"Fläskläpp" på häst

Cattis_E

Trådstartare
Min tokiga pålle har lyckats skaffa sig en fläskläpp någon gång mellan lör och sön morgon.
Han är svullen på sidan av överläppen mitt emellan mungipa och mule så att säga. Inne i munnen har jag hittat två små märken (som om han bitit eller stuckit sig på insidan av kinden och på utsidan ser man ett litet väldigt ytligt sår i övrigt ingenting.
Om han gjort det själv (han leker med allt möjligt han får tag i i hagen, pinnar och annat) eller om treåringen tagit tag om hans överläpp under några av deras vilda lekar vet jag inte.

I alla fall ser det rent ut (inga som helst tecken på inflammation eller annat. Men han har ändå en ganska hård svullnad som är öm vid beröring. Jag undrar om ni tycker jag borde oroa mig, eller kanske snarare efter hur lång tid jag borde oroa mig för svullnaden. Alla erfarenheter mottages tacksamt!

Sv: "Fläskläpp" på häst

verkligen ingen som varit med om något liknande?
Min magkänsla säger mig att det inte är någon fara ännu på några dagar, bara det inte plötsligt svullnar mer eller märkena i munnen ser "äckliga" ut.

ja det har han, fast det ser inte alls ut som ett huggormsbett. Märkena i/utanpå munnen stämmer inte alls med det.

Det ser snarare ut som han kanske bitit sig själv på insidan av kinden om/när han snubblat/gått omkull i hagen.

Så länge det ser "snyggt" ut och inte blir infekterat så e det nog ingen fara. Men envisas svullnaden allt för mkt med att inte gå ner så bör du nog rådfråga vet. Det är ju trotts allt snart en vecka sen.

Jo, jag har rådfrågat veterinär och fått råd om det hela nu.
Svullnaden har gått ned en del nu och han verkar knappast ha ont alls utom när "dumma matte" är där och kollar till det.

Efter noggrannare undersökning (vilken jag naturligtvis gjorde efter ett par dagar när han fortfarande var svullen) visade det sig att det ena "märket" var ganska djupt. Är därför tveksam på min egen teori att han bitit sig nu, kan likväl ha stuckit sig på något vasst, vet inte vad det skulle vara.
Det är nämligen ett litet sår som går genom större delen av kinden/läppen. Men i och med att det är så litet och så länge det ser rent ut och inte blir sämre (mer svullet, varmt eller han verkade få ordentligt ont) så tyckte de på kliniken att jag kunde ge det någon vecka till innan jag började oroa mig.

Liknande trådar

Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 996
Senast: Bluefish
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 458
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 560
Senast: Liten
·
Hästvård Jag är fruktansvärt missnöjd med "min" veterinärs insats på min häst och överväger starkt att bestrida fakturan då denna egentligen...
Svar
16
· Visningar
5 813
Senast: Sar24BB66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka