Flappskor på bakhovarna?

Monsieur de Mai

Trådstartare
Kan man ha flappskor både på fram- och bakhovarna eller har man dem bara i fram?

Snälla svara fort då min dryga häst lyckats trampa av sig båda bakskorna i leran :cry:

Sv: Flappskor på bakhovarna?

Klart man KAN. Men jag tror bakbenen behöver mera fast stöd för att undvika genomtramp.

Klart man KAN. Men jag tror bakbenen behöver mera fast stöd för att undvika genomtramp.

Okej, hörde också något om det... Att hästen inte får tillräckligt stöd för trakterna...

Ska man satsa på guldskor med fasta brodd i bak redan nu kanske? Eller vanliga järnskor med blindbrodd så länge? Åhhhh!

Eftersom du tidigare beskrivit att du har en häst med problemhovar tycker väl jag att det måste vara mest lämpligt att i samråd med en duktig hovslagare, som dessutom sett hovarna på din häst, komma fram till vad som är lämpligast för just din häst. Svårt för oss andra att kunna ge dig tips då vi inte känner till hovarnas status, hästens exteriör eller rörelsemönster. Mitt tips är att kontakta en erkänt duktig hovslagare....;)

Senast ändrad av en moderator:

Eftersom du tidigare beskrivit att du har en häst med problemhovar tycker väl jag att det måste vara mest lämpligt att i samråd med en duktig hovslagare, som dessutom sett hovarna på din häst, komma fram till vad som är lämpligast för just din häst. Svårt för oss andra att kunna ge dig tips då vi inte känner till hovarnas status, hästens exteriör eller rörelsemönster. Mitt tips är att kontakta en erkänt duktig hovslagare....;)

Och vart hittar man en sån? ;)

Okej, hörde också något om det... Att hästen inte får tillräckligt stöd för trakterna...

Ska man satsa på guldskor med fasta brodd i bak redan nu kanske? Eller vanliga järnskor med blindbrodd så länge? Åhhhh!

Jag har haft guldskor på mina ett tag. Däremot är det inget jag rekomenderar eftersom jag vet att ni är på G att börjar sätta igång nu, eller hur? Då kommer din häst behöva betydligt bättre brodd än de som finns på guldskorna. Detta beror ju givetvis på vad det är för väder, men är det is och snö, och ni ska köra intervaller så kommer hon garanterat inte få det fäste som krävs.
Guldskornas brodd är alldeles för korta för att ge ett bra fäste i riktigt vinterväglag.
De är bra på hästar som går lugnare, och där det inte är snö eller is...men i Sthlm har ni väl kanske inte vinter...den kanske försvann lika fort som den kom? :angel:

Och ett tillägg ang flapskorna, precis som redan är sagt, så ger de nog inte det stödet som behövs....kom på det sen...speciellt inte hästar som mina varit - bakknähästar.....

Rent teoretiskt är det ju fullt möjligt att sätta flappsulor på bakhovarna men med tanke på att hästen troligen kommer att ha NOLL fäste med dem så är det nog inte att rekommendera.
På bakhovarna vil man ju oftast ha lite mera trakt också, risken är då stor att de nöts ner alltför mycket.

Tar hästen av sig skorna i tid och otid, försök att alltid få så höga sömtag som möjligt, då minskar risken för att bitar av hovväggen ska släppa. Har hovarna redan gått sönder så går det alldeles utmärkt att bygga på nytt "horn" med exempelvis Equilox eller SuperFast.

Rent teoretiskt är det ju fullt möjligt att sätta flappsulor på bakhovarna men med tanke på att hästen troligen kommer att ha NOLL fäste med dem så är det nog inte att rekommendera.
På bakhovarna vil man ju oftast ha lite mera trakt också, risken är då stor att de nöts ner alltför mycket.

Tar hästen av sig skorna i tid och otid, försök att alltid få så höga sömtag som möjligt, då minskar risken för att bitar av hovväggen ska släppa. Har hovarna redan gått sönder så går det alldeles utmärkt att bygga på nytt "horn" med exempelvis Equilox eller SuperFast.

Okej, tack så mycket för ett bra svar! :) Hon är nu nyskodd i bak, men eftersom så pass mycket hade gått sönder så sitter skorna ganska långt utanför hoven både på in och utsida, så om hon inte sliter av sig dessa skor också blir jag förvånad. Men det är bara att hålla tummarna och be till gud :) Du får gärna svara på den nya tråden om Mustad som jag tänkte starta här ovanför precis :) Om du vet något det vill säga :p

Tar hästen av sig skorna i tid och otid, försök att alltid få så höga sömtag som möjligt, då minskar risken för att bitar av hovväggen ska släppa. QUOTE]

Det är med att ha höga sömtag, har för mig att jag läste det i boken "Nya champion". Han ville alltid att hovslagaren skulle sko med höga sömtag för att minimera risken för detta har jag för mig...

Okej, tack så mycket för ett bra svar! :) Hon är nu nyskodd i bak, men eftersom så pass mycket hade gått sönder så sitter skorna ganska långt utanför hoven både på in och utsida, så om hon inte sliter av sig dessa skor också blir jag förvånad. Men det är bara att hålla tummarna och be till gud :) Du får gärna svara på den nya tråden om Mustad som jag tänkte starta här ovanför precis :) Om du vet något det vill säga :p

Jag har fyllt i på insidan med smältlim en gång när det såg ut som du beskriver. Det funkade bra.

Precis, med höga sömtag så glider bara sömmarna genom hovväggen om hästen skulle råka trampa av sig skon. Med låga sömtag följer oftast bitar av hornet med...
Många är ju rädda för att slå i höga söm, men sätter man sömmet i vita linjen ska det oerhört mycket till innan man sömtrycker hästen.

En av våra hästar har också problem med att hoväggen trasmats sönder lite i kanterna och han har också tappat skor då och då eftersom skon ligger en bit utanför hoven.
Nu har vi efter rekommendation av hovslagaren alltid boots på i hagen och när han rids.Tycker det funkar rätt bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 582
Senast: Ceta
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 534
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18