Fler som börjat rida på nytt i vuxenålder?

finapina

Trådstartare
Hej svejs! Tyckte det kunde vara kul o starta en tråd för oss "come back"- ryttare. Alltså för oss vuxna som red som barn/ ungdomar, gjorde uppehåll o började igen! Presentera er gärna kort,ridvana osv o hur ni kom tillbaka till ridningen o hur det känns att rida igen! Ok, jag börjar! Jag red som 8- 19 -åring på ridskola. Kom upp i ca LB /LC- nivå. Efter dessa år blev det studier, hus o familj så det blev ett långt uppehåll på 16 år! När ena dottern började rida uppstod plötsligt ett uppdämt häst- o ridbehov! Har snart ridit 1 år på ridskola o känner mig helt hästgalen. Svårast med ridningen igen är balans o koordination. Öppna o sluta ha jag kunnat men det är som bortblåst. Nu kan jag få till en knagglig skänkelvikning typ... Det känns jobbigt ibland att veta att man varit duktigare, modigare o tuffare men jag kämpar på! Men på ngt vis känner jag mig ändå tryggare o uppskattar sjäva umgänget med hästen ännu mer än som yngre. Funderar på att skaffa medryttarhäst om ngt år.:)Hoppas på o höra av ngn annan som funnit hästarna igen!

Sv: Fler som börjat rida på nytt i vuxenålder?

Jag red på privathästar som medryttare i 12-16 års åldern och hade sedan ett uppehåll på 23 år tills jag började på ridskola för ett och ett halvt år sedan. Dottern ville börja rida och då anmälde jag mig själv också. Först red jag en gång i veckan men då jag blev helt hästgalen blev det två dagar efter en termin. Jag var betydligt modigare som barn och kände mig tryggare i sadeln än vad jag gör nu. Har fått för mig att hästarna var lugnare förr! Det är roligt att rida i grupp och det är utvecklande att ha en ridlärare som korrigerar alla brister.

Min dotter är lika tokig i hästar hon och rider också två dagar i veckan. Det är dyrt med alla lektioner men ändå billigare än att ha egen häst. Någon gång i framtiden vill jag dock ha en egen.

Jo så tycker jag också! Att hästarna var lugnare förr. Men kanske man red fler halvslöa ponnisar då. Halvbloden nu kan vara ganska heta o tittiga tycker jag!Absolut inga slöa lektionshästar!

Hejsan,

Red från jag var 10 till 21 år. Från 15 år red jag mycket, flera gånger i veckan. Jag jobbade en kort period i travstall hade lite sommarjobb på ridskola. Sedan när jag flyttade hemifrån och började plugga blev det svårt att hinna med och ha råd så då blev det till att sluta. Tyvärr.

Det tog tog 10 år att få tummarna loss att börja om igen, och det var det värt! Nu har jag ridit nästan 4 år på ridskola och hunnit med en medryttarhäst. Jag kommer aldrig att sluta igen! Ibland är jag jättesugen på en egen häst, men förnuftet säger nej eftersom jag inte är beredd att lägga ner den tiden det tar.

Jag var också betydligt modigare/dumdristigare i tonåren än nu. Däremot tycker jag att de hästar jag rider nu är lugnare än de jag red tidigare. Fast då red jag mycket tokiga ponnys och travare.

Och imorgon ska jag rida mitt livs första dressyrtävling... Mycket låg nivå, men det räcker gott till mig.

Senast ändrad:

Började rida när jag var 12 år och höll på i ca tre år till ridskolan flyttade till ett nytt ställe och där trivdes jag inte, Blev för stort o opersonligt. Det blev ett 7 år långt uppehåll då jag hann med att skaffa 2 barn. En sommar träffade jag en tjej som hade en ridtravare och jag och min dåvarande man fick ta en provtur o då föddes lusten att rida igen. Vi började rida i en grupp för vuxna och höll på med det till jag väntade mitt tredje barn, då blev det ett uppehåll under senare delen av graviditeten och en månad efter att jag fått min son. Sen red jag fram till att vi vid en uteritt upplevde en otäck händelse. Hästarna fick tokryck o stack med oss till höger o vänster o vi flög av hit o dit. En tjej blev medvetslös och fick hämtas med ambulans. Då blev det ett 7 år långt uppehåll igen. Min äldsta dotter hade då ridit under ett antal år och så blev jag fast igen. red då i en mixad grupp under något år. Skilksmässa o flytt gjorde att jag lade all ridning på hyllan under många år. Provade på turridning på islandshäst ett par gånger men det var också allt. 2004 var jag på ett öppethus med islandshästar och tog en provtur och fick uppleva tölt för första gången och blev såld. Började med regelbundna lektioner i grupp , tog privatlektioner var med på kurser o i nov 2005 vid 58 års ålder köpte jag min första islandshäst, Taktur 16 år. Vi kamperade ihop i 4 år och sen sålde jag honom till min medryttare och köpte Hind 10 år. Vi har kämpat i drygt ett år för att lära känna varandra och nu börjar det gå riktigt bra. Har inga tävlingsambitioner utan skogsmullerider,tar lektioner, tränar Nh ,rider lite centrerad ridning och har testat på tömkörning. Min friskvård.

Mononoke: Hur gick tävlingen? Vad var det för klass?

Lisbeth: Va härligt d låter m din häst! Modigt o skaffa häst vid 58!

Hej hej.
Jag började rida på ridskola vid 5-års ålder och slutade vid 16-år. Nu är jag 28 och har saknat hästarna ända sen jag slutade.
Min svägerska har ett halvblod som jag har fått skritta en gång men jag kände mig så fruktansvärt osäker att jag tyckte att det var obehagligt.
Jag står i kö för att börja på ridskola, men nu har jag börjat tveka på om jag är redo.
Min svägerska har lovat att jag ska få följa med henne fler gånger, bara för att jag ska bli lite mer säker.
Men jag förstår inte hur jag kan längta tillbaka så mycket till något jag är så rädd för?
Har ingen av er andra känt så innan ni började igen?
Hoppade ni bara upp och så var allt som det var då?

Hej hej.
Jag började rida på ridskola vid 5-års ålder och slutade vid 16-år. Nu är jag 28 och har saknat hästarna ända sen jag slutade.
Min svägerska har ett halvblod som jag har fått skritta en gång men jag kände mig så fruktansvärt osäker att jag tyckte att det var obehagligt.:(
Jag står i kö för att börja på ridskola, men nu har jag börjat tveka på om jag är redo.
Min svägerska har lovat att jag ska få följa med henne fler gånger, bara för att jag ska bli lite mer säker.
Men jag förstår inte hur jag kan längta tillbaka så mycket till något jag är så rädd för?

Hej hej.
Min svägerska har ett halvblod som jag har fått skritta en gång men jag kände mig så fruktansvärt osäker att jag tyckte att det var obehagligt.:(

Hej hej.

Hej hej.

Hej hej.

Jag började rida när jag var 10 och red nog till jag var 17.Hade ett uppehåll under den perioden också på ca 3 år. De sista 2 åren var med skogslull på en medryttarhäst.
Jag slutade för att jag skadade ryggen, samt att tiden slutade räcka när det var dags att börja jobba efter gymnasiet. Och så gick jag upp massor i vikt. Det gjorde också att jag inte ville sätta mig på hästryggen för jag tyckte synd om dem att de skulle konka runt på en heffaklump.
Ryggen läkte för ett bra tag sedan och jag har nu lyckats gå ner de 55 kg jag vägde för mycket.
Hösten 2009 började jag hjälpa en vän med sin häst. Denna red jag ut med samt tränade lite för A-tränare.Red inte den så länge. Januari 2010 började jag på ridskola för att "komma tillbaka" Började i nybörjargruppen för att få en lugn start. Nu har jag ridit är lite mer än ett år och har gått upp 3 nivåer.
Har också skaffat mig världens goaste medryttarhäst som jag rider 4 gg veckan. 2 av dessa för hopptränare.
Så småningom vill jag skaffa egen häst, men det finns inget utrymme nu när jag studerar.
Fyller 30 i år

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 053
Senast: Emro
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
541
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 033
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama