Fladdermöss

Maris_

Trådstartare
Nu undrar jag, eller snarare vill veta allt om fladdermöss! Var lever de, hur lever de och är de farliga?

I går kväll nämligen när vi skulle sova så flög det förbi något i sovrummet. Något stort. Jag fick nästintill panik och gömde mig under täcket och sambon for efter djuret som vi då inte visste vad det var, tillsammans med katterna. Tillslut flög djuret in i vardagsrummet och sambon kunde stänga dörren inne och öppna altandörren. Efter ett tag flög djuret ut.

Och ja, det var en fladdermus, precis som jag i min vildaste fantasi trodde. Jag tyckte att det var så obehagligt så nu är jag jätterädd och vet inte om jag törs ha fönstret öppet! Är det vanligt att de flyger in? Hur håller man dem borta?

Sv: Fladdermöss

Var glad att du har fladdermöss i närheten, de ser till att mygg o annat smått inte finns.De är inte farliga finns det fönster öppna flyger de ut sen efter en stund.

Ååååh, jag tycker de är så söta.
Bräckliga små (ja inte i jämförelse med en fluga kanske ;) ) nyttiga varelser.
Bits inte, förstör inget, men tar hand om alla otrevliga insektskryp.

Vi har ganska mkt fladdermöss här på vår gård.
Dom bor i ena knuten nånstans.
brukar alltid flyga förbi mamma och pappas sovrumsfönster och ett tag satt min katt alltid i de fönstret o försökte fånga dom när dom flaxade förbi.
En gång lyckades han oxå o när jag vaknade låg de en död fladdermus på golvet precis där jag satte ner mina fötter :eek::D

De är sällan dom flyger in , däremot har dom varit i stallet några gånger men dom hittar ut så småningom.
På höstarna brukar dom flyga omkring massor ute o man är alltid rädd att dom ska krocka med en men hittills har dom lyckas väja ;)

kanske ska svara lite på dina frågro oxå.
Fladdermössen lever oftast i kolonier på vindar och liknande.
Dom ser väldigt dåligt men hör bra.

jag köpte en fladdermusholk från naturskyddsföreningen och redan första kvällen flyttade några hyresgäster in! KÖp en vetja, så kanske de håller sig borta från ditt sovrum....:idea:

Det är inte helt ovanligt att de kommer in, men har det hänt en gång så har du nog redan fyllt din kvot...;)

Kan du inte försöka vänja dig vid dem? De gör ingen skada på varken dig eller ditt hus och vill helst inte träffa dig heller ;)

Annars måste du nog leta rätt på deras bostad och täppa igen så de inte komme in. Vi har fladdermöss under taket nånstans. Ser dem väldigt sällan men det ligger ofta små fladderkluttar på trappen :p

Det är därför jag har myggnät i fönstret. Vi har väldigt gott om fladdermöss här på gården. Några väl på vinden och ett antal ute i ladugården och övriga skjul.

En gumma på runt 80 vårar berättade om sin barndom. Hon var yngst bland barnen längs vägen de bodde på och en natt så lurade de andra barnen ut henne med ett vitt lakan över sig. Då kom det en massa fladdermöss och klängde fast på henne. Hon blev jätterädd och fick ont då de rev henne när du försökte sätta sig. Det är inte lätt att vara minst/yngst!!

Enligt henne så dras de till vitt.. Kanske bara en skröna, men tyckte den passade in här.. :)

Gör det! Det flyttar säkert in några hyresgäster! Och det är inte så svårt ihller..till coh med jag klarade av det!;)

det har flyttat in ett par fladdermusar i väggen på min pappas villa.. :rofl: precis där de har huvudet i sovrummet.:D ni kan ju tänka er hur bra de har sovit senaste veckorna när de nu har fått ungar där.. :rofl:

Tack för alla era svar! Känns skönt att läsa lite om dem! Vi har som tur är inte sett någon mer och vi har vågat ha fönstret öppet igen. Jag skulle nog tycka att det var lika obehagligt igen om någon flög in i huset, men nu vet jag iaf att de inte är farliga och sådär. Trodde väl iofs inte det förut heller, men att ha en flygandes i huset fanns liksom inte en tanke på.

Vet inte om det finns många fladdermöss här, varken vi eller grannarna har sett några, men grannen tyckte att han hade hört dem ibland.

Jaha, idag var fladdermus nummer två inne hos oss! Jag förstår inte vad de vill göra hos oss. Blev iaf inte lika rädd denna gången som förut, men lite obehagliga är de.

Vi har fladdermöss på "vinden" i stugan. När jag målade högt uppe på kortsidan råkade jag se att det rörde sig under taket så jag hämtade en ficklampa. Det visade sig att hela kolonin bodde precis över stället där jag stod och målade. Jag kände mig lite elak för att jag väckte dem mitt på dagen men jag fick höra hur de låter iaf. De piper som möss :)

Jag funderar på att samla upp deras spillning och sälja det dyrt som exklusivt gödsel :idea: ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 483
Senast: LelleLilla
·
Övr. Katt För 2,5 år sen hämtade jag hem 2 kattungar ca 6 veckor gamla, ur en snödriva i en snöstorm hos en kvinna på landet. Dom fick inte komma...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 293
Senast: Asko
·
Katthälsa Hej! Efter en desperat sömnlös natt kom jag att tänka på mitt gamla favoritforum Buke och att människor här brukar ha mycket kunskap...
Svar
9
· Visningar
1 827
Senast: Niceperson
·
Övr. Katt Detta kommer säkert vara osammanhängande o lite luddigt men jag är otroligt upprörd o ledsen just nu... Vid 12-tiden idag så hade jag...
2
Svar
32
· Visningar
8 028

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka