Fläckar på vit klänning. Tippex/nagellack?

strawberrysylt

Trådstartare
Jag ska ha min mormors brudklänning under en del av bröllopsfesten :).
Men, den har varit på kemtvätt utan att alla fläckar gick bort tyvärr.
Det är ffa två SMÅ men framträdande fläckar i midjehöjd.
Kan jag försöka måla över dem med någon droppe nagellack eller tippex eller har någon något bättre förslag? :) Kanske kan man stryka på en vit liten lapp? Jag är inte så kunnig inom detta.

Tack :)
 
Bomullstyg.
 

Bifogade filer

  • 20240709_162909.jpg
    20240709_162909.jpg
    273,6 KB · Visningar: 266
Jag skulle kopa en vit textil "marker" och forsiktigt "dutta" over flackarna.

Om det inte funkar att täcka med väldigt lite textilfärg skulle jag fundera på att sy på någon liten dekoration eller brodera ett par stygn över. Var sitter det? Hur är klänningen dekorerad i övrigt?

Jag var in o frågade på "min" sybehörs (heter det så? Aja, ni fattar) -affär idag, eftersom hon som lämnade ut klänningen efter kemtvätten sa nåt om att jag kanske kunde ta en typ tuschpenna eller nåt. Men hon i butiken idag såg helt oförstående ut och föreslog inget annat heller...

Men en "marker", det låter som en penna eller?
Det eller textilfärg låter ju bra.
Har funderat också på att sy några stygn över, men i första hand vill jag nog inte sy.
Hela klänningen ser likadan ut, inga dekorationer. Jag funderade på nån brosch eller nåt också, men det skulle inte passa där fläckarna är tycker jag tyvärr, de är på sidan i midjehöjd.

Men textilpenna/textilfärg hade jag velat prova. Var hittar jag det?
 
Butiker som tex panduro brukar ha. Antingen penna eller färg som man duttar med pensel. Det är bäst att jobba gradvis, för mycket färg syns ofta mer än skuggan av en fläck gör.

Annars; det sitter inte så att man kan knyta ett band eller sy tex ett obi-bälte att ha över?
 
Jag var in o frågade på "min" sybehörs (heter det så? Aja, ni fattar) -affär idag, eftersom hon som lämnade ut klänningen efter kemtvätten sa nåt om att jag kanske kunde ta en typ tuschpenna eller nåt. Men hon i butiken idag såg helt oförstående ut och föreslog inget annat heller...

Men en "marker", det låter som en penna eller?
Det eller textilfärg låter ju bra.
Har funderat också på att sy några stygn över, men i första hand vill jag nog inte sy.
Hela klänningen ser likadan ut, inga dekorationer. Jag funderade på nån brosch eller nåt också, men det skulle inte passa där fläckarna är tycker jag tyvärr, de är på sidan i midjehöjd.

Men textilpenna/textilfärg hade jag velat prova. Var hittar jag det?

Det ar textil farg pa tushpenna. Mycket latt att arbeta med och har funkat riktigt bra for mig att tacka sma flackar med.
 
Den här finns på min ort :). Ska köpa den och prova. Klänningen är dock inte kritvit utan mer beige-vit, men fläckarna är ju små. Borde bli bättre med vitt än mörka fläckar iaf.
Beroende på hur det blir provar jag ett bälte, fick googla obi-bälte, men det hade väl kunnat funka om jag hittar ett i passande tyg :). Men bäst vore det om pennan funkar :)
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20240710-100010_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20240710-100010_Samsung Internet.jpg
    89 KB · Visningar: 110
Jag ska ha min mormors brudklänning under en del av bröllopsfesten :).
Men, den har varit på kemtvätt utan att alla fläckar gick bort tyvärr.
Det är ffa två SMÅ men framträdande fläckar i midjehöjd.
Kan jag försöka måla över dem med någon droppe nagellack eller tippex eller har någon något bättre förslag? :) Kanske kan man stryka på en vit liten lapp? Jag är inte så kunnig inom detta.

Tack :)
Jag hade broderat en blomma över varje fläck. :)
 
Min mormor (f 1907) lärde mig att man kan använda krita "fördelen med vita kläder". Skräddarkrita finns i sybehörsaffärer. Försvinner visserligen i tvätten men riskerar heller inte att förstöra känsliga tyger (vet inte hur det är med andra färger/pennor).
1720685783160.png
 
Om det är bomull så skulle jag ta en tops och doppa i klorin och dutta försiktigt på fläcken. Har gjort så på vita kläder som är i bomull utan problem. Har även fått bort fläckar på vaxduk med den tekniken oxå.

Åh, ja det kan man ju också prova. Synd att klorin luktar så hemskt bara.

Testa kan du väl göra! Räcker det för att dölja fläcken tillräckligt så är du ju hemma sedan.

Provade med tavelkrita igår. Allt försvann inte, men mycket. 😊 Men känns som om det ska ramla av liksom så man får fylla på. Så ska köpa en såndär penna också, tänker det kan vara bra att ha till hands också till om/när det kommer fler fläckar. Jag bär aldrig vitt annars av en anledning...
 

Bifogade filer

  • 20240712_064049.jpg
    20240712_064049.jpg
    328,5 KB · Visningar: 75
Åh, ja det kan man ju också prova. Synd att klorin luktar så hemskt bara.



Provade med tavelkrita igår. Allt försvann inte, men mycket. 😊 Men känns som om det ska ramla av liksom så man får fylla på. Så ska köpa en såndär penna också, tänker det kan vara bra att ha till hands också till om/när det kommer fler fläckar. Jag bär aldrig vitt annars av en anledning...
Kan vara så att skräddarkrita täcker bättre. Men penna verkar vara en bra lösning :).
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har under kvällen fått en vit fläck på parkettgolvet och vi fattar inte varför. Har försökt att försiktigt gnugga bort med fuktad...
Svar
5
· Visningar
15 231
Senast: turbofling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp