fläta svansen

E

enterprise

Jag har funderat på varför westernhästar ofta har hela svansen flätad i en tjock fläta. Har det någon orsak eller är det bara "något man gör för att det hör till"? Har sett det både på hästar under träning och annars och tycker själv det skulle vara otrevligt att t ex spinna med svansen som en hård piska, skulle dock kunna tänka mig att vitsen är att svansen inte ska vara "ivägen", men förstår inte riktigt varför den skulle vara det om den var lös...? En häst är ju ändå en häst och hästar har alltid haft svans. :rofl: Nå, skulle vara kul med svar på min fråga. :) Thanx a lot

Sv: fläta svansen

För att göra svansen lättskött samt att skydda den mot slitage i första hand. En flätad svans kräven minimum av skötsel, kanske 3-4 min i veckan för att hålla den helt tovfri. Jag tar upp flätan 1-2 ggr i veckan drar ett par tag med en borste och sedan flätar jag om den. Behöver sällan använda pälsglans för det blir inga tovor. Sedan använder många även svanspåse för att skydda den från smuts, dock gör inte jag det.
I andra hand så iom att det sliter mindre så får du även en bättre tillväxt på den. Många hästar har problem med både kort och tunn svans, detta blir generellt bättre om du flätar och använder påse.
I tredje hand så har vi reininghästarna med så lång svans att de sliter av den i topparna när de sätter sig ner och slidar. Detta undviker man på träning genom att fläta. På tävling är den ju dock givetvis utsläppt.

Sedan bryr sig hästen inte det minsta om om svans är flätat eller inte under större delen av året. Själv släpper jag dock ut den under sommaren ca4mån när insekterna cirkulerar. Detta är en självklarhet för mig, men jag vet många som låter sin hästar ha flätade svans året om - bra eller dåligt, jag vet inte??

ps: sedan så framträder quarterns snygga rumpmuskler tydligare med en flätad svans. Undrar om det inte var så det började och det är ytterligare en anledningen till att det hos oss blivit så populärt hos just western folk. På ett halvblod på 1.70 är det kanske inte lika snyggt?

Senast ändrad:

Vad det gäller fläta på sommaren så tycker jag att det är hemskt med hästar som inte har möjlighet att vifta bort flugorna. Jag har svansen flätad på vintern för att slippa lera men det är allt. :laugh:

För att göra svansen lättskött samt att skydda den mot slitage i första hand. En flätad svans kräven minimum av skötsel, kanske 3-4 min i veckan för att hålla den helt tovfri. Jag tar upp flätan 1-2 ggr i veckan drar ett par tag med en borste och sedan flätar jag om den. Behöver sällan använda pälsglans för det blir inga tovor. Sedan använder många även svanspåse för att skydda den från smuts, dock gör inte jag det.
I andra hand så iom att det sliter mindre så får du även en bättre tillväxt på den. Många hästar har problem med både kort och tunn svans, detta blir generellt bättre om du flätar och använder påse.
I tredje hand så har vi reininghästarna med så lång svans att de sliter av den i topparna när de sätter sig ner och slidar. Detta undviker man på träning genom att fläta. På tävling är den ju dock givetvis utsläppt.

Sedan bryr sig hästen inte det minsta om om svans är flätat eller inte under större delen av året. Själv släpper jag dock ut den under sommaren ca4mån när insekterna cirkulerar. Detta är en självklarhet för mig, men jag vet många som låter sin hästar ha flätade svans året om - bra eller dåligt, jag vet inte??

ps: sedan så framträder quarterns snygga rumpmuskler tydligare med en flätad svans. Undrar om det inte var så det började och det är ytterligare en anledningen till att det hos oss blivit så populärt hos just western folk. På ett halvblod på 1.70 är det kanske inte lika snyggt?

Tror du fick med det mesta här faktiskt.

Dessutom om man gör så pass tvära och svåra rörelser som sliding stop, spinning, side passar osv så kan det vara rätt så smärtsamt om svansen skulle fastna i bennen eller om hästen skulle få med svansen i en sliding stop! Aj. Ett strå svanstagel växer inte ut på en dag ;)

Låter klokt, spec vid träning. Tack så mycket.

Liknande trådar

Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 451
Senast: Lyxzen
·
Hästvård Jag köpte en liten minikille i somras, ca 75 cm hög, blandning amerikansk miniatyr och minishettis. Säljaren sade att han alltid varit...
Svar
7
· Visningar
1 698
Senast: Miamamman
·
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
70 641
Senast: anglahund
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i snart två år. Han är allt jag vill en häst ska vara, kanske lite orolig vid uteritter på egen hand, men det...
Svar
10
· Visningar
1 884
Senast: MorAnna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka