Flera missfall...

C

Cet

Hej, jag har precis fått mitt andra missfall på raken och känner mig så förbaskat trött, ledsen, arg och allmänt misslyckad.

Finns det fler som fått fler på raken? Hur gjorde ni för att våga ge er in "bebisproduktionen" igen? Jag vet inte hur jag skall orka kissa på fler gravtest, bli besviken över alla menser som kommer, gå och vänta på ett positivt besked. Och sen när det äntligen kommer, riskera att än en gång drabbas av denna sorg:confused:

Hur skall jag våga tro att det kommer att bli bra nästa gång?
Som tur är har vi ett livs levande bevis på att vi är kompatibla, vi har en fullt frisk underbar pojk. Tack och lov, säger jag för det. Men min sorg över att inte kunna ge honom ett syskon nu heller är så himla stor.
Jag var bara tvungen att få skriva av mig lite....

:cry: Cissi
 
Sv: Flera missfall...

Jag har "bara" fått ett missfall, nästan tre år innan jag blev med första barnet. Försökte se det som att det missfallet var lika med att aldrig ha blivit gravid. När det sker så tidigt så är det väl så stora fel att det aldrig kunnat överleva. Men det kan ju vara lika jobbigt för det.

Nu när jag är gravid med nummer två var jag hela tiden rädd att få mf, men jag försökte hela tiden tänka som jag gjorde sist. Skulle det bli mf så är det är lika med ingen graviditet alls.

Har du fått dina missfall tidigt eller sent?
 
Sv: Flera missfall...

Jag har fått båda tidigt i graviditeten, men det sista hade jag burit på i 4 veckor fast det inte levde. Är arg för att jag inte fått göra ett VUL varken privat eller på den vanliga gynmottagningen.
Nästa gång tänker jag har krävt fram ett ultraljud redan i vecka 7 INNAN jag blir gravid. Jag vill verkligen inte utsätta mig för detta igen.
 
Sv: Flera missfall...

Min svägerska bar på sitt ofullständiga foster fram tills ett UL i v. 13, där det konstaterades att det som fanns kvar inte levde. Men hon hade alla graviditetssymptom och grämde sig över alla förstörda månader när hon ändå inte fick något "resultat" av det.

Men nästa gång måste du väl ändå kunna få göra ett Ul så snart du vill? Har de inte med i beräkningarna det som hänt dig innan?
 
Sv: Flera missfall...

Min kompis fick först två utomkveds och sen två vanliga missfall i v 8 stackarn, men nu är hon gravid igen i v 38! Så det finns hopp!

Jag tror jag har läst att missfallsrisken inte är större för att man fått missfall innan, nästan tvärtom, att har man haft ett är det osannolikt att man ska få två. Eftersom du redan har ett friskt barn handlar det nog bara om ren och skär otur...

Meh nu är jag ju ingen doktor utan det var bara mina personliga tankar efter ett eget missfall i feb. Min doktor sa att jag fick ett extra ultraljud om jag ville, för att jag skulle känna mej säker denna gången, men nu känns allt så bra. Men du borde definitivt kunna få ett tidigt VUL, så att du vet att allt ser bra ut, för då kan du slappna av lite mer och njuta. (eller jag vet att man oroar sej hela tiden ändå....)

Hoppas allt går bra och jag beklagar missfallet... :(
 
Sv: Flera missfall...

Usch vad trakigt skickar trostkram :cry:

Jag tycker ocksa att du skall begara ett tidigt vul nasta gang. Redan i v.6 kan man se hjartslag. Om det skulle ga sa illa att det blir missfall annu en gang sa hade jag sokt hjalp, det kan vara sa att du behover extra hormonstod etc for att behalla graviditeten, och tre missfall pa raken berattigar definitivt en utredning.
 
Sv: Flera missfall...

Har haft 3 mf två i 10-12 v & ett i 4 v. Detta under en tre års period. Fick gå till spec. men allt var bra sånär som på en lindrig pso.

Någonstans mellan 15 till 30% av alla bekräftade graviditeter slutar med missfall. Eftersom mörkertalet är så stort vid de obekräftade gravididterna, där kvinnans mens kanske enbart är ovanligt kraftig eller någon dag försenad, har man gissat att det kan vara så mycket som 50% av alla ingångna graviditeter som blir missfall.
 
Sv: Flera missfall...

Jag har iofs bara haft ett mf pga, misstänkt utomkveds, men förstår hur du känner, skickar tröstkram!

Det var tungt att försöka igen, men man får försöka se det som att det fömodligen fanns en anledning med mf:t. Jag är gravid i v 29 nu, och under hela tiden har oron funnits där, men som tur är så har vi en bra barnmorska som tar den oron på allvar. Vi fick ett UL i v 6 för att se att det låg där det skulle, ett i v 12 för att kolla att allt var okej. Sedan är det ett gjort i påskas, jag var väl i v 17 elelr nåt då, och det gjordes pga av magsmärtor, och så gjorde vi ett nu i v 19 där vi såg återigen att allt var som det skulle.

Håller tummarna för att ni tar er igen, och hoppas du kan få igenom dina krav på tidigt UL, så du får se att allt är okej!
 
Sv: Flera missfall...

Min svågers syster har haft många, många missfall. En av gångerna var det bara en vecka kvar till förlossning men bebisen hann dö inne i magen. Det var för 2-3 år sedan.
Nu har hon en ny karl och de fick sitt första barn för fyra veckor sedan :)

Jag har aldrig varit med om missfall så jag kan inte riktigt sätta mig in i situationen, men ville bara med den berättelsen visa att man inte ska ge upp, även om det känns mörkt ibland.

Lycka till! :)
 
Sv: Flera missfall...

Jag fick konstaterat MA i v 13-14 för ett litet tag sedan.
Jag tror då att de hade varit döda i ca 2 veckor eftersom
mitt illamående hade avtagit då och jag äntligen mådde
bra.
Läkaren sa då att jag får u-ljud i v.8 nästa gång, men jag
vet inte om jag vill det. Tänk om jag gör u-ljud och allt
ser bra ut och fostret dör sedan. Tänk om jag ser att
det inte växer som det ska eller ser konstigt ut på något
annat sätt och sedan bara ska vänta på att det dör.
Det är hemskt att få mf/ma, inte bara för att man mister
det barn man har väntat på, utan även för att man mister
en del av glädjen med att vara gravid.
 
Sv: Flera missfall...

kramar till dig-vet hur det känns, fast det är mååånga år sedan så sitter besvikelsen kvar.
Jag fick mitt första barn -84, sedan hade jag två ganska sena missfall innan mitt andra barn föddes -87.
Efter det har jag varit gravid fem gånger,men alla har slutat i sena missfall...

Jag vet inte hur jag orkade faktiskt, mest pga av mina andra barn som alltid varit min stora glädjekälla i livet:love:

och en stor portion envishet!
 
Sv: Flera missfall...

Tröstkram.
Det är klart att du vågar ge dig in på att bli gravid igen, men det tar tid.
Jag fick 2 missfall på raken 12 veckor emellan när min dotter var runt 3 år hon är 12 idag. Det var jättejobbigt och nu när jag är i slutskedet av min graviditet bra många år senare så gläds jag över den lilla i magen. Jag kände en ångest och oro när det började blöda i v. 12 och jag var bergssäker på att jag fått ett missfall igen. Jag är lycklig över att få chansen till att bli gravid igen, och jag är ingen ungdom längre. Chansen att bli gravid minskar kraftigt när man blir äldre trots allt.

Bli inte rädd om du blir gravid igen. Låt tiden läka såren så ska du se att det blir bra...
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 252
Övr. Hund Alltså jag sliter snart mitt hår... Har en småosäker och väldigt försynt retrievertjej som gärna bär på saker. Stort föremålsintresse...
Svar
12
· Visningar
1 586
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 273
Senast: vallhund
·
Övr. Barn vet inte ens riktigt vad jag vill med detta eller vad jag egentligen vill skriva, me. Behöver nog bara skriva av mig... Jag har mått...
2 3
Svar
49
· Visningar
9 418
Senast: Treo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

  • Smaklig munkpeppar
  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp