Fläta man?

_Eva_

Trådstartare
Snälla, nu behöver jag lite råd och tips på hur jag fixar manen på min häst.
Den kan inte vara lössläppt på tävling. Jag vill inte klippa den och det är svårt att få till en inbakad fläta. (Om inte någon har ett extremt bra tips på hur man får en sån att sitta kvar).

Ganska mycket man, ligger åt båda hållen...
too061013-33.jpg

Några tips på frisyrer? Och hur får jag skiten att sitta?

mvh Eva

Sv: Fläta man?

*hjälp* ;)

Inbakad är nog enda sättet, en lång fläta längsmed mankammen. Börja som en vanlig fläta och ta med en ny tofs hår för varje tag, fläta hårt som sjutton och dra den hela tiden så att den kommer lika högt hela vägen likosm, och inte blir längre och längre ned efterhand, den ska följa mankammen tight!

Sen på med gele! Kruxet med denna fläta är att hästen inte får ta ner huvudet efter man har gjort den för då dras den ut, så man måste göra den på morgonen! Annars hade man ju bara trätt på en hood....

Gjorde alltid en sådan fläta på min painthingst som hade lång vacker man, men jag hittar ingen bild där den syns....

Hej Eva!

Min syrra är en jäkel på inbakade flätor om du vill ha hjälp?

Om man gör en inbakad fläta ska man även tänks på att hasen ser grövre ut! Om man tycker det är ok så gör man ju det...Men det finns en annan typ utav "flätning" som jag ofta gör på reininghästarna (allrahelst om de skall ställas i Halter då man inte víll choppa manen på dom;) )
Men jag prata om fisknätsbandning....men hur förklara det???:o

Fisknät: Banda manen i lagom tofsar, sedan delar man varje tofs och fäster med den brevid (använd gummisnoddar) sedan fortsätter man så under, dela varje tofs och fäst ihop med halva tofsen brevid osv, så lång ner (så många rader) man vill.
Tofsen längst fram mot nacken, samt tofsen längst bak delar man inte på utan hela den tofsen följer med i fästningarna hela vägen ner.

Gick det att förstå???

Gjorde den också på min paint nämligen! Ska se om jag hittar bilder....

Fisknät: Banda manen i lagom tofsar, sedan delar man varje tofs och fäster med den brevid (använd gummisnoddar) sedan fortsätter man så under, dela varje tofs och fäst ihop med halva tofsen brevid osv, så lång ner (så många rader) man vill.
Tofsen längst fram mot nacken, samt tofsen längst bak delar man inte på utan hela den tofsen följer med i fästningarna hela vägen ner.

Gick det att förstå???

Gjorde den också på min paint nämligen! Ska se om jag hittar bilder....

Tack för hjälpen...:) jag har bild men har ingen aning om hur man får in den:angel:

Ja, eller hur...! Man kan inte annat än säga "hjälp"... :crazy:

Bilden är ca 8 månader gammal så manen är väl aningens längre nu...

Förra året försökte jag mig på en inbakad. Den for ju upp så fort hon rörde på sig. Dum som jag var hade jag förståss badat henne noga och tvättat manen innan. Hårgele hjälpte inte.

Fisknät låter som nått som kan lösa mina problem. Snyggt oxå!

Hur många rader gör man? Bara två, eller flera? Hur långa får tofsarna vara som hänger ner?
Är det snyggast om tofsarna är naturliga eller skall man sätta på hårgele?
Kan man göra fisknätet dagen innan och ha en hood?

mvh Eva

Pacific!
Din syster får gärna komma över och visa sina färdigheter! Jag behöver all hjälp jag kan få!

mvh Eva

Fisknät kan du nog prova att göra dagen innan och använda hood! Se till att manen är rentvättad men ha inte i en massa pälsglans!

Dessa tofsar är ju lätta att justera/göra om på morgonen!

En idé är att när du först delar upp manen i tofsar, ta ett tunt lager hårvax, gelé eller annat frisyrfixande, så blir liksom tofsarna styrbara från början till slut!

Hur många rader är en smaksak, kolla hur det ser ut. Det är inte snyggt om det är några spretiga hårstrån kvar i änden liksom, utan sluta i "god tid" så att det blir tofsar kvar liksom. Men se tll att tofsarna får lite "fix" också så att et inte blir värsta rufset längst ner. Olika från man till man, men jag kan tänka mig att manen på din är lite "ponnyaktig" och gärna "yvar" till sig?

Hett tips! :idea: Öva på fisknätet o låt hästen stå med hood en natt innan så ser du hur det blir och vad som händer!

Vad ska du tävla??? *nyfniken*

Mitt hästskrälle har ungefär liknande man och ibland flätar jag halva manen och då menar jag inte från öronen till mitten på halsen ;) utan halva manen i "tjocklek".
Det kan bli väldigt fin effekt med all manen under de tjocka flätorna. Jag har bild på det men tyvärr inte på den här datorn, kan fixa det imorrn om du är intresserad av den frissan :)

Hola,

Tävla är väl en överdrift i sammanhanget då hästen stått ohanterad i lösdrift sedan juni...
Så det blir nog mest att träna på att åka iväg och vara på en tävlingsplats... Men hon kan ju se prydlig ut för det!

Bara WRAS D. Anmälde mig till en Showmanship at Halter och en Trail at halter i Nyköping den 20:e så jag har knappt tre veckor på mig att få henne ledbar. Jag hämtar hem henne i morgon.

mvh Eva

Ja tack Seabaz!

Jag vill väldigt gärna se frisyren om du kan ordna det.

mvh Eva

Pacific, kan ni komma och träna flätning några dagar innan den 20:e?

mvh Eva

Det är snyggt med flätorna utanpå manen, på en mindr tävling. Men kanske svårt om manen är ostyrslig och ligger på båda sidor...

Fläta ner manen på en sida så fort du får hem henne för att "vänja" den. Sen kan du också göra enkla flätor som slutar en bit ner...

Funkar bra på tjocka manar.

Typ såhär men mkt snyggare gjort då kanske inför en tävling :smirk: :

annakysser.jpg

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
1 067
Senast: Luff
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 539
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.