Fler funktionärer?

Reville

Trådstartare
Ideella föreningar behöver ju sina funktionärer för att kunna överleva, men hur får man fler folk att vilja hjälpa till? På de flesta mindre ridklubbar så finns det alltid ett litet gäng eldsjälar som är på plats i ur och skur, MEN hur utökar man funktionärsskaran- både till tävlingar samt arbetsdagar och liknande?

Det jag kan komma på är att jobba med att SE folk, var trevlig, le och prata med dem när de är på ridklubben. Uppmuntra och givetvis bjuda på fika/mat när de är med och hjälper till. Verkligen välkomna nya människor, risken är att det lilla sammansvetsade gänget kan uplevas som skrämmande för nya människor utifrån, man vill känna trygghet som ny i gruppen liksom. Vissa klubbar har "straffavgifter" för utebliven medhjälp- funkar sånt?

Jag har säkert missat massa uppenbara grejer- vad finns det mer? Jag behöver era bästa tips!
 
Finns många viktiga saker
- Gemenskap - se till att man som funktionär blir en i "gänget" - gärna främja det sociala med att funktionärer får aktivitet gemensamt som belöning.
- Vad får funktionären tillbaka - ska hållas med god mat och dricka - och helst få kläder och nån belöning i form av aktivitet, kan vara billigare/gratis träning - gå ut och äta osv.
- inget tvång och inte övermäktigt. - blir det ett tvång och om uppgifterna känns för jobbiga och för många så blir många avskräckta. kan utifrån eget perspektiv säga att en straffavgift gör bara att du får folk som inte kan/vill ställa upp möljigheten att köpa sig fri, men du får inte fler funktionärer. det kan tillochmed vara avskräckande, vet klubbar där folk hjälper till men som inte är medlemmar just för att undvika "tvånget".
- Bra organiserat - gör att funktionärerna tycker det är kul istället för jobbigt.
 
Finns många viktiga saker
- Gemenskap - se till att man som funktionär blir en i "gänget" - gärna främja det sociala med att funktionärer får aktivitet gemensamt som belöning.
- Vad får funktionären tillbaka - ska hållas med god mat och dricka - och helst få kläder och nån belöning i form av aktivitet, kan vara billigare/gratis träning - gå ut och äta osv.
- inget tvång och inte övermäktigt. - blir det ett tvång och om uppgifterna känns för jobbiga och för många så blir många avskräckta. kan utifrån eget perspektiv säga att en straffavgift gör bara att du får folk som inte kan/vill ställa upp möljigheten att köpa sig fri, men du får inte fler funktionärer. det kan tillochmed vara avskräckande, vet klubbar där folk hjälper till men som inte är medlemmar just för att undvika "tvånget".
- Bra organiserat - gör att funktionärerna tycker det är kul istället för jobbigt.

Håller med. Om man tex fick en sponsortröja, en gratis tränare lektion, mat & drycka etc som tack för hjälpen i klubben så skulle jag jo tycka det va kalas (alltså inte efter varje gång eller någonting sånt, men maten kan man jo ge vid städ dagar och sånt ). Problemet är att när man jobbar heltid och har häst så finns där inte så himla mycket ork för att då städa en hel anläggning etc på fritiden. Man vill jo ha lite ledigt ibland! Oftast känns det väl lite som "slav" arbete, som man samtidigt skal göra gratis, utan så himla mycket uppskattning. Man får jo göra det attraktivt för folk och visa man uppskattar att folk hjälper till.
 
Har varit med i en klubb där man till slut körde sönder järngänget och tvingades inse att man inte var tillräckligt många aktiva funktionärer för att t ex ordna tävlingar. Då hade det i många år gått runt på att somliga inte hade något liv utan bara ägnade sig åt städa, hålla efter, måla hinder, kratta manege, bära utrustning etc.

Jag tycker det är viktigt att ha en genensam ambitionsnivå, visa uppskattning (kanske en gemensam sommarfest med grillat?) och uppskatta att det är genom gemensamma ansträngningar vi kan göra roliga saker som t ex tävlingar.
 
Glöm inte varför folk ska bara med och hjälpa till. "Detta är vår klubb, vi gör detta för oss och det är kul och trevligt". Var också rak med att funktionärer är en förutsättning för tävlingar.

Inga straffavgifter - då kommer bara de som inte vill prioritera att hjälpa till känna att de "betalt" för sig och att de därför inte behöver vara med. Straffavgifter är bara en bra idé om de är så höga att de räcker till för att betala lön till en ersättare för den som inte kommer.

(Det finns ett spännande försök med ett israeliskt dagis - de började ta betalt för sen-hämtning för att få föräldrarna att komma i tid. Problemet var bara att föräldrarna kom sent ännu oftare när de betalade, för då slapp de dåligt samvete.)

Gärna någon gåva till funktionärer eller t.ex. en middag eller något annat sätt att fira hur bra "vi" har varit som drog tävlingen/säsongen i land. Framförallt gäller det att ta väl hand om funktionärerna under tävlingsdagar (fika, mat e.dy l. kanske t.o.m. klubbkläder som fungerar som uniform och uppmuntringsgåva + stärker vi-känslan). Undvik sådant som kan uppfattas som en "lön" (om ni inte har råd att betala ordentligt).

Bjud in nybörjare. Ha t.ex. en öppen teori om vilka funktionärer som behövs för olika tävlingar och vad de gör (även en bra grej för ett vanligt teoripass, men då kanske vidare "hur går det till att tävla"). Erbjud ponnybarn och föräldrar att ta ett gemensamt pass.
 
Ja du, gör inte som vår klubb iaf. Jag blev tillfrågad av en bekant som sitter i styrelsen om jag kunde hjälpa till på en tävling då det var kort om funktionärer. Jag har inte häst i stallet eller liknande utan rider på ridskolan 1 ggr/v men har tidigare (när jag hade häst) varit mycket engagerad i klubben. Jag skulle få uppgift X som jag tyckte lät kul så jag sa att jag kunde ställa upp.

När jag dyker upp på tävlingsdagen så har listan ändrats och jag ska ta hand om parkeringen, helt ensam. Ungefär det tristaste man kan göra som funktionär och ingen annan som ville vara det uppenbarligen. Nu var det ju tur att det inte regnade (hängde i luften) men jag var verkligen inte klädd för en hel dag ute eftersom jag hade fått en annan uppgift tidigare.

Behöver jag tillägga att jag kommer att tacka nej till framtida förfrågningar om att vara funktionär.
 
Har varit med i en klubb där man till slut körde sönder järngänget och tvingades inse att man inte var tillräckligt många aktiva funktionärer för att t ex ordna tävlingar. Då hade det i många år gått runt på att somliga inte hade något liv utan bara ägnade sig åt städa, hålla efter, måla hinder, kratta manege, bära utrustning etc.
Det här är största anledningen till trådens uppkomst, att värna om 'slitvargarna' och att få in nytt folk, fördelas uppgifterna på fler personer så blir det desto mindre arbete/timmar per medhjälpare. Ingen ska behöva känna sig utsliten i en ideell förening.
 
Glöm inte varför folk ska bara med och hjälpa till. "Detta är vår klubb, vi gör detta för oss och det är kul och trevligt". Var också rak med att funktionärer är en förutsättning för tävlingar.

Inga straffavgifter - då kommer bara de som inte vill prioritera att hjälpa till känna att de "betalt" för sig och att de därför inte behöver vara med. Straffavgifter är bara en bra idé om de är så höga att de räcker till för att betala lön till en ersättare för den som inte kommer.

(Det finns ett spännande försök med ett israeliskt dagis - de började ta betalt för sen-hämtning för att få föräldrarna att komma i tid. Problemet var bara att föräldrarna kom sent ännu oftare när de betalade, för då slapp de dåligt samvete.)

Gärna någon gåva till funktionärer eller t.ex. en middag eller något annat sätt att fira hur bra "vi" har varit som drog tävlingen/säsongen i land. Framförallt gäller det att ta väl hand om funktionärerna under tävlingsdagar (fika, mat e.dy l. kanske t.o.m. klubbkläder som fungerar som uniform och uppmuntringsgåva + stärker vi-känslan). Undvik sådant som kan uppfattas som en "lön" (om ni inte har råd att betala ordentligt).

Bjud in nybörjare. Ha t.ex. en öppen teori om vilka funktionärer som behövs för olika tävlingar och vad de gör (även en bra grej för ett vanligt teoripass, men då kanske vidare "hur går det till att tävla"). Erbjud ponnybarn och föräldrar att ta ett gemensamt pass.
Teoripasset var smart tänkt! Att involvera föräldrar/målsmän är en bra tanke- tyvärr så är det en del som bara dumpar av sina barn i stallet och hämtar dem efter lektionens slut...
 
Det är en reell risk i frivilligverksamheter. Man sliter ut det fåtal som brinner, och sedan går det inte att komma vidare.

En verklighetsförankrad inventering av ambitionsnivån ser jag som steg 1, och att de som VILL mycket måste förstå att det är just de som ska hjälpa till så att aktiviteterna går att genomföra. Där tycker jag på de flesta ställen det skiljer. En klick vill ha många tävlingar för de tävlar själva, men eftersom de tävlar själva kan de inte vara funktionärer på tävlingar, har inte tid att måla hinder (tränar), kan inte städa (borta på tävlingar) och till slut sliter en liten grupp människor för att andra ska få surfa räkmacka.
 
@Zoya Det var inte schysst gjort! Ibland strular det till sig med planeringen men då måste personen som det drabbar åtminstone få veta om ändringarna. Förstår att du står över nästa gång...
 
Nä precis, och det är en sak vi försöker undvika genom att vara medvetna om problemet innan det uppstår hos oss. Vissa väljer att byta klubb och då får de väl göra det, alla kan inte vara stora tävlingsklubbar.
 
@Zoya Det var inte schysst gjort! Ibland strular det till sig med planeringen men då måste personen som det drabbar åtminstone få veta om ändringarna. Förstår att du står över nästa gång...

Verkligen inte. Jag protesterade lite och sa att "jag skulle ju göra xxx" och då sa man "du får nog vara lite ambulerande här och var" men som sagt, hela dagen på parkeringen blev det utan att någon ens visade minsta intresse att komma och byta av mig.
Själv satt de tre stycken i sekretariatet, någon av dem hade ju kunnat ta parkeringen då det verkligen inte behövdes tre där inne men det var väl inte så smakligt antar jag. Ja, jag är lite bitter faktiskt för jag känner mig utnyttjad. Det fick man för att man var schysst liksom.
Såg sedan på funktionärsfördelningen att ingen var uppsatt på parkeringen sedan innan så det var nog ingen ändring utan man satt in rookien (i sammanhanget då) i det som ingen av de gamla rävarna ville göra :meh:

Men som sagt, vill man ha in medlemmarna att hjälpa till så ska man nog stryka dem lite medhårs åtminstone de första gångerna så de känner sig uppskattade. :)
 
Det blir svårare och svårare att få folk att hjälpa till. Fler och fler större klubbar har arbetsplikt för att få folk att hjälpa till.

Vi är en liten klubb och har alltid bra med folk.
 
Det blir svårare och svårare att få folk att hjälpa till. Fler och fler större klubbar har arbetsplikt för att få folk att hjälpa till.

Vi är en liten klubb och har alltid bra med folk.
Jag upplever dessutom att många tävlingsryttare byter klubb till en större klubb i tron att slippa behöva hjälpa till.
 
Hos oss är det plikt att hjälpa till på tävlingar om man vill tävla för klubben. Inga konstigheter tycker jag? Nu har vi inte mer ön typ 3 tävlingar om året men funkisar är aldrig problem vi är många som vill tävla. Dessutom får funkisar mat och dryck under passen och en aktivitet var termin.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 071
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är ganska fascinerande att iaktta hur den här jobbsituationen påverkar mig, och vilken enorm skillnad det är att (ofrivilligt)...
Svar
16
· Visningar
2 862
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Fick nytt jobb för ett halvår sedan. Märkte direkt att gruppen var väldigt avvisande och inte speciellt välkomnande. Är en liten grupp...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
15 293
Senast: Smurfoff
·
Samhälle Jag är relativt "nyfödd" feminist, har väl egentligen alltid haft tankarna/känslorna men först de sista åren fattat att det är feminism...
Svar
11
· Visningar
1 275
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp