Fjordhästar?

O

oonly

Hur är fjordhästar att rida? Är de så starka att de sliter av armarna på en? ^^, Är de viktbärande?
 
Sv: Fjordhästar?

Tja en välriden fjording är inte stark så den sliter av dina armar, medan en sämre riden mycket väl kan vara det.
Precis samma som med samtliga övriga hästraser....
 
Sv: Fjordhästar?

hej en fjording är mycket vicktbärande hästar.det är en mycket starck ras och envis men det beror på hur den är uppfostrad
 
Sv: Fjordhästar?

Jag skulle säga att det finns två sorters fjordhästar:
Den grövre bruksmodellen och den lättare ridhästen.

Vi har en av den grövre modellen, en född körhäst, men går klart att rida också. Hon är stark som jag vet inte vad, men bara för att hon är det betyder det inte att hon är tungriden.

Skulle säga att en välriden fjording är minst lika lätt som vilken annan häst som hällst.

De är mkt viktbärande hästar.

Jag tror bruksmodellen är mer viktbärande men i många fall också lite svårare/tyngre att rida ihop.
Ridmodellen är nog lättare att rida ihop men kan nog inte bära riktigt lika mkt (även om de också är väldigt viktbärande).

Luddigt svar, men som sagt jag tycker inte en välriden fjording är svårare änn någon annan häst.:)

20104281.jpg
 
Sv: Fjordhästar?

Den tyngre modellen är av äldre stam, nu satsar man på lättare allroundhästar. Mer lik den häst de var från början.

Man gjorde fjordhästen tyngre för att den skulle kunna jobba som arbetshäst i skog och även i jordbruket.
 
Sv: Fjordhästar?

Ja det va ungefär det jag försökte komma fram till:o :D
 
Sv: Fjordhästar?

Min erfarenhet av fjord häst är att jag blev av kastad 2gånger på en dag på min kompis häst:rofl:
 
Sv: Fjordhästar?

jag tycker det är bra och starka hästar! Mycket viktbärande! Men så envisa mina foderfjordingar har varit skulle jag aldrig tänka mig att köpa en fjording! Men dom var inte speciellt hanterade så dom slet av armarna av folk! ;)
 
Sv: Fjordhästar?

Jag håller med om att de flesta fjordingar är viktbärande hästar. Sen är det väl precis som med alla anfra hästraser, en välriden häst drar inte armarna av dig, medan en sämre riden häst mycket väl kan dra iväg med dig. Men det är väl ingen nyhet för det är samma med alla hästar oavsett ras.

Sen så tycker jag att fjordningar har ... hmm, hur ska jag säg.. personlighet. De vill säga envisare än fan själv!!! Men visst är dom mysiga. Men antingen älskar man dom eller så hatar man dom. Och oftast kan dessa känslor skifta på en tusendels sekund. Som sagt, de har personlighet. Men det är lite det som är charmen med dom. Jag har aldrig varit så arg som på en fjordning, jag har aldrig varit så frustrerad som på en fjording, men samtidigt har jag aldrig haft så kul som med en fjording heller. :bump:
 
Sv: Fjordhästar?

Min erfarenhet av fjord häst är att jag blev av kastad 2gånger på en dag på min kompis häst:rofl:

Och min erfarenhet av fjordingar är att jag haft en i 3år och aldrig TRILLAT av. Därimot har jag kastat mig av frivilligt en gång när han inte ville gå åt samma håll som mig.:angel:

Min fjording är väldigt ouppfostrad(sen tidigare) och jag har inte direkt haft kunskapen att "fostra om" honom. Han kunde ibland vara väldigt tung och stark att rida(ofta man hade träningsvärk i armarna) men det berodde på att jag var en dålig ryttare och inte kunde rida honom på rätt sätt.
Så en fjording behöver inte vara tyngre att rida än någon annan hästras, även fast dom är starkare och ofta har mycket vilja.
 
Sv: Fjordhästar?

Har haft mycket kul med gula hästar med stående man :D
Visst finns det många fina och välridna, men tyvärr finns det minst lika många som är motsatsen.
 
Sv: Fjordhästar?

*kl*

Min tränare är helt imponerad över hur kännsliga min och mammas häst är. Idag när jag red var hjälpen från henne "försiktigt, försiktigt, akta, akta!" Arabkorsningen jag rider imellanåt är som en bulldozer om man jämför med min pålla :p Han är ändå tävlad LA+
 
Sv: Fjordhästar?

Hur är fjordhästar att rida? Är de så starka att de sliter av armarna på en? ^^, Är de viktbärande?

Fjordhästar brukar vara som andra hästar att rida. Det beror väl lite på skolningen. Och de är viktbärande.

Har ridit fjoordingen flera ggr. En fjording vi hade var lugn men frammåt, riktigt snäll, Och en annan vi haft var välskolad, liten fuskare, men kunde vara en riktig krutdurk. Han ville gärna busa istället för att jobba,, men han hade super charmig personlighet. Men de är aldrig så starka att de sliter armarna av en!
 
Sv: Fjordhästar?

Jag väger 67 kg och är 165 lång, är jag för lång/tung för en fjording? :confused:
 
Sv: Fjordhästar?

yes yes yes en fjordtråd för oss som inte nödvändigtvis äger en fjordhäst :banana:
haha var tvungen :D ...

Jag har ridit (tror mig ha iaf, bara för att jag skriver detta dyker det upp nåt, jag lovar!) de flesta sorters fjordhästar. Lätta, tunga/kraftiga. Busiga/"vilda", superlugna. Lata, överlyckliga för arbete. Små steg, stoora steg. Känsliga för hjälper, andra man får väcka med spöet först. Underbara, andra mindre underbara...
De flesta är olika. Enorma (!!!) personligheter - varenda en!
Jag föredrar (av de jag mött hittills) den lättare fjordingen. Det ska fortfarande vara "mycket häst", och inte vara "spinkig" på något sätt, men ändå lättare en brukstypen. Och mycket temperament ;) Inte aggressiv på något sätt, men..du vet.."det"!!! ha en glimt i ögat. Mycket power i steget! (syftar inte på knälyft ala PRE, men "framåt").

Som med alla hästar; de är individer och olika. De gillar olika saker, är olika framåt, de flesta har sina dagar då ingenting är bra och dagar då allt allt (ALLT) går med flyt. De funkar i körning, hoppning, dressyr, distansritt, voltige.. Skolningen & ridning spelar stor roll.
 
Sv: Fjordhästar?

De är oftast viktbärande! (vad jag har sett) :angel:
Tycker de är väldigt starka, men de beror ju på självklart på va de är för häst.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
227
Senast: Lavinia
·
Ridning Hur pass viktbärande är tinkrar? Många verkar ju ganska låga i mankhöjd? Tänker mest på den lite lättare rid-modellen av dom?
Svar
1
· Visningar
1 028
Senast: skiesabove
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej!😊 Jag hade viljat köpa en sådan här gjord som finns på bilden jag har lagt till. Men jag undrar vilken storlek som jag borde välja…...
Svar
14
· Visningar
1 161
Senast: VincentM
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp