Flera med kolik i samma stall.. orsak?

Lenis

Trådstartare
Givetvis kan det vara slumpen men måste ju ändå försöka tänka ett steg längre. För 3 dagar sedan hade en häst i vårt stall kolik, i dag fick en till det. Den första piggade på sig innan det blev aktuellt med transport till klinik, vetten var ute och kollade och träckprov är skickat. Nu idag på morgonen insjuknar nästa. Vad ska man tänka? Jag är givetvis ängslig att även min ska drabbas OM det inte är slumpen.

Hästarna som drabbats äter inte samma hö, går i hagar bredvid varann men inte samma hage, äter samma havre men den leveransen är snart uppäten och den var stor så det är ingen ny säck i alla fall. De har samma vattenkoppsystem men vattnet ska ha blivit analyserat för nåt halvår sedan och var iaf då ok.

Nån som har nån tanke?

Sv: Flera med kolik i samma stall.. orsak?

I detta fuktiga väder drar grovfodret lätt åt sig fukt även om det ligger under tak, detta kan ge kolik, eller om hästarna går och sörplar i sig "snusk vatten" som blir ståendes i pölar i hagen, sk sandkolik, inte alls ovanligt med detta väder.
Hoppas pållarna kryar på sig!

Bandmask? Kom ihåg att provet kan visa negativt fast hästarna har det.

Vi har samma i vårt stall, fast dessa hästarna går i samma hage. Häst 1 fick kolik igår, häst 2 kolik idag. Veterinären trodde sandkolik, jag misstänker att alla ekollon de satt i sig nu har börjat visa sig...

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 356
Senast: ufot
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 643
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 808
Senast: Luleå
·
Foder & Strö Sedan november 2011 har vi fodrat våra hästar med horsehage. Dels pga av att vi inte har varken förvaringsplats eller möjlighet att...
Svar
2
· Visningar
1 051

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka