Fler lediga boxplatser än någonsin?

Sv: Fler lediga boxplatser än någonsin?

Wow..

Min sida stan har mest kollektivstall som annonserar, eller möjligtvis stall långt från allt. Men jag tycker även de stall jag uppfattat som lite "bättre" annonserar oftare än jag sett innan. Kanske är det hyresgästerna som blivit mer kräsna och flyttar runt mer??

/Lavinia, letar inte aktivt, men är alltid villig att flytta om drömplatsen skulle dyka upp..
 
Sv: Fler lediga boxplatser än någonsin?

*kl*
Vi har inga lediga boxar och kö för att få plats. Stallet är känt och eftertraktat. Däremot har vi 2 tomma boxar, men det beror på att hyresgästerna inte hittat hästar än men betalar för platsen under tiden.
 
Sv: Fler lediga boxplatser än någonsin?

Däremot har vi 2 tomma boxar, men det beror på att hyresgästerna inte hittat hästar än men betalar för platsen under tiden.

Att jag aldrig har tänkt på detta förut. Det är ju faktiskt rätt smart, om man har råd alltså.
 
Sv: Fler lediga boxplatser än någonsin?

Har man inte råd att betala för en tom box har man knappast råd med häst.
 
Sv: Fler lediga boxplatser än någonsin?

Har man inte råd att betala för en tom box har man knappast råd med häst.

Fast det beror ju på hur man ser på det.
Säg att det tar 6 månader att hitta en ny häst och en månadshyra på 2000:- då har man ju betalt 12000:- för att uppehålla en plats och då skulle jag fundera över om jag tycker att jag har råd att sumpa pengarna på det bara för att behålla den platsen eller spara dem och risken finns att jag måste välja en annan stallplats.
För mig skulle det liksom kännas som att betala för ingenting och jag har svårt att försvara det för mig själv.
Men alla resonerar olika :)
 
Sv: Fler lediga boxplatser än någonsin?

Så är det ju. Dom som betalar hos oss betalar ju för att dom vill ha en plats i just det här stallet. Är stallet i sig inte så viktigt så är det ju dumt att betala för en plats.
 
Sv: Fler lediga boxplatser än någonsin?

Fast det beror ju på hur man ser på det.
Säg att det tar 6 månader att hitta en ny häst och en månadshyra på 2000:- då har man ju betalt 12000:- för att uppehålla en plats och då skulle jag fundera över om jag tycker att jag har råd att sumpa pengarna på det bara för att behålla den platsen eller spara dem och risken finns att jag måste välja en annan stallplats.
För mig skulle det liksom kännas som att betala för ingenting och jag har svårt att försvara det för mig själv.
Men alla resonerar olika :)

Jag bortser här för vad man tycket och bedömer mm. Kan man inte skaka fram pengar till att hålla en tom box så har man definitivt inte råd att ha häst. Man kan givetvis tycka att det inte är värt det även om man är Måns miljonär.
 
Sv: Fler lediga boxplatser än någonsin?

kl

här nere vid västkusten är det fullt i alla BRA stall jag vet om å det ploppar upp folk här ca 1 ggn i veckan å frågar om det finns plats. Samt att jag har låååång kölista.
Däremot tror jag folk börjat inse att manege,bra ridvägar och träningsbanor,bra service och dränerade hagar är jäkligt bekvämt och därför ratar många kollektivstall med isbanor till paddockar och leriga äckliga hagar:crazy:
Just de stall som har platser häromkring är dom "sämre" å oftast surkärringar som äger
 
Sv: Fler lediga boxplatser än någonsin?

Känns onödigt att betala för en tom box... men förstår samtidigt ditt tankesätt.. Att ha råd är en sak, att vara snål/ekonomisk en annan..
Jag är ekonomisk och har tänkt själv att gud dom pengarna kan jag ju spara istället:) Hade jag varit snål så hade jag nog letat upp den billigaste boxplatsen i trakten och inte brytt mig om vad jag fick på köpet.
Å andra sidan har jag stått med svettiga händer ett tag nu utan box och med en snart färdigköpt häst. Lite tradigt båda delar...
Å andra sidan lönade det sig här då jag fick tag på en billig, (förhoppningsvis) bra boxplats med goda förutsättningar för både mig och hästen att trivas i och dem verkar det ju som sagt vara svåra att hitta. Och det har mindre med pengar att göra:)
 
Sv: Fler lediga boxplatser än någonsin?

Fast det är guld att ha den där tomma boxen. Jag valde att göra så, men med en betydligt billigare hyra iofs, men det var urskönt att bara kunna ta hem hästen.

Edit: och få en bra start i ett bra stall.
 
Sv: Fler lediga boxplatser än någonsin?

*kl*

Vårt stall är fullt och det har även varit förfrågningar på folk som vill stå här, men vet att andra ställen har flera tomma boxar.
 
Sv: Fler lediga boxplatser än någonsin?

Jag som också bor i södra sthlm har sett flera anläggningar, som inte behövt annonsera på år, annonsera. Kollektivstall finns typ inga alls.

Håller med, inte ett enda stall i vår närhet i södra sthlm har fullt.
Troligen pga priset, det har skenat de senaste åren iochmed att alla byggt ridhus/spolspilta/skrittmaskin osv osv.
 
Sv: Fler lediga boxplatser än någonsin?

Helkollektiv är inte så poppis med andra ord? Ang avstånd till Stockholm: hur långt åker man i regel som längst för att komma till ett bra stall? Och det finns kollektivtrafik dit.

Fio: jo fler verkar bygga egna ridhus och så. Bra tkr jag!
 
Sv: Fler lediga boxplatser än någonsin?

Det tror jag med. Så ser det ut här, de stall med mycket service o faciliteter är fulla. Kollektiven med sunkiga stall mm annonserar jämt.
 
Sv: Fler lediga boxplatser än någonsin?

Ja, man märker nästan direkt vilka stall som annonserar om och om igen, medans de bra stallen fylls på utan annonser.
Detta gör väl att de "sämre" stallen tar in vilket folk som helst för att dra in pengar medans de "bättre" stallen är mer kräsna.
 
Sv: Fler lediga boxplatser än någonsin?

Inte här där jag bor i alla fall. Snarare tvärtom. Men i de sämre stallen finns det alltid lediga boxar, men då får man stå tillsammans med lustiga människor som har mobbningstekniker som hör hemma på lågstadiet, stå ut med tusenkonstiga stallägare, inte ha tillgång till paddock/ridhus/ens några ridvägar och göra i princip allting själv för samma hyra som på de större ställena där allt ingår.
 
Sv: Fler lediga boxplatser än någonsin?

Jag har eget stall idag och brukar har en box uthyrd, i vinter har jag två. Vi har inte ridhus (bara ridbana) och ligger en bit från större stad, men jag är NOGA med vem jag tar in här. Dock funderar vi på att sälja, och jag har tittat runt lite på lediga boxplatser till mina hästar. Min uppfattning är att det finns mycket ledigt, men det är i stall som inte har den service och det "tänk" som jag vill ha kring hantering, foder, utevistelse osv. Så visste finns det lediga boxar i många stall, men som jag ser det verkar det inte vara lätt att hitta något som är bra...
 
Sv: Fler lediga boxplatser än någonsin?

Här där jag bor finns inte så många stall som där jag bodde förr.
Finns en ridskola (med det enda ridhuset) och dom har fullt. Ett stall intill (privat) är fullt och så finns det mindre stall som vad jag vet inte hyr ut (isf kanske bara en plats). Finns ett stall med flera platser lediga (lösdrift/egen hage/utebox eller ensam i innebox, finns två st tomma) där allt ingår, ridbana men lite dåliga ridvägar och dåligt läge från "centrum".
Där jag "står" (jag håller en boxplats åt mig gratis, jätte lämpligt så när jag hittar min häst är det bara flytta in) finns två platser lediga (var av en är min, så en kvar då) :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 157
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 408
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 842
Senast: Blyger
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 953
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp