sänka kraven..

Jag har igentligen inte så stora krav på just städning och så... Jag gör det som är mest nödvändigt, prioriterar barnen, djuren och så före..

Men det är just det där tid till barnen.... Man vill ju vara en så bra mamma som möjligt.. Man vill ha tid till att i lugn och ro prata med barnet när de behöver det osv. Känns inte som om vardagen kommer bli så... Känns som om man kommer att hamna i den där stressfällan.. Känns som om standard replikerna här hemma kommer att bli: Nu måste du skynda dig.... i säng
.... till skolan
... i duchen
...... att äta upp kvällis

Skynda, skynda, skynda.. Läste en gång för länge sen någonstans ( kommer ej ihåg var) Att 8 barn av 10 i 3.klass höll på att utveckal magsår.. Vet inte hur sant det var men jag reagerade på det och jag tänker på det ibland fortfarande... Hur kan det komma sig...

Barnen har sina trotsperioder, man är trött och sliten efter jobb och tiden inte räcker till.. Och ja struntar man i att kolla klockan så är ungar i säng mycket senare än vad det var tänkt och då får man en skit jobbig morgon. Och ungar kommer inte att orka med dagen på ett bra sätt...

Men som sagt folk har ju ungar och de klarar ju av det.

Sen är det säker så att fler ungar roar varandra och man får mer tid till annat. Men de flesta familjer jag känner är det inte så, där är det ingen lugn och ro.. Ungar härjar och tävlar om uppmärksamheten. Föräldrarna orkar inte "ta tag" i barnen innan det är försent. Ungarna tar över. Får ta ansvar som de inte är mogna för (iform av vad de skall äta, ha på sig osv.. rena Nanyakuten i många fall. och jag kan facktist inte klandra föräldrarna heller, då de gör så gott de kan, pysslar, går ner i arbets tid osv.. Och framför allt älskar sina barn. Men tiden och orken finns inte till att takla trotsperioder you name it.. Men hur kan man då tjata om ett till? Mer en vad jag begriper!

Skall man behöva sänka kraven på att vara mamma oxå? Nä nu är jag riktigt löjlig, jag hör det själv... Men det känns så...
 
Sv: Flerbarns föräldrar!

ja det kan man verkligen undra!

Men våran tjej vill gärna se det. Det är för övrigt det ända på tv hon tittar på.. Det skulle vara om hon var sjuk eller så, så kan vi klämma på en film..

Men kompisarna tittar, och det pratas om det efteråt...
 
Sv: Flerbarns föräldrar!

Nä det hade jag inte tänkt.. Det kan man väll utskönja ur mina inlägg?
 
Sv: Flerbarns föräldrar!

Jobbar du må-fre i dagsläget?
(när du går tillbaka efter mammaledigheten?)

Om du gör det skulle jag helt klart gå ner i tid. Någon timme per dag kan göra väldigt mkt.

Jag har tur och jobbar efter schema, det blir mkt kvällar, helger och nätter. Men det är bra då det blir mkt tid över till familjen. Kvalitetstid för barnen och egentid för mig.

Jag förstår faktiskt hur du känner dig, jag hade likadana tankar när mina barn var små, livrädd för att inte orka/hinna med. Jag har 4.5 år mellan mina båda biologiska för att jag ville känna att jag orkade med dom och hade tid för dom. När lillan kom så var storebror så pass stor att han hade ett eget litet liv och kompisar som var väldigt viktiga för honom. Han krävde inte lika mkt utav mig som mamma.

Men precis som indianen skriver så är det himla viktigt att sänka kraven. Våga ha ostädat. Våga köp fikabröd. Våga låta bli att sy dina gardiner, köp färdigt. Om du vill, alltså. Många har ju sådant som intressen och gör det tillsammans m barnen och det är ju kvalitetstid också. Våga säg ifrån uppdrag som du känner tar tid. Försök att koppla av och njuta av nuet, för det kommer aldrig tillbaka. Lätt att säga, jag vet.. :crazy:
 
Sv: Flerbarns föräldrar!

Jag har en värdelös anställning. Men ett värdelöst schema.. Jobbar i stort sett bara kvällar. Och en massa helger.. Vilket kommer att innbära att det bara är en av oss sambon som får dra lasset på de flesta vardagkvällar och helgerna ja jag vetèfan...

Jag skall göra vad jag kan för att byta jobb..

Det positiva med denna anställning är att jag kommer att slippa att ha barn på dagis så lång tid, eftersom jag är hemma på dagarna.. Men helgerna, det känns förjävligt!

Det vore aldeles utmärkt att få gå på ett vanligt 5-veckors schema som alla andra, då det blir mindre helger.. Och inga delade turer!

Ja det lär bli lite pyssel här oxå för att få det att gå ihop...
 
Sv: Flerbarns föräldrar!

Nu har jag ju bara ett litet barn (snart 14 mån), som inte ser på TV alls. Men en sak slår mig...varför är Bolibompa = TV så himla viktigt för barnen (och de vuxna...)? Det tar ju uppenbarligen tid från att umgås med föräldrarna! Varför inte leka/spela spel/läsa bok tillsammans istället? Låt disk etc vänta tills ungarna lagt sig och ha TV-tiden ihop med barnen istället för att lära dem att TVn är så himla viktig!
Tanken är god.
Men har man flera barn och särskilt, som jag, är ensam med barnen, så är det nog bra om barnen kan leka med varandra eller titta på tv tillsammans en stund. När mina barn tittar, så leker de ofta samtidigt, faktiskt. Men om jag tycker att de bara leker och inte tittar och vill stänga tv:n så blir det ett unisont "neeeeej". :D

Jag har inga tv-kanaler, utan har bara "manickerna" så att jag ALLTID vet exakt vad de tittar på. "Manickerna" är dessutom på hög höjd. Dvd och video är ca 2 m ovanför golvet och tv:n ca 1,5 m ovanför golvet. Dvd:n är den enda som fortfarande har en fungerande fjärkontroll (tur, iom att man ska välja språk).
Mina barn ser EN film/dag, enligt turordningslista, förutom söndag då de får se tre filmer om vi hinner. Oftast hinner vi inte ens med en/dag. Sällan tre på en söndag. Så det är sällan som maxkvoten uppfylls.

Två dagar i veckan slutar jag kl 19, och då ska jag också hämta barnen från kvällsvård, så vi är hemma 19.30-20. Behöver jag säga att jag inte gör så mycket mer än ser till att få barnen i säng de dagarna? Iofs börjar jag senare de dagarna, men då är det de enda dagarna jag har tid till att göra "tråkiga vuxensaker" utan att barnen är hemma. (Sköta byråkrati, gå till läkare eller lab osv, jag har tur om jag hinner fylla en maskin med tvätt också.)

Ofta somnar jag med barnen, och även om jag skulle hållas vaken så ORKAR jag inte vara effektiv efter det. Ska jag göra nåt ska det göras dagtid. Kvällarna när jag lägger barnen lägger jag mig MED alla tre och läser lååånga sagor. Under sagans gång somnar de en efter en. Först somnar 3-åringen, sen 6-åringen och sist 8-åringen. Ibland kan klockan vara 22 innan 8-åringen somnar, men då har jag också ägnat mig 100% åt barnen sedan ca kl 17 när vi äter (de dagar jag slutar tidigare, brukar då vara hemma ca kl 16). Det är liksom mat i lugn och ro, plocka undan det värsta, kolla att allt är klart för nästa dag, se till att alla får på sig nattkläder, ta en liten kvällsbit, läsa saga, läsa saga, läsa saga, läsa saga. Ibland somnar jag t o m medan jag läser sagan. :o

Som nån sa så får man sänka kraven.
Helst skulle jag ju inte ha tv öht. Jag tittar aldrig på tv själv och känner heller inget behov av att göra det. Men för mig är det ett "strukturerat bakgrundsbrus" i vardagen på nåt sätt. Det är EN film/dag, det är helt klart VEM som väljer filmen. Och det är sällan vi hinner med... Istället är barnen med ute på gården och sköter om djuren eller pillar i trädgården (eller gräver upp plantor som inte ska grävas upp) eller nåt...

Men faktiskt, jag har prioriterat barnen framom ett välstädat hus, framom att alltid ha diskat, framom en hel massa annat. Och de tittar ändå på tv.
Äldsta barnet kan också tycka att det känns trevligt bara att tv:n är igång om han är ensam hemma någon gång. Oftast pysslar han med lego, men det räcker med att det inte är knäpptyst i huset. Andra gånger lyssnar han på nån cd istället, eller en sagokassett (han gillar ff Barna hedenhös :D ).

Så för mig är inte tv nån stor sak, även om jag inte gillar tv själv. Mina barn får titta enligt vår "lista", så hinner jag koka mat el dyl. Jag nekar dem INTE att vara med och laga mat (jo kanske ibland, beroende på vad som ska göras), men att ha tre stycken hjälpredor är lite för mycket, särskilt om de är på bushumör. ;) Då är det bättre att de gör nåt tillsammans istället.

Såja, en lång utläggning om att vara enastående trebarnsmamma. :D
 
Sv: Flerbarns föräldrar!

Känner man att man inte orkar ha fler barn så skaffa inte fler !

Jepp. Jag kände länge att jag inte orkar med fler än en. Först när ettan var runt 7 år så började tanken på en tvåa ta fart :) .
Så jag har nästan 9 år mellan mina barn. Och det funkar bra för mig. (däremot måste endel människor som absolut inte har nåt med saken att göra kommentera ålderskillnaden som om den per automatik vore något negativt :mad: )
 
Sv: Flerbarns föräldrar!

Jag går i samma tankebanor som du, är också mammaledig. Våndas också över hur jag ska hinna allt när vi sedan blir två som jobbar heltid.

Sambon min jobbar 7-17, men själv arbetar jag som personlig assistent, vilket innebär både dagtid, kvällar och helger. För min del skulle jag önska ett 7-17 jobb. Men jag tror att det optamala för våra barn är så som vi kommer få det, även om det blir krångligare för mig och min sambo. Barnen kommer hinna umgås med både sin pappa och mig mer än om vi båda jobbade samtidigt. Dock blir det inte alltid hela familjen samlad, men huvudsaken är ändå att man gör så gott man kan.

Sedan har jag insett att jag får sänka kraven och prioritera. Det är jag så illa tvungen till.
 
Sv: Flerbarns föräldrar!

Jag har sedan många år ett jobb med mycket frihet, ständig jour och taskigt betalt ;) . Enkelt förklarat: så jobbar jag då kunderna har tid.
Därutöver har jag några jobb till bla. köra tidningar mellan 03.00 - 06.00 samt jobbar skift inom vården på ett boendestöd. Inga nätter men likväl olika skift, det tidigaste börjar 07.00 och man slutar senast 22.00. Jag studerar också en del...

Maken jobbar 07.00-16.00
utöver det har vi barnen , fyra superhärliga ungar -varav två alltid kommer vara i en trotsperiod de kommande 15 åren som en kompis till oss uttryckte det! :crazy: ;)
Sedan har vi vårt företag med våra 22 hästar.

Det finns tid. Alla ser vi olika på kvalitetstid, för oss är det viktigt att ha tid tillsammans, att vi bara är.........
Antingen ena eller båda vi föräldrar tillbringar iallafall 4½ timme vaken tid per dygn med våra barn.(räknat på yngsta barnet) Därmed inte sagt att vi måste leka, barnen vill gärna vara med och laga mat, vi ser på barnprogram tillsammans etc. Läser läxa osv. Visst vill vi ha mer tid tillsammans, på helgerna kompenseras det till viss del och vi gillar att fika tillsammans och prata, prata och prata :D Pyssla, städa etc. Ser vi på tv är det oftast bollibompa. Ska jag se nåt så är det så sent och jisses vad sövande programm de sänder då :angel:

Annat vi prioriterar är att på helgerna äter vi alla mål tillsammans (såvida jag inte har ett av sällsynta helgpass på boendestödet). Likaså gäller kvällsmat. Frukost äter vi gemensamt 7 dagar i veckan...


Gira :banana:
 

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 190
Senast: Liran
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 083
Senast: Jahaja
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 417
Senast: Exile
·
  • Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 386
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp