MissFideli
Trådstartare
Hur vanligt är det med skador om man lindar med fleecelindor utan padd? Jag tycker jag ser att ingen använder padd under dessa längre, så hur farligt är det egentligen?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag använder alltid paddar, men jag tror faktiskt att man verkligen måste anstränga sig för att lyckas skada hästen med lindor.
Som sagt, kunskap och rätt material så ska det rätt mycket till för att skada hästarna så pass mycket. En gren eller ett litet korn räcker inte. Inte för de hästar jag har varit i kontakt med.
Dock kan man ju placera skarven från padden så den hamnar framtill på benet, då blir det inte en enda skarv på själva böjsenorna.
.
Nä då får du den på sträcksenorna istället. Pest eller kolera om man ska vara petig. Min erfarenhet säger att det kvittar totalt.
Ja någonstans hamnar den ju alltid. Gemensamt för alla ställen där jag fått genomgång på hur man ska linda är dock att böjsenorna är känsligast när det gäller skarvar, har faktiskt aldrig hört/läst annat heller.
Är sträcksenorna lika känsliga? (finns det att läsa om någonstans?)
För i så fall känns det ju nästan bättre utan padd egentligen, den skarven som blir av padd känns ju nästan värre än de som blir av själva flecelindorna.
Kan du visa bild på var man ska lägga skarven utan att störa tåsträckarna?
Brukar lägga skarven snett framåt, alltså vid klockan 10 & 2 om man tänker sig att rakt fram i tåriktningen är klockan 12. (lysande vetenskapliga förklaringar)