Fler lediga boxplatser än någonsin?

Sibylla

Trådstartare
Jag upplever det som om det finns fler lediga boxplatser nu än någonsin och att det är ett antal stall som som har lagt ner sin verksamhet i höst för att hästarna är för få. Vart tar alla hästar vägen? Även om det föds färre hästar i Sverige så importeras det fortfarande en hel del. Min känsla är att det är färre barn som får egna ponnys nu. Hur är det hos er?
 
Sv: Fler lediga boxplatser än någonsin?

Vet inte var du bor men här är det som vanligt denna tid på året . Fullt och ingen flyttar denna period om det inte är strul ...;)
 
Sv: Fler lediga boxplatser än någonsin?

Här är fullt också och när nån flyttar så brukar det komma nån ny.
 
Sv: Fler lediga boxplatser än någonsin?

*kl*

Ja, här är det oxå mer en fullt.
Här är de så fullt i stallet att vi varit tvugna att bygga två nya boxar för att alla hästar ska få plats! ;) :rofl:
 
Sv: Fler lediga boxplatser än någonsin?

Min hovis sa nyligen detsamma. Att nästan alla stall har en tom box. Håller nog med där. När jag skaffade häst för 10 år sen var det mkt svårare att hitta stallplats än vad det är nu upplever jag.
 
Sv: Fler lediga boxplatser än någonsin?

Det är väl inget konstigt ? Det finns xxxx fler stall idag än för 10 år sen ?
 
Sv: Fler lediga boxplatser än någonsin?

Här är fullt och en väntelista som är rätt rejäl, nu har vi inte så stor omsättning i våra boxar så de som står i stallet nu flyttade den sista in för snart 2 år sedan. Själv har vi haft våra hästar i stallet under 7 år, dessförinnan stod vi på ett annat stall i 12 år. Den som stått längst i stallet fn har varit där i 11 år.
 
Sv: Fler lediga boxplatser än någonsin?

Jag antar på att det beror på att det finns långt många fler stall nu än tidigare.
Härikring så har ju hästantalet ökat med åren, men antalet boxplatser har ökat mer.

För 20 år sedan så var stallen som hyrde ut boxar härikring väldigt få, om man jämför med nu när det finns boxar för uthyrning i varenda buske i princip.
Det är bönder som lagt av med kor och som gjort om till stall, någon som har lite mark och en lada och är sugen på att tjäna lite pengar och inreder som stall, hästintresserade som flyttat till landet med egna hästar och byggt nytt som de delvis hyr ut mm.
 
Sv: Fler lediga boxplatser än någonsin?

Exakt . Fast lägg till de otroligt många anläggningar med service och upplägg som kommit till dessutom !
 
Sv: Fler lediga boxplatser än någonsin?

Ja jag tänkte på dom också, jag kanske inte specifierade mig nog ;)
Men nuförtiden finns ju alla möjligheter mellan egenskött lösdrift till all inclusive på lyxanläggning bara ett stenkast bort i princip.
Annat var det förr.
 
Sv: Fler lediga boxplatser än någonsin?

Jag tror att många som blivit hästlösa väljer att inte köpa ny häst igen med tanke på de dåliga tiderna, vet några stall där det varit kö tidigare som står med tomma boxar nu. En kompis är fd hästägare men blivit medryttare istället, finns nog flera.
 
Sv: Fler lediga boxplatser än någonsin?

Jag håller inte med, hos oss är det fullt och väntelistan är lång.
 
Sv: Fler lediga boxplatser än någonsin?

Jag håller inte med, hos oss är det fullt och väntelistan är lång.

Håller med... De enda stall som har (Södra Sthlm som annonserar) stallplatser är helkollektiv eller ligger "långt bort" annars är det kö på de flesta stallen.. Och vet minst 2 stall som försvinner nästa år pga annan byggnation. (= minst 15 + 30 hästar som måste ha nya stallplatser)
 
Sv: Fler lediga boxplatser än någonsin?

Tror jag inte.. däremot tror jag att fler och fler bygger egna stall och ridhus. Häromkring räknade jag till ungefär 25 st ridhus med tillhörande gårdar på en omkrets om ca 1.5 mil
 
Sv: Fler lediga boxplatser än någonsin?

Tror jag inte.. däremot tror jag att fler och fler bygger egna stall och ridhus. Häromkring räknade jag till ungefär 25 st ridhus med tillhörande gårdar på en omkrets om ca 1.5 mil

Håller helt med .
 
Sv: Fler lediga boxplatser än någonsin?

Jag som också bor i södra sthlm har sett flera anläggningar, som inte behövt annonsera på år, annonsera. Kollektivstall finns typ inga alls.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 157
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 408
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 842
Senast: Blyger
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 953
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp