Idag har jag lärt Burret (jag döper om honom nu efter att medryttaren gav honom ett namn kopplat till pannluggen istället för vikten) att gå bredvid fyrhjulingen. Det är en sådan där sak som jag lär alla mina hästar sedan jag flyttade ut på landet. Idén fick jag av en fantastisk vän som har fjordhästar och liten uppfödning av detsamma då de hämtade sina hästar från hagarna långt bort i samband med en träning vi hade där.
De har sina hästar utplacerade i hagarrenden på lite avstånd.
Dessutom är jag så himla hjälpt av det på många sätt. Jag har haft inflammation i en sena på undersidan av foten i några veckor och kunde inte gå mer än några få steg. Trots att hagarna är nära här hemma så fick jag inte gå så långt och fick således använda fyrhjulingen.
Jag kunde visa upp Bruno för en som letade hingst till sitt sto utan att använda kompanionen. Jag kan inte springa med mitt skadade knä och verkligen inte så extremt som måste till för Bruno. Ärligt talat är jag inte säker på att det var själva traven som imponerade på stoägaren utan att hn hade den mentaliteten att kunna köras runt med fyrhjulingen.
Nu har det inte varit svårt att lära någon av Bruno, Herr Grå eller Burret utan det har fallit sig tämligen naturligt och ofarligt när de efter ca 100 meter fattat grejen.
Vi hamnade i osäkerhet efter någon kilometer när Burret såg Fibernätsskylten som fladdrade i vinden. Som tur var hade jag varit förutseende och satt kapson på och hade linan i en ögla i fyrhjulingen så jag hade lite kraft att stoppa den tillbakaflykt han så desperat tänkt sig. Linan löper fritt så jag kan släppa om jag vill och han är fri. Men med en sådan här reaktion är man tvungen att ta tag med båda händer och då stannar hjulingen, som den ju också ska i en sådan här situation, istället för hembelöning.
Efter två försök och vänta ut reaktionen med en fin fråga från Burret om jag skyddar honom från det onda (en mulsökning på mitt knä och sökning av händerna) fick han en lite käck uppmuntrande klapp (inget ömkande) och så var vi snart förbi.
Vi var ute i ca tre kilometer i sakta jogg eftersom han måste lära sig väga på steget istället för att springa snabbt. I helt ny miljö. Han har ju bara sett gården. Fantastiskt vilken häst som bara accepterar det hela med ett ryck på axeln, förutom skylten.