fleecetäcke vid ridning ?

P

peewlin

kan man ha de tillexempel om man rider barbacka `?
kan man ha de istället för ländtäcke fast över sadeln ?

när ja ändå håller på. ja jobbar på att få ner min varmblodiga travare på 16 år att få ner på tygeln det går inte ja rider mest i skogen va kan man då göra för övning har hört att hästen ska börja jobba bakifrån ja fattar inte ?
 
Sv: fleecetäcke vid ridning ?

Jag brukar ha fleecetäcket över sadeln om man ska hoppträna/dressyrträna eller så. Då vill jag ju inte ha hästen kall heller. Rider just nu oftast ut barbacka = roligast. Och försökte att göra det med ett fleecetäcke på. Det blev dock väldigt mycket "stoppadkorv" runt bogarna. Och det hindrade verkligen henne från att ridas normalt. Ville inte riktigt galoppera tex. Så jag skulle rekomendera utan faktiskt.

Kanske ett som det nya täcket från hööks kan funka. Det som man spänner runt halsen, och kan ha när man longerar.

Är tyst från att svara på det andra däremot.. :D
 
Sv: fleecetäcke vid ridning ?

Skulle inte vilja rekomendera att ha ett täcke när man rider. Det är helt okej om man inte har det knäppt i bogen. Men inte knäppt! Jag har provat en gång, men det skavde och drog på pållens bog.
:)
 
Sv: fleecetäcke vid ridning ?

- Skritta ut barbacka på ett fleecetäcke kan väl vara helt okej, sålänge det inte skaver på hästen.
- Jag tycker inte att man ska ha ett täcke över sadeln och knäppt i bogen när man rider, försvårar hästens arbete och kan ev. ge skav.
Att rida med täcke men inte knäppa i bogen går väl bra om man inte har gjordar som hänger och slänger å' så länge man sitter kvar på hästen :crazy: åker man av så kan täcket säkert skrämma slag på rätt många pållar om det börjar glida av fladdra osv.... du fattar...;)

- Hitta en bra ridlärare att träna för, så ni får hjälp att komma framåt i träningen kanske tillsammans med andra som har ridtravare :idea:
Det gör jag å' medryttaren med vår häst, jätteroligt, lärorikt m.m.
vi är inga proffs på något vis, och alla är välkomna med sina buspållar :)
Kan se ut såhär :)

Film från ridtravarträning.
http://s104.photobucket.com/albums/m198/Norrsken81/?action=view&current=ridtravare.flv
 
Sv: fleecetäcke vid ridning ?

Jag har jämt fleecetäcke på min häst när jag rider ut (skritt och lite trav) ovanpå sadeln. Inga problem alls, dock är detta täcke lite extra rymligt
 
Sv: fleecetäcke vid ridning ?

kan man ha de tillexempel om man rider barbacka `?
kan man ha de istället för ländtäcke fast över sadeln ?

när ja ändå håller på. ja jobbar på att få ner min varmblodiga travare på 16 år att få ner på tygeln det går inte ja rider mest i skogen va kan man då göra för övning har hört att hästen ska börja jobba bakifrån ja fattar inte ?

Flees som är knäppt fram funkar inte så bra som ersättning av ländtäcke men om man bara ska rida lite barbacka så är det skönt:D

Angående att få din pålle att gå på tygeln så ska du inte konsentrera dig på böjen i nacken.
Ta hjälp av en tränare /ridlärare eller annan kunnig person om du vill få upp henne/honom i form.
Men om du nu mest rider i skog och mark så tycker jag nog att det går lika bra utan att pållen går i form.
Det har iaf fungerat för mig o mitt varmblod, och det har varit roligt.
Det viktigaste är nog att du inte försöker hitta formen om varken du eller hästen vet vad det är ni söker.
Det blir bara mer problem i framtiden om du försöker själv utan att veta vad det är du ska göra. Eller som det verkar; Om du inte vet vad det är du vill uppnå, för det är inte en böj på halsen.
 
Sv: fleecetäcke vid ridning ?

Jag kan tänka mig att det blir halt att rida med fleecetäcke över sadel, ganska ostabilt. Har aldrig provat iofs men kan tänka mig att det blir så.

Angående formen på din häst...
Att hästen ska ridas bakifrån menas att bärkraften ska komma därifrån och in i handen. När hästen går "rätt" ska den höja/runda ryggen vilken den endast gör korrekt om bakbenen är väl under hästen.
Det som kan hjälpa hästen att hitta sin balans och form och framförallt smidighet är sidoförande rörelser, tex. skänkelvikning, öppna, sluta osv. Något annat som också är bra är tempoväxlingar.

En övning jag har användt mig av själv samt när jag hjälpt andra är den här;

Ställ ut koner så dom bildar en fyrkant eller rektangel. Avståndet är svårt att säga men tex. 10-15 meter i från varandra. Du ska nu ta hjälp av hörnerna att forma hästen. Rid utanför konerna, inte innanför. Några steg innan konen gör du halvhalt, ställ hästen och runda konen. Tänk på eftergiften efter halvhalten. Gör likadant runt alla koner och i båda varven. Det är också viktigt att du rakriktar hästen igen när passeringen runt konen är gjord.
Denna övning mjukar dels upp hästen i sida/bog samt att halvhalten "samlar" upp hästen lite och eftergiften ger den en chans att söka sig nedåt/framåt.

Det är svårt att förklara över nätet, det lättaste är att vara med "live" men det finns säkert duktiga tränare runt dig som du kan ta hjälp av.

Lycka till
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp