Flagar på mulen..

L

linabergmer

Hejsan! Det är så att min häst nu när det är så varmt och torrt ute har börjat flaga skin bitar från mulen. Ska kanske tillägga att hon är vit på mulen. Jag har funderat på att smörja in det med helosan, ska jag göra det? Någon som har ngt bättre förslag?

Hon kanske är lite solbränd? Jag skulle ha smörjt på lite helosan sol. :)

Hejsan! Det är så att min häst nu när det är så varmt och torrt ute har börjat flaga skin bitar från mulen. Ska kanske tillägga att hon är vit på mulen. Jag har funderat på att smörja in det med helosan, ska jag göra det? Någon som har ngt bättre förslag?

Hade en häst som var likadan. Hon var känslig för solen.

Det brukar bli så om de blir solbrända. Jag hade smörjt på Helosan sol

Annars funkar det bra med vanlig solcreme, hög solskyddsfaktor, vattenfast och parfymfri är det bästa. Helosan sol har bara solskyddsfaktor 8 och det räcker inte alltid...

Annars kan man sy fast en tyglapp i grimman som hänger ner över mulen och skyddar, har hört att det ska fungera men har inte testat själv...

Helosan (sol) har tjock konsistens och måste smörjas in ordentligt, för att inte smuts ska fastna. Vilket kan vara svårt om man har en häst som avskyr att smörjas in..som min :crazy:

Helosan har annars många bra vårdande egenskaper, som kan vara bra om hästen redan bränt sig.

Vi körde med Helosan Sol, sen kan man ta typ apotekets solkräm åxå...vi har haft den med typ 32 i solskyddsfaktor...funkade fint...är typ som smör... :D

Samma problem som min pålla, och hon HATAR att man smörjer och håller på med hennes mule, så det är svååårt att fixa det!

nästan alla mina hästar har grisrosa näsor och jag smörjer med helosan sol.

Min häst har också rosa mule och han verkligen hatar att smörjas in. Använder Nivea solkräm med hög skyddsfaktor.

Använd inte vanlig helosan! Pratade med en veterinär som sa att det har motsatt effekt, den svider och solen bränner ännu mer. (Vet inte hur det fungerade men så sa hon). Jag brukar använda Helosan sol och när det är riktigt stark sol tar jag min egen creme och smörjer in, med solskyddsfaktor 15. :D Hon har helt rosa mule. :love:

Min häst avskydde oxå när man pillade på hennes näsa, och hon brände sig lätt! Tränade hela förra sommaren, tog en liten trasa och vanlig solskyddskräm från apoteket och gned in, lite i taget. När sommaren var nästan slut kunde jag smörja hur mycket jag ville utan att hon protesterade!

Provade innan med helosan Sol men jag tror att hon tyckte att det luktade för starkt!

/ Maris

Det är som hon har blivit solbränd då huden under vit päls är tunnare och känsligare. Smörj henne med Helosan sol de skyddar mot solen och vårdar samtidigt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
934
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Oknytt
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
985
Senast: Kakis
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar