Jag tycker det är fint med både lång och kort man. Mina har dock lång man, eller ja den ena, Lillen, har haft 2-3 år men den andra, Totte, har fortfarande på utväxt sedan i augusti. Det där med nacken lär väl inte vara större problem än andra raser, både islandshästar och nordsvenskar med flera har ofta mer man än fjordingar. Jag har sett problemet på en islandshäst, om den hade ont vet jag inte men mankammen la sig väldigt mycket på ena sidan, men den var ganska liten med smal hals och massor med man som låg bara på ena sidan. Annars har jag varit i kontakt med många nordsvenskar med väldigt mycket man och ingen av dom har sett påverkade ut. Som du ser så har min kille som haft lång man längst tid inte vidare mycket man.
Totte främst här. Inser att jag inte har så många bilder på "man-sidan".
Totte till vänster och Lillen till höger.
Lillen och syrran häromveckan, här ser man hur andra sidan ser ut med liggande man.
Lillen för ett par år sedan, han har lite längre man nu.
Lillen, också för ett par år sedan.
Totte för ett par veckor sedan, manen blir väldigt mycket i etapper efter den varit stubbad. Har fått fläta ner manen så den ska ligga på en sida, här ser man ett par flätor som får vara kvar ett tag till.