Fleecelindor och padd

Sv: Fleecelindor och padd

Efter att ha sett skador efter just fleecelindor lindade utan padd så är mitt val enkelt. Alltid padd, oavsett vilka lindor jag använder. Nojig ja visst, men hellre det än skador på hästen.

Ja, man lägger ju lämpligen skarven vid sidan av långa tåsträckaren inte mitt över, vare sig det handlar om kanten på padden eller på lindan.

Trots din erfarenhet av att det inte spelar någon roll så gör det det. Åtminstone påstår de som studerat det hela det, om man nu skulle bry sig om deras erfarenhet. Egentligen är det ju bara att linda ett ordentligt stödbandage runt vristen eller handleden på sig själv och jobba hårt en timme med belastning på just denna kroppsdel så lär man sig snart var det är ok att ha sömmar/skarvar och var det inte är det. :)

Men alla är profeter i sitt eget land. Over and out.

Det jag menar är att oavsett vart du lägger padden eller bandage så får man veck och kanter överallt. Jag vill inte ha vare sig veck eller kanter på någon sena. Om jag ska vara ärlig så tycker jag att man oftare ser brännmärken (vita hår) på framsida skena än på böjsenorna. varför? Är det pga dåligt material, dåligt lindat eller för att man skonat böjsenan? Oavsett är det värdelöst.

Så jag arbetar enbart med bra material, alltså paddar utan kanter och i bra material så det inte bildas veck, bandage utan kanter, och lägger padd och bandage på rätt ställe och med rätt tryck. Då slipper man onödigt tryck på varken sträck eller böjsena. Tryck kommer man alltid ha.

Varför linda utan pad?? Vad är syftet? Det skyddar absolut ingenting om man inte använder pad.

Dessutom ser jag på hästar som lindats utan pad att lindorna alltid kasar om folk inte lindar extremt hårt (vilket givetvis är skadligt).

Jag använder alltid pad under alla typer av lindor. Vid ridning Eskadron Climatex.

Varför linda utan pad?? Vad är syftet? Det skyddar absolut ingenting om man inte använder pad.

Dessutom ser jag på hästar som lindats utan pad att lindorna alltid kasar om folk inte lindar extremt hårt (vilket givetvis är skadligt).

Jag använder alltid pad under alla typer av lindor. Vid ridning Eskadron Climatex.

Aldrig kasat en mm när jag lindat min häst, och jag lindar inte hårt utan normalt så som man ska göra så man får in ett finger mellan lindorna och ben utan problem.

Jag hänvisar återigen till att folk som inte kan linda kan skada hästens ben med eller utan padd.

Tycker det är rätt häftigt att så många här inne ser hämska skador pga lindor, jag har hållit på med hästar i 28 år och aldrig sett en endaste häst som har skadat benen pga lindor.

Enda jag sett som är skador på hästens ben pga lindor är på 80-90 talet då "alla" skulle linda hästarnas ben om natten. Resultatet blev att håret vart vågigt permanent.

Har ett sto i mitt nuvarande stall som har vågiga ben pga att förra ägaren alltid paddade om natten under många år.
Dessa vågor försvinner dessvärre aldrig.

Men har aldrig stött på en häst som har skadat senan pga att ägaren lindat vare sig med eller utan padd.

Kanske har jag haft turen att bara träffat på kunnigt folk som kan linda ben vad vet jag???O_o

Tror knappast du omger dig med så fantastisk ovanligt duktiga människor....

Men det skall som någon annan nämnde en del till för att hästen skall ta skada. Jag har bara sett en sån skada och då var det pga skydd som personen glömt ta av, trots att jag i årens lopp träffat på en del läskigt okunniga personer. Däribland en nu framgångsrik ryttare som inte ens lyckades sätta skydden på rätt ben trots att det stod höger och vänster på dem, har tom sett folk komma ridande med senskydden bak och fram....

Men enligt veterinärer är det inte alls ovanligt att folk orsakar senskador pga lindor och skydd som inte är korrekt anpassade/på för länge. Så tydligen förekommer det såpass ofta att det är ett problem.

Jag har också hört talas om den där studien (från en lärare på gymnasiet) men inte lyckats hitta den. Då existerar den iaf! :-) (Jag har nästan trott att jag började inbilla mig; det är ändå nästan tio år sedan jag hörde om den...)

Men handlar det om lindor vid ridning, eller lindor nattetid/dagtid? Känns som att 1 h var 24:e h inte borde kunna orsaka senskador.

Liknande trådar

Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
787
Senast: Smultron
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
16
· Visningar
805
Senast: BoYo
·
Utrustning Är det en ny trend att ha en padd under nosgrimman? Det dök upp reklam i mitt fb-flöde häromdagen, och nu ser jag att flera har det på...
Svar
7
· Visningar
892
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 622
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka