Fjordhästar?

Sv: Fjordhästar?

Det är stor skillnad på fjording till fjording. Det beror på hur dom har blivit inridna när dom var liten o.s.v. Vissa som har haft en ryttare som inte har haft en känslig hand, har munnen blivit hård, och såna hästar kan alltid försöka dra av dig tyglarna eller lägga sig i handen samt inte svara på dina hjälper. Men det finns också jättesnälla fjordingar som stannar så fort som du tar tag i tyglarna o.s.v..
 
Sv: Fjordhästar?

Jag har haft hand om några fjordingar genom livet, den ena envisare än den andra men allihop med hjärtan av guld!

Ja, de allra flesta fjordingar är viktbärande och jag tror inte att du har några bekymmer med din vikt och längd att rida fjording!



Jag har ridit fjordingar som är starka, den ena reds med pelham innan jag började med honom och rids med det än idag. En annan valde jag att betsla upp med pelham just för att hon var så stark och jag vägrade sitta och dra i henne för att hon skulle stanna.
Ytterligare en gick med vanligt tränsbett fast i smalare modell, just för att han var stark (men aldrig dum, han stack aldrig men han hade en stoppsträcka på 3 steg extra) och den sista red jag med vanligt tränsbett eller rakt bett.
Så det är väldigt individuellt, och många som har starka hästar glömmer att rida sin häst fram till handen när den blir stark. Då lägger sig hästen bara ännu mer i handen och så är dragkampen igång.

Den ena fjordingen har en alldeles speciell plats i mitt hjärta, han hade verkligen glimten i ögat och var ibland envisare än en åsna, men när allt kom till kritan var han bara min allra bästa och finaste kamrat.
Hade jag haft möjlighet så hade han helt klart fått bli Gävle-bo!


Foto: H Tirkkonen



 
Fjordingfolk se hit!!!!

Jag har fått en förfrågan och behöver nog lite råd i min tveksamhet.
Jag blev tillfrågad om jag ville ta emot en fjording på 4 år för lite tillridning. Hon har i hela sitt liv typ bara gått mamman sin i svansen utan några som helst krav på henne. Ägaren vågar inte själv rida henne utan vill ha iväg henne på tillridning.

Jag var och provred henne och blev väldigt tveksam har ingen direkt erfarenhet av fjordingar. Hon var väldigt hård i munnen och vägrade helt enkelt stanna om man inte hängde sig i munnen på henne och trök ifrån i stigbyglarna. Är detta något som kan ändras? Eller kan och kan borde ju gå men är det möjligt inom ett tidspersktiv på 1½ år ca?

Hur är fjordingar generellt? Arbetsvilliga? Lättlärda? När de lagt sig till med en olat är det lätt att arbeta bort den? Alltså om man jämför med andra hästar är fjordingar lättare/svårare att lära sig av med olater?
 
Sv: Fjordhästar?

Ja det går att lära fjordingar, precis som alla andra hästar, att bli känsligare i munnen eller för skänkeln eller så.
Dock kanske de hästar som en gång har blivit hårda i munnen aldrig blir som att rida med sytråd, men det handlar ju om att få hästen att förstå vad man verkligen vill.

Den fjording som jag red senast, han var 6 år när jag började med honom (på hösten) och hade då vilat i perioder eftersom han hela tiden kom på knep att slippa undan.
Dock blir ju aldrig grejerna så stora på en fjording om man är van att rida större hästar. Bocksprången känns inte lika mkt även om man fortfarande känner att det händer saker och inte de saker man riktigt tänkt sig;)

Denna fjording var iaf mjuk i munnen när jag började med honom och detta var jag noga med att vara rädd om.
Arbetsvilja fanns det, men nåde när han inte ville/orkade mer. Då fanns allt utom framåtbjudning.
Jag skulle vilja säga att de flesta fjordingar jag ridit varit arbetsvilliga, och ofta väldigt tålmodiga, men det gäller att inte rida ovanför deras förmåga (precis som med vilken häst som helst)

Den fjording som jag bytte till pelham på var som den du beskriver, stenhård i munnen och man fick verkligen slita i henne för att hon skulle stanna/sakta ner.
Tanken med uppbetslingen var att slippa slita i henne, få igenom förhållningarna utan att bli blå i ansiktet av ansträngning och när det fungerade, betsla ner henne igen.
Hur det har gått vet jag dock inte då jag flyttade ifrån det stallet.

Jag tycker att du ska överväga om du tycker att det är värt det. Det är ganska mkt jobb med en stark fjording, men å andra sidan tror jag att du kommer att få många roliga stunder, för vad som försiggår i huvudet på en liten guling vet man aldrig (såvida det inte är frågan om mat alltså:p)
Och en stark häst behöver man fortfarande rida fram till handen, det är lätt att glömma när de bara ångar på och ligger med hela tyngden i bettet!

Lycka till hur du än gör!
 
Sv: Fjordhästar?

Jag väger 67 kg och är 165 lång, är jag för lång/tung för en fjording? :confused:

Ingen problem!
176 cm / 72 kg på D-ponny/guling


_MG_5708.jpg


DSC_0364-1.jpg
 
Sv: Fjordingfolk se hit!!!!

Ju mindre man ta i en fjord desto bättre. Min erfarenhet börjar man dra så drar de tillbaka men slappnar man av och med små förhållningar saktar av så lyssnar de bättre. Det är kännsliga hästar om man själv är kännslig men självklart är det en övningssak.
 
Sv: Fjordingfolk se hit!!!!

Ju mindre man ta i en fjord desto bättre. Min erfarenhet börjar man dra så drar de tillbaka men slappnar man av och med små förhållningar saktar av så lyssnar de bättre. Det är kännsliga hästar om man själv är kännslig men självklart är det en övningssak.

Så det är alltså inget omöjligt projekt att få denna ångvält att bli trevligare i ridningen? Hon är dessutom stel som en planka men det borde man kunna lösa tycker jag.
 
Sv: Fjordhästar?

Min första medryttarhäst var en fjorddam, ca 10 år gammal.
Massor av muskler (en hel del var säkert också mage :angel:), inte så hög men bastant vill jag lova (speciellt som jag var ganska liten, inte så himla stark själv). Inte speciellt bra kondition.
Hård i munnen, reds med tränsbett men hade nog behövt pelham eller liknande egentligen. Stel, dåligt riden.
Hennes favvis var att dra ner huvudet, sticka och bocka - samtidigt förstås :crazy: När jag väl fick stopp på henne var hon oftast helt slut.
Ovanpå detta var hon ouppfostrad till 1000, hade ingen respekt alls för människor och lyssnade inte när man sa NEJ förrän man röt så att stämbanden höll på att gå av. En annan favvis-syssla hon hade var att klia sig på mig (= trycka in mig i väggen och mosa mig med huvudet).

Dessutom hade ägaren en hel del idéer för sig. Man fick inte..:
skänkla "normalt", utan man skulle ta ut fötterna för att hon skulle gå framåt, vilket hon inte lyssnade ett smack på när jag gjorde så.
använda spö (dock var det ok att bryta en pinne och vifta med vid bogen på henne :cool:).
rida på korta tyglar (vilket jag gjorde hela tiden ändå. när jag hade långa tyglar stack hon ca 50m från huset, när jag hade korta kunde jag hålla henne kanse 100-200m).

Jag tror att hon, med en mycket duktig ryttare och massor av ledarskapsträning, hade kunnat bli en trevlig häst. Men under de förhållanderna som rådde då var/är det nog i stort sett omöjligt tyvärr..

15238_1219849702.jpg
 
Sv: Fjordhästar?

Jag väger 67 kg och är 165 lång, är jag för lång/tung för en fjording? :confused:

Med tanke på att fjordingen ofta är bred över ryggen blir ens egna ben "kortare" och man känner inte ens att hästen "bara" är ex. 136cm. Har själv en Estonian native men saknar fjordingen då jag hållit på med rasen i närmare 7 år. Envisa krabater men fulla av idéer :D
 
Sv: Fjordhästar?

Hehe, jag flyttade precis med min fjord/islandkorsning (nej, försök er inte på det, ingen bra kombination rent exteriört..) till ett helt nytt ställe. Där var det en som frågade om han var häst eller ponny.
Han är häst, sa jag, fast bara 138 cm hög! :D

Hon trodde han var minst 150 cm i mankhöjd. Fast det är klart, brevid travarna såg han ju dubbelt så stor ut än i "verkligheten" på alla håll :p


TS:
165 cm är ju ingen längd för en fjording :p och 67 kg. Vaddå det är väl ingen match?! Jag är visserligen ännu mindre, 162 cm och 57 kg, men hittills har jag inte träffat en enda fjording som tycker det är för mycket! Det är helt underbara hästar, lite egna och kräver sin ryttare, men kan man annat att älska en häst med egen vilja? :love:
 
Sv: Fjordingfolk se hit!!!!

Ju mindre man ta i en fjord desto bättre. Min erfarenhet börjar man dra så drar de tillbaka men slappnar man av och med små förhållningar saktar av så lyssnar de bättre. Det är kännsliga hästar om man själv är kännslig men självklart är det en övningssak.

det har jag också märkt!:laugh:
 
Sv: Fjordhästar?

tycker det är svårt att bedöma själva rasen, lättare att bedöma hästen som individ eftersom alla är olika, oavsett ras.
 
Sv: Fjordhästar?

Fjordingar är de flesta superlativer du kan komma på om en häst... Och framförallt så är det väldigt mycket häst!!!!!:):D

Titta på denna superfjorda:
http://www.pixbox.se/alb772758

Där har du svaret på hur en välriden fjorda är!!!
Denna fjorddam reds av mig som är 168 /90kg samt av dottern som är 135/30kg
Och tro mig... visst är dottern envis men hon klarar inte av en häst som tokdrar och använder sin styrka MOT ryttaren.......:p Fast jag tror fasiken hon var snällare när dottern red än när jag gjorde det....

//Tina
som är tokfrälst på fjordingar... Fast äger en polska:love:
 
Sv: Fjordhästar?

jag tycker fjordhästar är jätteroliga att rida. De jag har ridit har varit väldigt snälla fast en av dem är riktigt stark. De är ganska kraftiga stora fjordingar skulle jag säga, har ridit dem på uteritter och det har varit jättekul. Då är jag också inte så duktig på att rida,bara erfarenheter av uteritter och en intensivkurs på ridskola. Men de känns väldigt stora fast det inte är speciellt höga, sen vet jag inte hur de är att rida i typ ridhus och så :)
en av fjordingarna jag ridit är väldigt stark så man kan inte vara väldigt klen på henne,då får man ont i händerna :S har bara ridit de sammanlagt 3 ggr och jag älskar dem redan :)
 
Sv: Fjordhästar?

Jag tycker att mitt fjordsto är precis som alla andra hästar att rida. Hon är lugn och fin och mjuk i både kropp och mun.

De flesta har av någon anledning fått för sig att de är jobbigare att rida än andra hästraser men jag själv tycker inte det är någon större skillnad.
Det handlar bara om att ha ridkunskap och vara mjuk i handen, att rida en fjording som är både hård och olydig är däremot inte roligt.

Jag tycker nog att de är både smarta och lättlärda och framförallt mycket häst att arbeta med då de har starka personligheter.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
227
Senast: Lavinia
·
Ridning Hur pass viktbärande är tinkrar? Många verkar ju ganska låga i mankhöjd? Tänker mest på den lite lättare rid-modellen av dom?
Svar
1
· Visningar
1 028
Senast: skiesabove
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej!😊 Jag hade viljat köpa en sådan här gjord som finns på bilden jag har lagt till. Men jag undrar vilken storlek som jag borde välja…...
Svar
14
· Visningar
1 161
Senast: VincentM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp