Fler dumma frågor!

Sv: Fler dumma frågor!

Gizoba skrev:
Jag vet en distans häst som gått 160 km flera ggr i år som går träningsrundor på 60 km. Så det är inviduellt.
Därmed inte sagt att alla måste göra det för det.
Att hitta just den träning som gör ens egen häst bättre och starkare är väl ändå det roligaste med distans.
Mina 2 hästar är som dag och natt och de tränas oxå helt olika men för samma distans. :p

Fast det är klart att om man ska tävla 160 såmåste man nästan träna på ganska långa sträckor oxå.

Jo hitta rätt träningsmetod är viktigt. Men nu i början är dte lite svårt att vet hur man ska träna på bästa sätt. :)

Därför är det så bra att denna sidan finns så man kan få tips och sedan får man givetvis pröva sig fram.

neywaz skrev:
Ja det är helt rätt, jag har fem hästar och alla är HELT olika. Det som funkar på den ena går inte alls på den andra.

Just nu håller jag på att träna upp min första fölunge till distans...nu är det ju ingen träning precis, men man lägger lite grundkunskaper, som att dricka saltvatten etc etc

Saltvatten? :confused: Är det bra att träna dem på det? Hur mycket salt har man i då vid en tävling tex?

Det är jättebra med olika infallsvinklar. :) Vill som jag skrvit innan ha så mycket kött på benen som jag kan innan jag ger mig ut på tävling och gör bort mig. :)

Är just nu orolig för att Simon inte kommer gilla starterna. Han blir lätt lite stressad om dte är mycket hästar runt omkring. Sedan är det bra med pp så man får rutin på detta med vet. besiktning och allt sådant.

Undrar hur dte är med klasserna. OM jga har tävlat säg 5 godkända 50 km och sedan vill tävla 80 km istället så får jag det om jag fattat rätt va? Man behöver väl bara ha 2 godkända eller hur var det?

Men om jag sedan då tävlat 80 km och kanske även 100 km får jag då gå tillbaks och tävla 50 km om jag vill eller är den klassen stängd för mig och Simon???

Jag har själv en häst som kan bli mer än vild i starten. Jag gör oftast så att jag går undan och håller mig lite längre bak när starten går. När sedan de som startar fort har kommit ur åsyn så startar jag.
Skulle jag märka i framridningen att han är mer spänd än vanligt och att han förmodligen inte klarar att se de andra gå iväg alls så går jag o gömmer mig bland transporter, på viloområdet eller i en skogsdunge.
Man har 15 minuter på sig att rida genom starten så man får lov att starta efter alla andra.
Det är riktigt att du efter 2 st 50 km tävling får starta 80 km. Efter 2 st 80 km får du starta 100 - 120 km. Du kan när som helst gå ner i klass.

Genom försök så har det visat sig att distanshästar återhämtar sig bäst om de under/efter tävlingen dricker fysiologlisk koksaltlösning. DVS saltvatten, 9 g koksalt per liter vatten. Det är samma koncentration som finns i hästens kropp. Det gäller dock att hästen är van att dricka detta och även van att dricka på tävling. Oftast kommer de inte igång att dricka förrän efter 3-4 mil.
// Linda

:bow: :bow: :bow:

Till er alla som orkar med mina smådumma frågor. :)

Så det är alltså ingen panik att spurta iväg på en gång. Skönt då är det problemet oxå löst. Nu verkar det som det enda som hindrar mig är jag själv. :crazy:

Mina tävlingsnerver är inte de bästa veckorna innan. Så jag vet inte hur jag ska få det att fungera med trotsiga barn. :confused:

En jättebra grej jag alltid använt mej av är att skriva träningsdagbok.
Innehållande saker som tempo,längd,vilken typ av terräng hur mycket av resp skritt trav och galopp.Pulsa och tempa hästen innan under och efter träning i början så du lär dej din häst.Kolla ben och anteckna.
Det kan oxå vara värt att kolla var närmaste distansryttare finns och ta lite hjälp av den.Se vilken närmsta rid klubb är med distansryttare i.Alltid roligare att tävla för samma klubb som några likasinnade!

Jaa jag har i fysiologisk koksaltlösning och ger honom. Han är 10 månader och har fått detta efter varje gång han varit ute som handhäst etc, eller bara allmänt ibland, och han dricker det! Smaskens säger pållen så jag hoppas han fortsätter vara lika duktig när han blir stor!

Det är mycket jag "tränar" honom på nu, så det blir lite enklare sen när debuten på tävlingsbanan kommer. :)

Camilla

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har de senaste åren blivit mer medveten om vad jag tänker och framförallt hur jag ibland fastnar i olika tankeloopar. Tex vet jag... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 165
Senast: Habina
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 332
Senast: Nielaa
·
Islandshäst Nu vet jag inte om den här tråden är postad på rätt ställe men iallafall, så funderar jag på att klippa min isis i vinter. Jag har... 8 9 10
Svar
192
· Visningar
50 707
Senast: Askur
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter... 2
Svar
22
· Visningar
6 834
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Kastrering av tik - erfarenheter?