Flapsulor?

L

lolzz

Hej. Försöker att få svar på min fråga om flapskor.

Min gamla travare har sina problem med framhovarna. Det är inget problem med benen eller något sånt. Men det jag oroar mig för är att hennes stråle inte riktigt tar i backen...
Jag är inte riktigt säker om det är bra för henne att låta henne gå barfota. Eftersom det är ganska mycket hårda vägunderlag där jag bor. Och hon har varit skodd hela sitt liv.

Men jag har tänkt mycket på att sätta dit flapsulor.
Men det verkar ju finnas många nackdelar, SAMT FÖRDELAR!!!

Så snälla förklara för mig! jag vill ju att min häst ska ha det bästa.

Små frågor:
Kan hästen bli ömskodd?
Det är väl en ganska bra miljö för hästens sulor och stråle att ha flapskor?

tack för svar:bow:

Sv: Flapsulor?

Jag har bara positivt att säga om flappisar!
Min ena tjej har det och trivs jättebra med sina.

Det enda negativa jag kan tänka med dem är väl att hovarna lättare kan flyta ut om de har tendens till det.

Att hon skulle bli ömfotad utav flappisarna har jag inte märkt något utav alls.

Jag har också bara positivt att säga om flappisar (förutom att hovarna växte så mycket att hon fick skos var 5e v ;) ) Så de fyllde sin funktion mer än väl, hovarna blev mycket bättre efter några skoningar med flappisar.

Jag använde dem bara på sommaren eftersom jag inte tycker att den broddade varianten dög vintertid. Har sett dem in action i travstallet jag jobbade och de var lite halkiga när det kom blötsnö ovanpå is.

Jag har bara positivt att säga om flappisar!
Min ena tjej har det och trivs jättebra med sina.

Det enda negativa jag kan tänka med dem är väl att hovarna lättare kan flyta ut om de har tendens till det.

Att hon skulle bli ömfotad utav flappisarna har jag inte märkt något utav alls.

Åh, vad bra! :D
Ja, men man ser väl vad som händer. :)

Jag tycker inte heller att dom skall bli ömfött utav det! För en del säger att strålen blir irriterad...
Men det är ju strålen som håller i gång hela mekanisken i hoven!

Men vilken sort flapsulor har du på din häst? Är det som som är typ randiga, eller de som är typ släta? :angel: lite dålig på förklara :angel: hoppas du fattar! :)

Jag har också bara positivt att säga om flappisar (förutom att hovarna växte så mycket att hon fick skos var 5e v ;) ) Så de fyllde sin funktion mer än väl, hovarna blev mycket bättre efter några skoningar med flappisar.

Jag använde dem bara på sommaren eftersom jag inte tycker att den broddade varianten dög vintertid. Har sett dem in action i travstallet jag jobbade och de var lite halkiga när det kom blötsnö ovanpå is.

Okej! :D haha, det är ju bara bra om hovarna växer lite extra! För jag försöker nämnigen lära mig sko själv! Min hovslagare hjälper till ibland! Men det går framåt!

Men vad var anledningen till att du började använda flapskor på din häst?

Hon hade fått ett broddtramp på kronranden med tillhörande spricka. Flappisar var ett lyckat försök att få sprickan att växa ner lite fortare. Tror att hon tävlade upp till 1,30-hoppning med dessa skor på sig.

Hon blev aldrig öm i fötterna av dem och vi använde några bruna, ganska hårda med typ stråle på undersidan.

Senast ändrad:

Men har inte era hästars hovar blivit torrare eller spruckna när ni använt sulorna?

Jag har "Håden-flapp", de är lite randiga med två broddar. Sitter på i princip året om. Ska vi starta/träna på gräs har jag dock ett par mer transparenta sulor med fem brodd i.

Har inte märkt att hennes hovar blivit torrare, snarare har hon fått bättre kvalitet.

Jahaja! Men då måste ju flappisarna funkat riktigt bra på din häst?

Min häst är ju travare. Eller en föredetting. Men hennes hovar är ju ganska torra å spruckna nu. Men hon får kiselgur å hovarna blöts dagligen osv.
å anledningen till att jag vill ha på henne sulor är ju för att hennes stråle ska få kontakt med marken.
Men tror du inte att hovarna kan bli ännu torrare om man sätter dit sulor? :confused:

Jag har "Håden-flapp", de är lite randiga med två broddar. Sitter på i princip året om. Ska vi starta/träna på gräs har jag dock ett par mer transparenta sulor med fem brodd i.

Har inte märkt att hennes hovar blivit torrare, snarare har hon fått bättre kvalitet.

ÅH! :D detta bli bara bättre å bättre! :D
Men att låta henne gå barfota då?
tror du/ni att det skulle funka bättre på något vis?

för det jag tror är ju att hon kommer att behövas verkas rejält, å hon är nästan lite plattfot. så barfota är ju inte en höjdare i min värld..
Vad tycker ni?

Jag upplevde, precis som Han_nah att hovkvaliten blev bättre och absolut inte torrare med sprickor.
Beslutet att prova flappisar tog jag i samråd med min hovslagare som jag har stort förtroende för.

Hon blev aldrig öm i fötterna av dem och vi använde några bruna, ganska hårda med typ stråle på undersidan.

Det är sådana sulor jag har tänkt på .. Dom verkar ju som vara bättre att rida på asfalt med.. för dom får ju inte sånt speciellt bra fäste, som dom randiga.

Men då måste ju flapsulorna va superbra! :D Jag hoppas bara att dom funkar lika bra på min polle.

Ni har inga fler tips eller synpunker?

Beslutet att prova flappisar tog jag i samråd med min hovslagare som jag har stort förtroende för.

Jo, jag ska träffa hovslagaren på söndag oxå, å se vad han har att säga!
Jag sade ju åt han förra gången vi va där, att jag tyckte att strålen inte tog i backen. Och jag vill ju inte att hennes hovar skulle bli trånga. Men han tyckte inte att det spelade så stor roll. Han tyckte att hoven skulle få flyta ut genom att låta skon sticka ut lite från hoven.
Det tyckte jag inte lät så smart. Så det är därför jag försöker foska vidare!

Men att låta henne gå barfota då?
tror du/ni att det skulle funka bättre på något vis?

Några sånna råd vill jag egntligen inte ge. Jag har inte sett hästen, vet inte hur den ser ut i hovarna och hur kvaliten är. Tycker du ska ta ett snack med din hovis och höra vad han tycker. För även om flappisar har funkat super på min är det inte säkert att de gör det på din.

Lycka till!

hej, har haft flapsulor på min häst när han fick upprepad strålröta. det var jätte bra på alla sätt...:) eller ja nästan. man kan inte kratsa hovarna på samma sätt, men har du en duschspilta så är det bara att spola eller ta en svamp och hälla i hoven så att det blir rent. annars är det toppen. lycka till:bump:

jag hade det när min häst hade strålröta . skitbra !!! men det är svårare att kratsa hovarna men har du duschspilta är det bra att spola, eller ta en svamp och häll ner vatten så att det håller sig rent lycka till

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 864
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
13 740
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 891
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka