Flaminko-Pik Solo

MsMarvelous

Trådstartare
Min goda vän/tränare/arbetsgivare här i staterna har precis köpt ett sto e. Flaminko uee. Pik Solo och funderar nu på att betäcka henne.
Hon rör sig trevligt och var av uppfödaren tänkt att bli dressyrhäst, men hammnade i vårat stall för att hon inte höll med om det. Damen vill helt enkelt hoppa; stort och fullkomlig orädd.
Problemet är bara att hon kan vara en riktig surkärring att rida (läs, en osäker ryttare lever farligt... :devil:) när hon inte tycker att det är kul - hon har inte riktigt förstått att man inte kan hoppa hela tiden... :crazy:

Vi har funderat lite på Vivaldi. Vad har ni för åsikter om den kombinationen? Hur är hans avkommor rent humörsmässigt?

Börja nu inte tjata om att man inte ska avla på tjuriga ston. Hon kommer att betäcka stoet i vilket fall som helst, så jag vill bara hjälpa till att få till ett något sånär lyckad kombination.

Några förslag på andra lämpliga hingstar som det finns tillgång till här i USA?

Nu harjag ingen aning om hur de kan stämma härstamningsmässigt, men Pablo e Pilot finns i USA.
http://www.rainbowequus.com/
Han har hopphärstamning och mycket bra gångarter.

Har själv en fin avkomma med mycket bra temperament.
Pablo var uthyrd till Sverige 2000-2003.
Ena av de högst bedömda hopptreåringarna i Sverige i år är e Pablo.

Jag har träffat en Vivaldi avkomma för några år sedan och den hade inget bra temperament. T ex innan de skulle rida fick de longera honom en stund för att de överhuvudtaget skulle komma upp. Har även hört på andra håll att Vivaldis avkommor kan vara ganska skarpa. Vivaldi är ju e: Napoleon ue: Brabant och bägge dessa har ju rykte om sig att ge skarpa avkommor. Vet inte om Rubignon är kvar i staterna. Vad jag hört ska hans avkommor ha ett bra temperament, har tyvärr inte träffat så många efter honom. Dock kan jag tycka att hans gång kunde vara något bättre.

Jag rekomenderar absolut inte Vivaldi till ston med humör. Han har gett vackra avkommor med bra gångarter som kan vara heta och spända(Brabant) jag har sett flera som är innåttåade och minst tre med navelbrock. :smirk:

Tack för svaren. Vivaldi är definitivt borträknad om han har skarpa avkommor. :(
Ägaren till stoet har också nämnt Rubignon av den enkla anledningen att han står 1 1/2 timme bort. Vi skulle kanske åka upp och titta på honom? :idea:

Rubignon är väl inte kvar i USA utan har återvänt till Sverige.

Ta nån med dokumenterat bra temperament - om det nu är lämpligt att avla på det stoet. Viktigt att komma ihåg att både dåliga o bra egenskaper kan komma till avkomman, har man riktig otur kan det bli så att de dåliga egenskaperna blir de som nedärvs. Titta också ordentligt på stoets andra egenskaper, både för o nackdelar. Är hon kanske visad så det finns en officiell bedömning som man också kan ta med i funderingarna kring vad hon kan tillföra i aveln.

Vill inte vara negativ men avel är så mycket mer än att hitta en bra hingst till sitt sto.

Lycka till i planerandet!
Hälsn Ann

Stuteri Stubbäng

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 340
Träning Jag hoppas att min tråd hamnar rätt nu, jag var lite osäker. Annars ber jag någon vänlig själ att flytta den till sin rätta plats...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
15 417
Senast: Tappsveden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar