Flaxanlaget; vilka färger?

Mampas

Trådstartare
Hej!
Jag skulle gärna vilja veta var flaxanlaget "hör hemma"? Kan alla hästar, oavsett färg, ha det ljusa tagel som flaxanlaget ger? (Jag har för mig att det syns vilka hästar som bär på flaxanlaget; det ligger s a s inte dolt.)

Senast ändrad:
Sv: Flaxanlaget; vilka färger?

Mampas skrev:
Hej!
Jag skulle gärna vilja veta var flaxanlaget "hör hemma"? Kan alla hästar, oavsett färg, ha det ljusa tagel som flaxanlaget ger? (Jag har för mig att det syns vilka hästar som bär på flaxanlaget; det ligger s a s inte dolt.)

Anlaget syns bara hos hästar som saknar anlag för svart färg, dvs fuxar. Hos hästar som har anlag för svart färg, dvs bruna och svarta ligger det dolt. Det är därför det plötsligt kan dyka upp en linfux (flaxfux) efter två sådana föräldrar tex.

GRS

Om du söker i det här forumet på "flax", så får du säkert många träffar. Vill minnas att det diskuterades för inte så länge sedan?
mvh

Hm, jag har läst tvärtom någonstans - det vill säga att flaxanlaget är recessivt och alltså måste komma från båda föräldrarna för att synas. Det kan ha varit i Sponenbergs färg-bok, är dock inte säker (kan kolla när tillfälle ges förstås). Vet ej om det stämmer. Som någon skrev måste ju förstås hästen vara fux i botten (eller då rödblack tex) för att det ska synas på taglet. Hästar med svart man & svans syns inte anlaget på oavsett om den är homozygot för anlaget eller inte.

Jag har en svettfux vars föräldrar inte är fuxar nån av dom ...han har grå/svart/ljus man.....

Jo, det här med hur fuxar kan se ut förvirrar nog många.

Det jag menar med "hästar som har svart man & svans" är snarare hänvisat till genotypen - de djur som är svarta eller bruna i grunden. Där är det "omöjligt" att se om de har flaxgenen - även om de råkar vara homozygota. Flaxet påverkar väl kanske inte det svarta, enbart det röda.

Svettfux med gråspräcklig man är ju ganska vanligt speciellt bland ponnyer men det är väl inte flax anlaget, det ger väl alltid "lintott" fuxar alltså ljusgulvit man och svans.

vad är det för anlag då??
en bild på min...men det syns inte så väl ändå..men liiite :D
AA.jpg

Är helkass på sådant själv men har innan hört att flax är lintottfuxar, vet inte vad det heter annars. Din ser ju i och för sig ut att ha en del "lintott" färg i (alltid svårt att se på en bild). Men någon annan här inne som är duktigare på sådant här kan nog svara.

Har också en shettis med grå/brun/gulvit man. Båda föräldrarna är linfuxar, alltså skulle hon ha blivit det också - men det visste tydligen inte hon... ;)
05051136.jpg

Närbild:
05051130.jpg

Hittade en annan häftig fux här . Vad ska man kalla den? Mörkfux med henna-man? :D

Här har vi ett flaxanlag som inte kan tas miste på! ( :love: )

grastider

Den ser ju ut som de där chokladfärgade Rocky Mountain ponnierna, fast det vette sjutton om just den färgen finns hos shetland.

Liknande trådar

Avel Hej ni hästkloka! Har precis fått ett friskt och påhittigt föl här hemma. Men av ren nyfikenhet och även en del okunskap så undrar jag...
Svar
3
· Visningar
523
Senast: Görel
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 286
Senast: LiviaFilippa
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 047
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
950

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka