Flärpskor el "flap"...?

D

Dinda

Hej!

Har varit här massor förr. Nu är jag tvillingmamma och har givit bort mina gamla juveler... Jag vill så gärna rekommendera flärpskor (flap) för de är helt suveräna helt enkelt. Min gamla ängel har varit lite tjock i frambenen på sistone...
Solvallas smedja har stängt, vilken tragedi! Vart köper ni skor nu, och flärpisar, ni i Sthlms-området??
Snälla blir så glad för svar! :bow:

Sv: Flärpskor el "flap"...?

Onsdagar fram till ca lopp4 står B*****man bussen utanför Solvallas stallbacke. I mitten på september öppnar en ny smedja på Valla med officiell invigning Kriterie helgen!:bow: Heja "kusken"!:bow:

Du vill rekommendera dem för att de är suveräna, men hur tycker du de är suveräna?

På vilken typ av häst? I både lopp och träning?

Vad är det som gör dem suveräna? Hur påverkar de steget???

Hej!

Har varit här massor förr. Nu är jag tvillingmamma och har givit bort mina gamla juveler... Jag vill så gärna rekommendera flärpskor (flap) för de är helt suveräna helt enkelt.

Ja du, nu vet jag inte riktigt....
Flappen är suverän för hästar som trampar av sig skor, men trots det kan man inte använda dessa jämt. Jag skulle med glädje anv. de på min om han KUNDE. Han har gått med dessa ett år innan han kom hit och jag är ganska säker på att de varit negativa för honom.
Man ska vara medveten om att de kan skapa problem oxå, hästens tå blir väldigt lång, och den sliter ( enl. min erf. ) alldeles för mkt på framknäna....
Så, förklara gärna vad du menar med att de är så bra.

Man ska vara medveten om att de kan skapa problem oxå, hästens tå blir väldigt lång, och den sliter ( enl. min erf. ) alldeles för mkt på framknäna....

JAg använde dem flitigt ett tag och inser både för- och nackdelar med dem men aldrig har jag sett att tårna skulle bli längre än med andra beslag... Däremot att på vissa hästar sliter de på framknäna det håller jag med om.
Ska man använda flärpsulor bör man ta den hårdare av dem iaf.

JAg använde dem flitigt ett tag och inser både för- och nackdelar med dem men aldrig har jag sett att tårna skulle bli längre än med andra beslag... Däremot att på vissa hästar sliter de på framknäna det håller jag med om.
Ska man använda flärpsulor bör man ta den hårdare av dem iaf.

Okej....ja jag har inte använt dessa på mer än kanske 3-4 hästar, men på dessa upplevde jag att tån växte mer under perioderna de hade flap. Vill även minnas att min hovis sa nåt sånt... men det kanske bara var tillfälligheter, jag vet inte. Men jag minns att vi iaf pga det utgick från att det kunde vara grunden till att hästar med flap oftare fick problem med knäna.
Bara lite spekulationer härifrån dock.
Skulle verkligen vilja använda dom på H igen dock! :cool:

Nu har jag funderat...:D:angel: och kanske kan det vara så att jag vill ha så kort tå det bara går på mina hästar. Håller man tån kort och lägger ut sulan (och ev sko) ordentligt så hoven verkligen får stöd hela tiden så ska tån inte växa sig för lång. En flappsula som man lägger kant i kant med hovväggen (som många gör) blir för liten ganska omgående då sulan trycks upp en aning mot strålen - det blir ju nästan som att trångsko.
En del brukar "anklaga" mig för att ridhästsko... Själv ser jag inte det som en nackdel, dagens travare behöver ju sällan ha långa fötter.
Jag vet ju inte hur din hovslagare brukar göra, tycker hovarna har sett bra ut på bilder och så men det var bara en tanke....
Kuskar som kört åt mig har ibland påpekat att man kan ju inte lägga ut sulorna så mycket... "han kan ju snubbla om han kliver på den". Men jag har efter alla år insett att man får färre tappskor med rejält understöd än när man trångskott...

Tycker att flappskor passar utmärkt på vissa hästar och skit på andra. En häst jag hade hand om för en massa år sedan funkade super på flappskor - aktionsmässigt.. Men han fick problem med sina hovleder av skorna. Han fick gå med skorna endast i lopp och gick med andra skor mellan loppen.
En annan häst jag hade han om för ett par år sedan var en riktig klantskalle och klev av sig skor var varannan dag i hagen. Gissa hur roligt det är när man jobbar hos en stortränare och fortkörningarna är planerade på minuten.. Och ja, han var tvungen att gå i hagen innan han blev körd.. Boots kunde man inte ha på honom i hagen för dom drog han upp så dom satt under framknäna.. Jag överdriver inte om jag säger att han klev av sig ena eller båda framskorna 3-4ggr/vecka. Givetvis lyckades han ju skicka iväg skorna över staketet så oftast hittade man inte dom heller... Hade man tur låg dom i någon av hagarna brevid. Anyway.... När han fick på sig flappskor så reducerades antalet tappskor till kanske en eller två varannan vecka! Som tur var så fungerade han även på dom i träning! Ingen var gladare än jag, jo kanske hovslagaren..:p

Nu har jag funderat...:D:angel: och kanske kan det vara så att jag vill ha så kort tå det bara går på mina hästar. Håller man tån kort och lägger ut sulan (och ev sko) ordentligt så hoven verkligen får stöd hela tiden så ska tån inte växa sig för lång. En flappsula som man lägger kant i kant med hovväggen (som många gör) blir för liten ganska omgående då sulan trycks upp en aning mot strålen - det blir ju nästan som att trångsko.
En del brukar "anklaga" mig för att ridhästsko... Själv ser jag inte det som en nackdel, dagens travare behöver ju sällan ha långa fötter.
Jag vet ju inte hur din hovslagare brukar göra, tycker hovarna har sett bra ut på bilder och så men det var bara en tanke....
Kuskar som kört åt mig har ibland påpekat att man kan ju inte lägga ut sulorna så mycket... "han kan ju snubbla om han kliver på den". Men jag har efter alla år insett att man får färre tappskor med rejält understöd än när man trångskott...

Jag vill oxå ha så kort tå som möjligt, även fram. Jag är allergisk mot långa tår. Är säkert så som du säger. :)
Kanske formulerade jag mig skumt i mitt inlägg dock. De hästar jag har haft flap på, ja de har blivit långa i tån snabbt, och det kan nog mkt väl vara så att hovis då skott för trångt, just eftersom det varit "tappskohästar". Dock har inga av dessa fått märkbara problem med framknäna, jag har inte haft flapskon på så pass länge att de ska ha hunnit få det. Men vi drog en parallell på att det ofta är så. (andra hästar som haft flap).
H hade haft flap ett år när han kom och han var inte så fräsch i framknäna, visst kan det bero på annat, självklart, men jag vill ändå tro att skorna hade med det att göra, trots att han hade en storlek för stora flappisar. Hans tår var också mkt längre än nu, och växte fortare. han har dessutom en hov som är större än den andra så han såg ut som en ankfot om han gått för länge. :p
Dock tycker ju jag om korta tår, så nära tvär du kan komma, haha. :angel:

Det är säkert bra med rejält understöd, men med vanliga skor vet i sjutton hur det skulle gå på min tappskohäst, han skulle ju inte ens hinna ur stallet.... Han är trångskodd idag och vi försöker sko oftare istället. Kanske sätter jag på flap en period i vinter för att underlätta för mig själv och för träningschemat, men jag är lite rädd för att använda de "jämt" s.a.s

Jag vill oxå ha så kort tå som möjligt, även fram. Jag är allergisk mot långa tår. Är säkert så som du säger. :)
Kanske formulerade jag mig skumt i mitt inlägg dock. De hästar jag har haft flap på, ja de har blivit långa i tån snabbt, och det kan nog mkt väl vara så att hovis då skott för trångt, just eftersom det varit "tappskohästar". Dock har inga av dessa fått märkbara problem med framknäna, jag har inte haft flapskon på så pass länge att de ska ha hunnit få det. Men vi drog en parallell på att det ofta är så. (andra hästar som haft flap).
H hade haft flap ett år när han kom och han var inte så fräsch i framknäna, visst kan det bero på annat, självklart, men jag vill ändå tro att skorna hade med det att göra, trots att han hade en storlek för stora flappisar. Hans tår var också mkt längre än nu, och växte fortare. han har dessutom en hov som är större än den andra så han såg ut som en ankfot om han gått för länge. :p
Dock tycker ju jag om korta tår, så nära tvär du kan komma, haha. :angel:

Det är säkert bra med rejält understöd, men med vanliga skor vet i sjutton hur det skulle gå på min tappskohäst, han skulle ju inte ens hinna ur stallet.... Han är trångskodd idag och vi försöker sko oftare istället. Kanske sätter jag på flap en period i vinter för att underlätta för mig själv och för träningschemat, men jag är lite rädd för att använda de "jämt" s.a.s

Vad är det som gör att flärpskorna är dåliga för framknäna? Jag tycker att jag i stort sett bara hört bra saker om flärpskor, och nu detta... :crazy:

Ja, jag undrar liksom du på vilket sätt det skulle vara negativt? Jag skor ofta och gärna med flappisar, och min hovis rekommenderade det tom på en av hästarna, som förra hovisen hade lyckats verka ner en storlek. Med flappisarna fick hovarna ordentligt utrymme och hovarna är nu normalstora. (Vill inte ha storlek 1 på en vuxen häst!) :angel:

Kolla in Gävletravets kortaste Framtår:D Och utlägg på 1-3 mm... Får/Fick ofta se konstiga blickar/miner när "dom" råkar titta på "mina" hovar..:D
b
6075994.jpg

Vad är det som gör att flärpskorna är dåliga för framknäna? Jag tycker att jag i stort sett bara hört bra saker om flärpskor, och nu detta... :crazy:

Det finns lite olika teorier om varför en del hästar blir dåliga i kotor och knän av flärpskorna. Vissa säger att skons utformning gör att hovens svävningskurva och isättningsfasen i steget förändras drastiskt jämfört med en vanlig sko och på ett sätt som frestar på framförallt knäna men även kotorna. Andra säger - på samma sätt som man hört om PG-beslag - att mjukheten i materialet gör att stöten vid isättningen förflyttas från hoven uppåt i benet och därför frestar det på knän men även bogen.

Jag gillar flärpen för att de är lätta att sko med. Särskilt när man inte har något smidesstäd! (Det där sista var en passning till en viss person här inne. ;) )

Det finns lite olika teorier om varför en del hästar blir dåliga i kotor och knän av flärpskorna. Vissa säger att skons utformning gör att hovens svävningskurva och isättningsfasen i steget förändras drastiskt jämfört med en vanlig sko och på ett sätt som frestar på framförallt knäna men även kotorna. Andra säger - på samma sätt som man hört om PG-beslag - att mjukheten i materialet gör att stöten vid isättningen förflyttas från hoven uppåt i benet och därför frestar det på knän men även bogen.

Jag gillar flärpen för att de är lätta att sko med. Särskilt när man inte har något smidesstäd! (Det där sista var en passning till en viss person här inne. ;) )

Då kanske det kan vara läge att ta bort flärpskorna på min knäproblems-herre då?

Visst är det enkelt att vara tränare?

Det finns olika teorier, som sagt. Man får prova sig fram. Och när nu Morgan har haft dåliga knän länge och flärpskor länge, då kan det vara läge att prova något annat.

Men... Med urkalkningar i framknäna är det inte säkert att det spelar någon roll vad du har för skor.

Visst är det enkelt att vara tränare?

Det finns olika teorier, som sagt. Man får prova sig fram. Och när nu Morgan har haft dåliga knän länge och flärpskor länge, då kan det vara läge att prova något annat.

Men... Med urkalkningar i framknäna är det inte säkert att det spelar någon roll vad du har för skor.

Han har bara haft flärpskor sen han kom till mig, inte tidigare, då hade han mest PG.

Sen var väl kanske kommentaren om urkalkningarna lite onödig...

Jag menar bara att det gör inga underverk att byta skor på en halt häst. Men det trodde du väl inte heller.

Senast ändrad:

Det gör inga underverk att byta skor på en halt häst. Men det trodde du väl inte heller.

Nej det tror jag såklart inte. Men nu när vi var på återbesök hos veterinären så var han ju inte halt längre! Men jag tänkte att det är ju dumt att ha flärpskor på honom om det nu är så dåligt för knähästar…

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka