För att göra svansen lättskött samt att skydda den mot slitage i första hand. En flätad svans kräven minimum av skötsel, kanske 3-4 min i veckan för att hålla den helt tovfri. Jag tar upp flätan 1-2 ggr i veckan drar ett par tag med en borste och sedan flätar jag om den. Behöver sällan använda pälsglans för det blir inga tovor. Sedan använder många även svanspåse för att skydda den från smuts, dock gör inte jag det.
I andra hand så iom att det sliter mindre så får du även en bättre tillväxt på den. Många hästar har problem med både kort och tunn svans, detta blir generellt bättre om du flätar och använder påse.
I tredje hand så har vi reininghästarna med så lång svans att de sliter av den i topparna när de sätter sig ner och slidar. Detta undviker man på träning genom att fläta. På tävling är den ju dock givetvis utsläppt.
Sedan bryr sig hästen inte det minsta om om svans är flätat eller inte under större delen av året. Själv släpper jag dock ut den under sommaren ca4mån när insekterna cirkulerar. Detta är en självklarhet för mig, men jag vet många som låter sin hästar ha flätade svans året om - bra eller dåligt, jag vet inte??
ps: sedan så framträder quarterns snygga rumpmuskler tydligare med en flätad svans. Undrar om det inte var så det började och det är ytterligare en anledningen till att det hos oss blivit så populärt hos just western folk. På ett halvblod på 1.70 är det kanske inte lika snyggt?