T

Tooveee

Anser ni att om man t.ex gör en fläta i pannluggen eller några i manen, att man MÅSTE ta bort dom innan hästarna släpps ut i hagen igen? Fick ett par pikar när jag lät en häst gå ut i hagen med en fläta i pannluggen idag nämligen. :confused:

Sv: Flätor..

måste och måste, jag hade då inte velat ha en fläta i min hästs man/lugg.

Vadårå? Men personen tyckte inte att det var rätt eftersom att hästen behöver pannluggen till att vifta bort flugor och andra insekter.

Hästen kan även fastna någonstans och slita lös pannlugg/svans/man (där man nu har flätan)...

för att det är gräsligt med toffsar. :p
tror inte en häst viftar bort så mkt flugor o annat med luggen precis :D

Måste?
Det tycker jag inte, låter min gå med flätad lugg rätt ofta, han gillar att klia pannan och nöter så fruktansvärt på luggen om den är utsläppt.
Vifta bort flugor med luggen är nog det konstigaste jag hört på många år. Däremot är det ett skydd för ögonen, mot smuts o flugor. Så jag rekomenderar inte att fläta sommartid, eller om man gör det, ersätta med flugpannband eller liknande.

Visst kan de fastna, men de händer nog inte direkt ofta. De kan lika gärna fastna med svansen och slita av den.
Däremot brukar det börja klia om man inte låter luggen vara utsläppt i mellanåt.

Fläta på du.

Okej! :D men jag älskar att fläta, inte manar, men t.ex pannluggen är väldigt fin flätad. :)

äh....fläta på du, sålänge det är din häst? Annars är det väl upp till ägaren om den vill ha en krulltott eller inte. Själv flätar jag på för fulla muggar. Håller sig renare och sliter inte så mycket på den då:)

Haha vad söt! :D Sådär såg Alma ut också ungefär. ;) Fast med lite längre pannlugg! xD

Äsch, det är nog ingen fara så länge man inte flätar för hårt.
Själv flätar jag inte, men ser inga problem med det.

Nja, det är ju bara min sköthäst och eftersom ägaren ogillar flätor lär jag knappast få fläta sköthästen! :/

Åh herregud!:p

Har folk inget annat att reta upp sej på?!:eek:

Nåväl, som svar på din fråga....det är väl en smaksak!

Jag låter aldrig min häst gå med fläta, iof har min isis en aldeles för tjock lugg för att man ens skulle kunna få till en fläta :crazy:

men grejen är den att ifall hästen kliar sig och fastnar kan den få panik och
slita loss pannluggen (har vart med om att travare har gjort så) även med
flätad svans. Jag har också fått stått och pillat med gamla flätor på ridskole
hästarna som inte borstas varge dag, dom traslar till sig så man nästan får
lusst att hämta saxen och kapa av allt för att det knappt går att få ur.
så jag skulle inte rekomendera att släppa ut häst med fläta

kl

Fläta på du, min häst går flätad i svansen året runt nästan och även pannluggen nu då den har börjat bli riktigt tunn.
Det skonar taglet och du får en finare svans-man-pannlugg som inte nöts lika mycket.

Det handlar nog om det att det skyddar mot flugor. på sommaren är det bra om hästen får ha sin lugg hängade om man ej har en veiler eller liknande, annars kan de få stora sår, ögoninfektioner och rinnande ögon. Fläta gärna men ta bort dem innan de går ut till hagen.

Men HERREGUD! säg att det finns VIKTIGARE saker att haka upp sig på än huruvida nån annans häst är FLÄTAD eller ej!!!

SJÄLVKLART KAN DU HA DIN HÄST FLÄTAD PRECIS NÄR SOM HELST OCH PRECIS NÄR DET PASSAR DIG!!! Jag flätar ofta mina hästar, särskilt vintertid om det är geggigt o så, så det inte slits för mycket av allt borstande... då har dom flätorna kvar så länge som dom ser ok ut, sen borstar jag ut o gör nya!

SKIT I vad folk tycker om dina flätor! Det är väll DIN häst!!!
Se efter en vinter vad fin man din häst kommer få! Jag har testat MÅNGA år, så jag vet!

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 215
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 375
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 347
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp