Sv: Fjording

De sjukdomar du nämner är inte rasrelaterade.
De kan vilken häst som helst få.

Med rätt foder, ett magert naturbete och motion minskar man risken för dessa sjukdomar på alla raser.

Under mina 40 år med Fjordhästar har aldrig någon drabbats av dem.

De är rasrelaterade till fjordhäst på så vis att de finns i större utsträckning i rasen än till exempel ocd och spatt. Självklart kan man undvika sjukdomarna genom att påverka miljön, men det betyder ju bara att anlagen inte visar sig i symptom. Anlagen finns där ändå.

går mot strömmen i tråden då

img_0026_136519870.jpg

och längre ska den bli :D

Funderar på att ta över en gammal fjording. Hur gammal kan i regel en fjording bli. Har hört att dom kan bli väldigt gamla

Det här blir lite krånglig förklaring. Men.
Jag fick mitt fjordsto eftersom fjordvalacken hon var köpt som sällskap till just hade dött (ni hänger väl med?).
Den valacken blev 36 år gammal.

Så visst kan de bli gamla!

Min första skötponny var en fjording. den var 32 när jag började sköta den och då reds den fortfarande i skogen av ägaren. Den var pigg o glad och kom travande i hagen när man kom på besök.
Han blev avlivad när han var 36 tror jag...eller var det 37...? Den blev iaf väldigt gammal!

Var medryttare på en fjording i 5 år, han blev 29. Var pigg in till slutet, tävlade små CR hoppning tills han var 28.

Och jag har provat lite men slutade ganska direkt när jag upptäkte att det inte var så lätt och jag inte ville "förstöra" manen heller den är tjock och "yvig" och inte lätt att klippa, så nu växer den bara på så får vi se hur han blir att se ut är mest bekymrad över hur han kommer att se ut på vägen till lång man som en tokstålle med spretig man kan jag tro innan den "lagt" sig:D

Vilken sötnos, tycker han passar i lång man. :)

ts:Min granne och kompis Bella har en gammal fjording, han är pigg och glad, en rikig fining och han har en underbar man, lång, tjock och fin!
Han heter Dunder och blir 27 år i år.

Jag tycker fjordingar kan passa väldigt bra i lång man! :love:

Kram, Maya

Vilken sötnos, tycker han passar i lång man. :)

ts:Min granne och kompis Bella har en gammal fjording, han är pigg och glad, en rikig fining och han har en underbar man, lång, tjock och fin!
Han heter Dunder och blir 27 år i år.

Jag tycker fjordingar kan passa väldigt bra i lång man! :love:

Kram, Maya

Skitsnyggg!!!:love::bow:

Visst kan dem bli gamla!

Min familj har fött upp fjordingar så smått i många år, av dem vi har haft, av de som inte behövt tas bort pga sjukdom så blev våran äldsta 31 år, och den sista vi har kvar, min häst, blir 26 sista maj, och jag hoppas vi har många år kvar! Vi har dock slagit av på ridningen då jag märker att hon faktiskt blivit äldre, sen är jag väldigt överbeskyddande(?) så när jag väl rider är jag orolig för att överanstränga henne, även fast hon orkar mer.

Angående sjukdomarna så håller jag med Habina, kan personligen intyga det med fång. Av de fjordingar vi har haft så har de flesta haft fång och känner många med fjordingar som tampats med sjukdomen.

Tack alla, ska hälsa Bella det, kan inte låta bli att ta alla tillfällen jag kan och visa upp Dunder, han är bäst! :bump:

Kram, Maya

Min fjording blev 23 år gammal vid årskiftet 10-11. Jag upplever henne pigg och har fortfarande egen stark vilja samt en del bus för sig. Jag rider henne 6 ggr i veckan. Hoppas på många fina år framför oss

/Sanna

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
351
Senast: Bison
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg...
Svar
17
· Visningar
1 002
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack nummer 18