Fleecelindor och padd

MissFideli

Trådstartare
Hur vanligt är det med skador om man lindar med fleecelindor utan padd? Jag tycker jag ser att ingen använder padd under dessa längre, så hur farligt är det egentligen?

Sv: Fleecelindor och padd

Undrar jag också. Man får anstränga sig ganska ordentligt om man ska linda fleecelindor så hårt att det klämmer eller stasar, och när de används som ridbandage sitter de ju bara på en kort stund.

När de används som stall- eller transportbandage tror jag dock att de flesta fortfarande använder paddar?

Jag använder alltid paddar, men jag tror faktiskt att man verkligen måste anstränga sig för att lyckas skada hästen med lindor.

Om fleecelindor har någon effekt alls mer än estetisk så är det väl som för t ex stödstrumpor eller kompressionstights - dvs att trycket är positivt för blodflödet.

Jag vet inte hur stor risk det är, men better safe than sorry. Lindar alltid med padd.

En bekant till mig lindade med fleece utan pad i ett antal år på sin häst, hände aldrig något.
Den fick spatt men det är väl knappast därför. Muskelinflammstion i bakknäet var nog boven i dramat.
Men som pancakes så säger jag - better safe than sorry. Jag lindar alltid alltid med paddar. Har klippt av mina fleecelindor så det inte ska bli en stor boll på benet. Tar ju lika lång tid med paddar ändå.

Och sen är det väl inte för risken att linda för hårt? Utan punkttryck av skarvarna man vill slippa.

Alltid padd under, varför inte liksom? Hellre ta det säkra före det osäkra.. Sen tycker jag att det blir snyggare med padd..:)

Mvh Domino_s

Jag använder alltid paddar, men jag tror faktiskt att man verkligen måste anstränga sig för att lyckas skada hästen med lindor.

Det beror på var du drar gränsen för vad sin räknas som att "skada". Hälta? Skador på fibrillerna?

Det är jättelätt att skapa förändringar i framför allt hästens böjsenor. Böjsenorna är i princip det som ger hästens skenor sin form. Utan dessa senor hade benet vid skenan varit lika brett från sidan som framifrån. Många tänker inte på att baksidan bara består av senor, inget skelett över huvud taget.

För att skada en fibrill krävs inte så mycket. Det görs faktiskt vid varenda träning, men återskapas av kroppen. Problem uppstår dock när fibriller skadas i större hastighet än kroppen klarar att bygga upp det. Återhämtning efter intensiva arbeten är som ni vet viktigt för att förebygga bl.a. senskador.

Men även för varmt under lindorna/benskydden (varmare än 45 grader är dumt) är något som typiskt ökar fibrilldegenereringen. Ett pytteveck, lite smuts eller överlapp/glipa mellan två lindvarv som hamnar på fel ställe eller blöta (tunga) lindor likaså. Om hästen stryker sig eller skrapar lindan mot t.ex. ridhussarg, nån gren, träd eller liknande så kan det, framför allt om man kör paddlöst, bli veck på lindorna även om lindorna var perfekt lindade när man lämnade stallet. Likadant om fleecelindorna blir fuktiga och trycks ihop. Tunga lindor/skydd påverkar ju hästens rörelsemönster och ökar belastningen på senorna.

Även i det här fallet gäller "många bäckar små", för om senorna fortsätter försvagas med allt fler fibrillskador som kroppen inte hinner laga så kommer senskadan snart som ett brev på posten.

Jag är helt säker på att jag läst en empirisk studie av en(?) veterinär som visade att hästar som regelbundet reds med lindor (opaddade tror jag) hade mer förändringar på sina böjsenor än andra. Men jag hittar den varken på datorn eller via google idag, så jag kan ju inte gärna hänvisa till den. Men om någon hittar den får den gärna skicka den vidare till mig så att jag har den till nästa gång! :D

Välj rätt skydd, välj rätt lindor, välj situationen att använda dem på och välj rätt sätt att applicera dem på. Din häst är ditt ansvar.

...och hur stor risken för verklig senskada är i procent är väl lika svår att avgöra som hur stor risken är att jag dör i trafiken när jag kör till stan idag. Förmodligen är risken väldigt, väldigt liten. Än så länge (peppar peppar) har ingen i min närmare bekantskapskrets råkat mer illa ut än koma i snart 20 år, och då har ändå vissa kört som helidioter. Men jag kör noggrant ändå, trots att risken är liten.

Fast om hästen inte ens klarar av att gå i skogen och få grenar mot benen utan att tillslut få senskador pga många bäckar små så må de ju vara nåt betydligt allvarligare fel än grenar. Känns lite väl ''linda in i bubbelplast''. De är hästar.

Nog för att man ska linda rätt och använda rätt material och veta vad man gör, men lite mer än så krävs det för att skada hästarna.

På travet efter jobben när det är skitiga banor så är det massvis med grus innanför gamascher och andra skydd och jag har aldrig varit med om att de påverkats av det. Och det händer några gånger i veckan under flera år. Och då är det inte ett litet korn. Utan allt ifrån inget till typ en näve grus.

Som sagt, kunskap och rätt material så ska det rätt mycket till för att skada hästarna så pass mycket. En gren eller ett litet korn räcker inte. Inte för de hästar jag har varit i kontakt med.

Senast ändrad:

Som sagt, kunskap och rätt material så ska det rätt mycket till för att skada hästarna så pass mycket. En gren eller ett litet korn räcker inte. Inte för de hästar jag har varit i kontakt med.

Naturligtvis gör det inte det. Jag är övertygad om att det springer omkring medelålders hobbyhästar där ute som inte varit korrekt lindande en endaste dag i hela sitt liv men som ändå inte lider av några synbara skador. Det finns unghästar som lindats till perfektion av sina ägare och endast ridits på banor med perfekt underlag men ändå råkar ut för en senskada. Jag argumenterar inte emot att det är så. Det finns sunkiga benskydd som till och med fälttävlansryttare använder i terrängen som inte håller måtten för att ge senorna bästa möjliga support och skydd. Det går bra för de allra flesta ändå.

Jag håller med om att man med tillräcklig kunskap och rätt material kommer långt. Men det är svårt att skaffa sig kunskap, för vem ska man lyssna på? Stallägaren säger förmodligen något annat än distriktaren som har andra åsikter än klinikveterinären som sett massor med senskador men ändå har kommit till en annan slutsats en det som ett forskarteam kommit fram till efter djupa studier. Så vad vet man, hur mycket ska man egentligen bry sig och hur mycket ska man i så fall agera? Och med vilket perspektiv? En seriös travhäst med en kort intensiv karriär framför sig jämfört med en skogsluffare och sin sin tur jämfört med en dressyrhäst i de svåra klasserna. Det kanske spelar roll för vilka kunskaper man vill/borde ta till sig.

Som jag sa: Välj rätt skydd, välj rätt lindor, välj situationen att använda dem och välj rätt sätt att applicera dem på. Din häst, ditt ansvar.

Jag använder inte padd när jag använder fleecelindor (vilket typ är aldrig men iaf) :p läste i en lucky rider för nog 4-5 år sedan hur en tränare lindar sina hästar och följt det sedan dess. H*n började med att ta lindan från kotan upp till knät över senan just för att det inte ska bli dessa omlott kanter av lindan där, sedan linda över som vanligt. Har aldrig haft problem med vare sig hästben eller att lindorna glidit eller liknande :)

fast även padd skapar ju veck mot hästen och till och med större veck än vad en mjuk fleecelindeskarv gör.
Jag lindar alltid utan paddar, dels har jag ponny och de ser bra plumpigt ut med paddar och hon stryker lindorna mer mot varandra då det blir så tjocka.

Och sedan blir det ju ännu varmare med tjocka paddar under så för att inte få det för varmt tar jag inga paddar heller.
Jag har under elastiska benlindor en "cool" paddar som är supertunna i gelematerial och som har massa hål som ger luftkanal.

Lindor är inget för nybörjare med eller utan paddar anser jag, man måste ha koll på hur man kollar så att man ej har lindat för hårt.
Ska man ha nått under ska man ha nått sånt så det ger luft under tycker jag!

Dock kan man ju placera skarven från padden så den hamnar framtill på benet, då blir det inte en enda skarv på själva böjsenorna.

*delvis KL

Själv lindar jag nästan alltid utan padd när jag lindar med fleece, men så vet jag också att hästen jag rider inte är känslig om benen heller (På den tiden jag inte alls kunde linda och tränade på det har hon klarat en del groteska lindningar :crazy: ). Och vågar för övrigt påstå att jag är åtminstone hyfsat bra på att linda.

Använder padd (i neopren) under fleece om:
- lindorna är sådana som ger tydligare skarvar än genomsnittet.
- hästen är känslig i benen eller huden (eller om jag inte vet om den är det eller ej).
- hästen är sådan som stryker sig/slår i ofta.
- det är väldigt blött eller regnar mycket så att jag vet att lindorna kommer bli blöta. Paddarna minimerar risken att de glider.

Har själv aldrig sett när en häst blivit skadad eller fått skav av lindor varken med eller utan padd. Däremot sett några exempel på hästar som har blistringsskador (vit päls) sedan tidigare efter lindning, men då vet jag ju inte hur lindningen sett ut.

Jag har absolut ingen koll på någon skadestatistik, men jag lindar oavsett alltid med padd under fleecelindor vid både ridning, transport och annat. Det känns helt enkelt säkrast och jag ser inga nackdelar med det, det blir inte klumpigt eller ojämnt.

Dock kan man ju placera skarven från padden så den hamnar framtill på benet, då blir det inte en enda skarv på själva böjsenorna.

.

Nä då får du den på sträcksenorna istället. Pest eller kolera om man ska vara petig. Min erfarenhet säger att det kvittar totalt.

Ja någonstans hamnar den ju alltid. Gemensamt för alla ställen där jag fått genomgång på hur man ska linda är dock att böjsenorna är känsligast när det gäller skarvar, har faktiskt aldrig hört/läst annat heller.

Är sträcksenorna lika känsliga? (finns det att läsa om någonstans?)
För i så fall känns det ju nästan bättre utan padd egentligen, den skarven som blir av padd känns ju nästan värre än de som blir av själva flecelindorna.

Nä då får du den på sträcksenorna istället. Pest eller kolera om man ska vara petig. Min erfarenhet säger att det kvittar totalt.

Ja, man lägger ju lämpligen skarven vid sidan av långa tåsträckaren inte mitt över, vare sig det handlar om kanten på padden eller på lindan.

Trots din erfarenhet av att det inte spelar någon roll så gör det det. Åtminstone påstår de som studerat det hela det, om man nu skulle bry sig om deras erfarenhet. Egentligen är det ju bara att linda ett ordentligt stödbandage runt vristen eller handleden på sig själv och jobba hårt en timme med belastning på just denna kroppsdel så lär man sig snart var det är ok att ha sömmar/skarvar och var det inte är det. :)

Men alla är profeter i sitt eget land. Over and out.

Ja någonstans hamnar den ju alltid. Gemensamt för alla ställen där jag fått genomgång på hur man ska linda är dock att böjsenorna är känsligast när det gäller skarvar, har faktiskt aldrig hört/läst annat heller.

Är sträcksenorna lika känsliga? (finns det att läsa om någonstans?)
För i så fall känns det ju nästan bättre utan padd egentligen, den skarven som blir av padd känns ju nästan värre än de som blir av själva flecelindorna.

Böjsenorna har ett "tyngre jobb" - det är böjsenorna som tar belastningen från det att hästen trampar ned, genom hela framåtgripande rörelsen och sen upp. Tåsträckaren sträcker ut benet. Ligamenten är ju uppbyggda på samma sätt. Tåsträckaren har dock stöd av skenbenet bakom. Ytliga böjsenan har bara andra böjsenor innanför, och är kanske därför mer känslig för skarvar (det är faktiskt inget jag har hört förut). I vilket fall finns det plats på ett hästben att lägga en skarv på utan att ligga ovanpå en sena om man vill skona även tåsträckarna.

Kan du visa bild på var man ska lägga skarven utan att störa tåsträckarna?
Brukar lägga skarven snett framåt, alltså vid klockan 10 & 2 om man tänker sig att rakt fram i tåriktningen är klockan 12. (lysande vetenskapliga förklaringar :angel: )

Kan du visa bild på var man ska lägga skarven utan att störa tåsträckarna?
Brukar lägga skarven snett framåt, alltså vid klockan 10 & 2 om man tänker sig att rakt fram i tåriktningen är klockan 12. (lysande vetenskapliga förklaringar :angel: )

Du kan känna var tåsträckaren sitter om du känner längst fram på frambenet. Någonstans vid sidan av den blir bra. 10 och 2 kan säkert fungera, men som sagt känner du var kanterna på senan är.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
787
Senast: Smultron
·
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
16
· Visningar
805
Senast: BoYo
·
Utrustning Är det en ny trend att ha en padd under nosgrimman? Det dök upp reklam i mitt fb-flöde häromdagen, och nu ser jag att flera har det på...
Svar
7
· Visningar
892
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 622
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka