Flera fjärranslutningsförnster öppnas

B

Blossi

När jag startar min dator vill den koppla upp mot internet. Den startar alltså en fjärranslutning. Detsamma händer om jag har surfat och kopplat ner. Efter en stund startar en fjärranslutning. Mina inställningar är dock sådana att jag måste klicka på "Anslut" innan modemet ringer upp.
Jag sitter alltså med modem.
Detta fel har pågått i drygt 1 vecka, och jag har inte laddat ner något vad jag vet.
Någon som har ett förslag på vad detta är? Kan det vara någon inställning eller nåt?
Jäkligt irriterande att det poppar upp en massa anslutningsfönster i ett kör.
 
Kontrollera dina fjärranslutningar så du inte ha någon som du inte känner igen, ifall det finns någon annan så ta bort den. Förmodlingen vill den koppla upp sig mot ett telefonnummer utomlands,,då kommer du att få en stor telefonräkning.
 
Fast så enkelt var det inte. Det har jag redan kollat.
Fler förslag?
 
har du installerat/uppdaterat något från microsoft strax innan det började? De 'nya' operativsystemen och programmen har en 'feature' som gör att den automatiskt söker efter nya uppgraderingar och laddar hem dem själv och då måste de ju ha tillgång till internet.

Det borde finnas någon inställning för att 'slå av' den automatiska uppdateringsfunktionen.

Vitsen med automatisk uppgradering är att man alltid ska ha det senaste, där de täppt igen kryphålen som virusskapare använder sig av.

Kan säkert förekomma i produkter från andra än Microsoft också.
 
Fast Windows update har jag slagit ifrån. Det var så mycket annat som krånglade om körde dem.
Jag får klura ett tag till för att se om jag kan komma på nåt. Annars funkar systemåterställning bra på XP. Har gjort det ett par gånger och det har funkat fin-fint.
 
Nu har jag förmodligen klurat ut vad som hände.
Verkar som någon i familjen laddat ner en trojan som heter dlm.exe. :angel:
Jag kollade upp på nätet vad det är för något och det verkar vara någon spy-ware.
Vad som är kontstigt är att virusprogrammet inte reagerade förrän den 16 april. Efter vad jag kan hitta så fick jag in viruset den 3 april. Det som är mest underligt är att jag uppdaterade virusprogrammet den 14:e.
Undrar om det ligger ett tag innan det aktiveras och virusprogrammet reagerar.
Dock tog inte programmet bort skiten utan varnade bara. Fick mecka lite men hoppas att jag har fått bort det. Det låg ju och snurrade hela tiden så det var inte bara att ta bort det. Fick stänga ner processen och sedan gå in i msconfig och ta bort det från autostarten.
Det öppnas i alla fall inga fjärranslutningsfönster längre.
Jag är glad att jag ställt in uppringningen så att jag måste klicka på "Anslut".
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår låste jag dörren på jobbet för sista gången inför sommarens semester. Jag har verkligen sett fram emot det. Frågan är då varför det...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Magiana
·
IT & mobiler Jag kan inte kolla på Svt Play, bilden blir bara svart. Jag får fram alla små bilder på de olika programmen, men när jag klickar på...
Svar
5
· Visningar
2 791
IT & mobiler Jag satt i skolan och jobbade över skolans WiFi med min laptop idag när uppkopplingen plötsligt bröts och jag inte hade några...
Svar
4
· Visningar
2 479
Senast: Mineur
·
IT & mobiler Min dator dog i februari och sedan dess har den vägrat starta. I går äntligen fick jag den "lagad" av en snäll kille och det som var fel...
Svar
8
· Visningar
1 724
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Tvättstugedrama
  • Husköpstråden del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp