Fler än jag.....?

M

Move_Over

Hej! Är det fler än jag som är tvugna att ta in hästarna under dagarna nu på högsommarn? (Pga värme o broms)

Det är inte heller möjligt att rida...?!

Hälsningar Malin

Sv: Fler än jag.....?

Har ingen häst längre men förra sommaren när jag hade pållan gjorde vi så att hästarna som stod kvar på stallet, de som inte var släppta på sommarbete, fick gå ute mellan ca 19.00 till. 9.00. sen stod de inne på dagarna i stallet med fläkt och fick mat mitt på dagen. Under natten fick de utöver gräset i hagen fri till gång på hö. Hästarna var tacksamma! Vi vände på deras dygn några veckor före, lånsamt. sen gjorde vi likadant efter sommaren. de va inga problem.

Senast ändrad:

Jag brukar ta in hästarna antingen mitt på dagen eller senare på kvällen. Det beror på hur vädret är. Just idag är det stekhett och insekterna är jättejobbiga, så just nu står mina två hästar inne en stund. Det verkar som de gillar att stå inne i vårt svala stall och kunna slappna av.

Det är samma här, om vi inte tar in senast ca 10 på fm börjar dom springa och härja för alla bromsar och det blir ju inte bättre av att de blir svettiga. Men vi försöker släppa ut lite tidigare (ca 16) och då är de fullsprutade med renons, det håller bra till dess att det blivit kväll och bromsfritt. Min har både huva och flugtäcke men inget hjälper visst mot broms :confused:
// M

Har ligghall till mina hästar så de står där inne på dagarna, går ut och betar korta stunder bara. Enda gången de använder sin ligghall är på sommaren när det är stekhett och fullt av flygfän i luften.

Tar oxå in mina hästar och de blir så överlyckliga då jag hämtar in dom. Tar in dom vid 15-tiden och de går ut igen vid 22-tiden. Ger dom hö inne ifall dom vill ha ngt att knapra på. Men oftast så ligger dom och sover och tar igen sig.

Det är hemskt nu med alla bromsarna. På kvällarna då de får gå ut igen brukar vi göra upp en rök, alltså en vanlig eld som man sen täcker med antingen torv eller bark. Funkar suvveränt och alla hästarna står i denna rök och njuter.

Nej men vi funderar på det, tar i så fall in dom några timmar på dagen.

Rida går, om man tar det lugnt och impregnerar sig med flugmedel och solskyddsfaktor :D

Min häst har stått inne om nätterna ända fram tills nu på grund av att hon ätit medicin och är skadad. Men idag var det så äckligt varmt och massa bromsar så jag har bestämt mig för att vända o hennes dygn lite, stå inne på dagarna och gå ute på nätterna!

Man kan ju lugnt säga att hon uppskattade att komma in idag!

Jo det är väll så just nu...man vänder på hästarnas dygn...
Det som är så jobbigt i vårt stall är att båda familjerna som har hästar bor mer än en mil bort...och ägarna till stallet vill inte ta in dem....så ibland får hästarna stå inne även på natten och endast komma ut några få timmar...
Annars så måste jag iallafall ta in dom vid halv 10 tiden på morgonen..då börjar fullblodsaraben springa i hagen och jaga upp alla andra.. :crazy:

Hälsningar Malin

Funderade själv på att göra samma sak, de var inne de värsta timmarna idag, pratade just om det med en gammal hästkarl (av den gamla stammen). Han menade på att det är bra med insekterna, håller hästarna i trim och de blir inte så feta och rörelsen motverkar fång enligt honom. Han menade på att hade det inte varit för insekterna så hade hästarna bara gått och vräkt i sig mat hela dygnet och hur bra är det ?

Ligger ju en del i det han säger, men det känns grymt, speciellt när man vet hur ont dessa bett gör.. Funderar fortfarande på hur jag skall göra.

Har hästarna ingen skugga dom kan svalka sig med så mår dom inte bra i stekvärmen. Ta in dom mitt på dagen och släpp ut dom på kvällen igen.

Precis! Jag anser att alla hästar skall ha tillgång till skugga i hagen om sommrarna, ser allt för ofta stackars hästar som står i hagar utan minsta gnutta skugga!

Nä, hästfolk är knepiga vissa av dem, hästarna får knappt vara ute höst, vinter, vår för att det är kallt ute men när sommaren kommer så ska hästarna minsann stå ute i en platt hage utan skydd för solen hela dagen!

Nej de går ute dygnet runt. Men beteshagarna ligger så bra till, gården där stallet ligger är öppet och det blåser ganska mycket tack vare det så det är ingen fara med bromsar och andra insekter även om de finns...

Nej jag tar inte in min. Men de dagar (som börjar komma nu..) då solen verkligen steker och bromsarna är som värst tar jag in någon timme och pysslar om honom. Ger honom havren och ser till att han dricker ordentligt. De har skugga i hagen, två stora hörn med skog. De brukar vara kloka och stå där och vifta bort flugorna på varandra, men min pålle brukar ställa sig vid insläppet när det blir för mycket för honom. Då vet han att matte kommer springande för att hämta upp honom :love: Brukar då duscha honom och låta honom stå i stallet ett tag.

Hm....de där betten måste verkligen göra ont...jag som alla andra har väll blivit biten själv men vi kan ju alla fall slå till dem med händerna men det kan ju inte de stackars hästarna... :cry:

Men sen har jag tänkt på....det är väll olika mängder broms på olika platser i sverige?

Och jag märker även att om det är jättemycket broms vid mina hästar så kanske det inte är det 2kilometer bort i ett annat stall...?! :confused:

Nån som kan förklara VARFÖR?!

Hälsningar Malin

Vatten. Precis som mygg och knott så behöver blinningar och bromsar vatten för att fortplanta sig, larverna lever i vatten innan de blir flygfärdiga.

Så har man ett vattendrag, sjö eller myrmark i närheten så är det gott om bromsar, blinningar, mygg och andra flygfän.

Senast ändrad av en moderator:

Mina hästar har det verkligen eländigt nu, (och jag med)

Broms på dagen, idag sprängde 2 hv hästarna staketet redan kl 10 för att gå in, och då kunde de inte vara ute inatt pga mygg/knott kläckning, så de hade bara vart ute i 3 tim :confused:

Så har det sett ut här senaste dagarna, de kan vara ute 3-5 timmar på em sen till myggen kommer.
Just nu är de ute betydligt mindre än på vintern :confused:

Inge kul, ståt här med toppen bete,så får man fodra med hö inne.

Har 2 inackar och de klarar sig, tar endast in dem ett par timmar på dagen.
Och det är så jag alltid gjort i alla år, det är det senaste 2 åren som myggen blivit :devil: här.

Här har v sådan ruskig tur att vi knappt har några flugfän als.. Någon flughuva eller myggmedel har inte behövt än :banana: *peppa**peppa* :D

Och så varmt tycker ja inte att det är så jag rider på dagen i skogen är de svalt och skönt

våra går på lösdrift året om. Det är först nu de går in i stallet för att slippa flyfäna. På vintern går de inte in ngr längre stunder.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
305
Senast: Zevzan
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 035
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar