Fjordhingstar!!

Sv: Fjordhingstar!!

Tyvärr är jag inte riktigt i den situationen att jag känner att jag vill bidra med hingstråd. Vi är själva hingsthållare och därför bör man akta sig för att ge råd åt andra stoägare.

Jag kan bara ställa upp och försöka visa "min" hingst i ett trevligt skick om någon ringer och är intresserad, och det hoppas och tror jag att även andra fjordhingsthållare är villiga att göra!

För det tycker jag att du skall göra - även kolla in din ev favorit i verkligheten för att se om bilder, kritik och ditt eget öga registrerar nånting du tycker om!

Tyvärr är jag inte riktigt i den situationen att jag känner att jag vill bidra med hingstråd. Vi är själva hingsthållare och därför bör man akta sig för att ge råd åt andra stoägare.

Jag kan bara ställa upp och försöka visa "min" hingst i ett trevligt skick om någon ringer och är intresserad, och det hoppas och tror jag att även andra fjordhingsthållare är villiga att göra!

För det tycker jag att du skall göra - även kolla in din ev favorit i verkligheten för att se om bilder, kritik och ditt eget öga registrerar nånting du tycker om!

OJ, visste inte att du va hingstägare sj:o men det va ett bra och proffsit svar faktiskt!
Får jag fråga vem din hingst är?

Vi har ett tvåårigt sto e. Gusten. Hon är ganska nätt och långbent och hon har världens bästa psyke ^^
Nu har hon dock inte kommit någonstans i sin utbildning så vi vet ju inte hur pass bra hon kommer bli där.
Hon är ganska stor också, sist vi mätte var hon 142 cm, mamman är 139.

Skulle absolut rekommendera att betäcka med honom men jag är ju 'partisk'. :D

Ägare är vi faktiskt inte längre, eftersom vår hingst dog förra sommaren i en förmodad hjärntumör (Tamlin Grönkulla 226), just nu leasar vi åttaårige Mykletind 261 från Danmark, han har betäckt en säsong här och kommer att stå kvar även 09, eftersom vi jobbar på att kvala honom ill SM i hoppning.
Mykletind är även godkänd i Norge, där han även är född!

*kl*

Jag tycker att du ska leta efter en hingst som kompletterar ditt sto, inte kompenserar.
Några personliga favoriter är Emil, Aslan, Chalander mfl. Sen gillar jag även Temperament. Tycker det är en hingst med mycket utstrålning och bra gångarter. Min 3åring är efter honom. :)
Lycka till med val av hingst! :)

Senast ändrad:

Egentligen skall man avla på två individer som är så lika varandra som möjligt för att få en homogen avkomma... (så uttryckte sig en äldre oerhört framgångsrik uppfödare v halvblod härnere från Skåne sig i en artikel för flera år sen i nån avelstidning)

Kompenserar man en för lång rygg med att betäcka med en kompakt hingst så är sannolikheten större att man får en avkomma med antingen för lång eller för kort rygg, lagom blir det sällan!!

Sedan kan man visst ha personliga favoriter bland de olika hingstarna som finns, men det kan vara en stor vinst i att se om hingsten ifråga är en one hit wonder eller om den borgar för genuin kvalitet, dvs kommer från en förvärvningssäker stostam eller hingstlinje. Eftersom jag är senior här på forumet har jag sett de unga hingstarnas mammor, pappor och även flera av ännu äldre generationer bakåt, men den förmånen har inte de flesta. Däremot kan man allltid skaffa sig en stambok eller flera och läsa på även vad som finns bakom hingstarna, rent exteriörmässigt.

Det visar sig rätt ofta att riktiga högpoängshingstar inte alls håller vad dom lovar och endast förvärvar sig bra då de kompletteras med ett sto av god och framgångsrik stam.

Utan att nämna namn så finns det många "ordinära" 40 poängshingstar som lämnar både bättre och jämnare avkommor oavsett vilket sto som de används på.

Att tex stuterier som Furubäck, Sindarve etc eller uppfödare som Karin Bondesson (obs! det finns många fler)föder upp fina hästar år efter år, genom att använda olika hingstar och linjer till sina ston, visar att de har ett genuint och bra stomaterial i basen för sin avel.

Ack ja, avel är svårt, men förbaskat roligt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka