• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare krotte
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 605
K

krotte

Hej, någon med erfarenhet av dessa?
funderade på att använda dessa då en av våra hästar trampar av sig väldigt ofta fram.

Blir inte trakterna mer nernötta?
hur lång är tiden dom går med dessa skor?
hur påverkar det rörelserna?
Kan dom gå på alla underlag?
samlas det inte skit under dem?
en fråga till någon kunnig, verkas bärranden plan på samma sätt som på en vanlig sko?

Sv: flap-skor

Det är flera år sedan vi behövde ta till flap som temporär lösning mot tappskor. För oss funkade det bra, hovarna växte som "ogräs" och hästen skoddes ungefär var 5:e vecka. Flappen är böjbar, så det funkar att göra rent under. Rörelsemönster som vanligt.

Dock är inte flappen boten mot tappskorna, såtillvida att du behöver reda ut VARFÖR hästen tappar skorna. Att ha flapp hjälper dock så att hästen kan vara skodd och arbetas, och att hovarna kan växa till sig utan att trasas sönder.

kan man ha det alltid, d.v.s istället för vanliga skor?

Man kan ha dem alltid, dock fungerar dem inte på alla hästar.
Dessutom bör man korta ner skointervallet ett par veckor och även välja den hårdare sulan.

Varför skulle man vilja ha det jämt? Det finns ju oftast en anledning till att hästen kliver av sig dojjorna så det är väl bättre att åtgärda det?

jag har hört att det skall vara bra för blodcirkulationen i hoven då den flexar mer obehindrat, har dock ingen egen erfarenhet av dem

Har oxå haft det för många år sedan, pga tappskor. Tyckte de var bra förutom att de är mkt hala på fuktigt gräs!!

Är det speciella sulor just när man skall ha den här halvskon?Märken?
finns dom broddade vid trakten för att undvika halka?

Hade häst med många tappskor , mest fram. Provade flap skor och kan säga att det inte hjälpte. Blev fler tappskor än innan. Har försökt sko honom på olika sätt men han lyckas ändå tappa skor:( Iofs springer han och busar väldigt mycket o det blir ju då tvärstopp o bockningar o diverse andra cirkuskonster. Så det är ju kanske inte så konstigt att han tappar skor ofta.:rofl:

KL vilken bra länk. Men om nu flappskor är så bra, varför används dom inte i större utsträckning på ridhästar förutom att dom är dyrare?

Vad jag kunde se i SLUs undersökning som jag läste igenom rätt slarvigt så var det bara ett fåtal hästar dom trodde inte skulle passa med dem här skorna.

smetigt och illaluktande under sulan visar väl på någon form av röta, vad tar jag bäst bort det med?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 065
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 243
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 953
Senast: Missemus
·
Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
632
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka