Fladdermöss - hör ni dem?

Sv: Fladdermöss - hör ni dem?

MercedesBenz skrev:
Jag tror att ljuden ni hör som jag oxå kan höra är sas ett vanligt läte precis som vilken mus som helst. Ekolodets höga höga ljud ligger långt utanför människans ramar.

Det går att höra ändå, de kan sänka ljudnivån så pass att det hörs fför människoörat.

Har aldrig hört fladdermöss men jag hör råttorna (använder också höga ljud som människoörat inte hör) lite då och då, räknas det? :D

Det ljud fladdermusen alstrar för sin "radarfunktion", kan vi inte höra med blotta örat. Frekvensen ligger på 30 kHz och uppåt, medan människan som bäst kan höra runt 20 kHz. Via frekvensomvandlare kan man däremot uppfatta pipen.

Det är alltså inte ljudnivån vi talar om, utan frekvens (tonhöjd).

Hör man ljud från en fladdermus, är det alltså andra pip, precis som MB skriver.

LIA

En artikel:
http://web.comhem.se/~u73704175/journalistiskt/fladderm%F6ss.htm

Från artikeln:
Men en del fladdermöss kan man faktiskt uppfatta utan hjälp av apparater. Om höstarna hör man ibland något som låter som en gnisslande cykel. Det är ljud från gråskimlig fladdermus.

Så man kan visst höra fladdermössläten och jag har själv stått och tittat på när fladdermus som låter har flygit uppe i luften och ljudet har följt med ljudet. Alternativet är ju annars att ljudet kommer av något pyttelitet som sitter fast på fladdermusen och det är ju mindre troligt :p
Även maken uppger ha tittat på fladermöss samtidigt som han har hört samma läte.

Ja, enligt den uppgiften finns tydligen en eller fler fladdermussorter som "låter" i ett tillräckligt lågt frekvensområde, för att vi ska kunna höra dom. Dom sorterna saknades i de artiklar jag kikat i på nätet.

LIA

Jag hör fladdermössen tydligt och kan utan problem riktningsbestämma dem. Sambon hör dem men har svårare att avgöra hur de rör sig. Pip från tv och från lysrör stör mig enormt, men han hör dem knappt.

Tillägg!

Efter att ha kikat runt lite mer, verkar det som att vi är tillbaka på ruta 1 igen. Dvs, att det vi hör inte är deras "radarljud", utan andra, vanligare kommunikationsläten etc.
Citatet ovan från säger ju heller inte vad för slags ljud dom menar. Tråden handlade från början inte heller om något specifikt läte, så det verkar som om allas uppfattningar och erfarenheter stämmer!

Väntar med spänning på nya uppgifter i ämnet! :)

LIA

Från nätet:
Citat:
När de jagar är det ofta mörkt så därför skriker de med så pipig röst att våra öron inte uppfattar ljudet. Är det något framför studsar ljudet och fladdermusen hör då ekot från sitt byte och kan fånga det!

Citat:
De vanligaste är nordisk fladdermus, mustaschfladdermus, vattenfladdermus, stor fladdermus, gråskimlig fladdermus och dvärgfladdermus.
För att veta vilken art det är man ser kan ha en mikrofon som lyssnar av deras skrik. Varje art har sitt eget läte. Om man gör om ljudet ungefär som om man spelar upp något för sakta kan man höra hur de låter.

Citat:
Fladdermössen är flygande däggdjur, som oftast är aktiva under natten. De orienterar sig i mörkret med hjälp av ultraljud, det vill säga höga ljud som är ohörbara för människan. Ljuden bildas på samma sätt som vårt tal.

Citat:
Ljud - Fladdermössen är som regel tysta djur och många vet ofta inte om att de har fladdermöss i sitt hus. Det är därför sällan man behöver irritera sig på att de för oväsen. Men ibland händer det. Det är främst när fladdermössen bildat en yngelkoloni i en vägg nära bostadsrummen. De hörbara ljuden består mest av kontaktläten mellan honorna och deras ungar. När ungarna är vuxna nog att kunna flyga upphör som regel ljuden.

Citat:
I södra Sveriges städer upp till Uppland finns den gråskimliga fladdermusen. Det är där den art man mest lägger märke till eftersom den har ett mycket typiskt läte. Under parningstiden som inträffar i oktober flyger hannarna runt omkring stora byggnader som slott, kyrkor och sjukhus och låter höra ett skarpt tickande ljud fyra gånger per sekund.

Citat:
Fladdermöss använder sig av sonar för att bl.a. lokalisera byten. Genom att utstöta skrik med ultraljudsfrekvens kan de med hjälp av ekot som studsar tillbaka bedöma avståndet till bytet. Människan kan inte höra de högsta lätena, men med hjälp av en s.k. ultraljudsdetektor omvandlar man fladdermuslätena till för oss hörbart ljud.

Jag hör dem ibland. Har tom ngn gång känt vinddraget när ngn flyger förbi.
Faschinerande djur!

Luna10 skrev:
Det ljudet (från teven) hör jag också! :idea: Men min sambo hör det inte...

haha!! så jag är inte helt dum i huvudet altså :idea:
hörde det alltid när jag var liten/ibland nu fast jag kan inte alltid urskilja om det är tinnitusen eller tv:n :crazy:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 929
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 064
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 595
Senast: nowayout
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 650

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka