Flätning av man

B

Bodil Åslund

Är det någon som i ordalag kan förklara hur man gör en sådan fläta som börjar uppe vid öronen och som slutar nere vid manken?
Eller det kanske finns någon länk till någon "flätsida" med beskrivningar?

Sv: Flätning av man

Om du menar en sk adennerfläta så kan du göra såhär:
1. Kamma igenom hästens man och använd ev. pälsglans.
2. Dela upp en bit av manen uppe vid öronen i tre delar.
3. Börja fläta som vanligt men för varje gång du lägger över tofsen som är närmast manken så tar du med en extra bit man som hänger bredvid.
4. Håll dig så nära mankammen som möjligt hela vägen ner.
5. Dra åt lagom hårt. Det får inte strama i hästens hud.

Hoppas att det underlättade lite iallafall. Det är svårt i början innan man hittat snitsen. :) Lycka till!

Man gör som luen sa. En sak som jag tycker är lättare är att stå på andra sidan än vad manen ligger på. Är lättare att få det finare då :)

Ja, det var precis en sån fläta jag menade och det verkar gå till ungefär som jag trodde. Tack!

Liknande trådar

Hästvård Måste få lite feedback och höra om nån har några liknande erfarenheter. Min häst som blir 6 år i år visade sig ha mask, 600 på lilla...
Svar
5
· Visningar
746
Senast: lundsbo
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
305
Senast: MiaMia
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Mat Jag tycker det är knepigt när det står någonstans att man ska förvälla något i säg en minut. Vattnet slutar ju koka när man lägger ner...
2
Svar
21
· Visningar
1 141
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar