Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

Ja, det är lite tråkigt att han också försvunnit ur avel, kvar i hans årgång är nu bara Temperament, Solhems Mykle och Minos, resten är döda, kasrearde eller ur avel....

Lemir har ju Lunbrigg, norskt blod och inget kändisblod på mödernet så han skulle ju egentligen behövts i svensk avel, men jag förstår att ägaren har valt att göra valack av honom och att han istället får en eventuell framtid som tävlingshäst!

Vi får väl hålla tummarna för de få avkommor som finns efter honom så att de matchas och visas!

Vad har du för stam på dina unghästar? //nyfiken, Lycka

Jag visste inte att han är redan är tagen ur avel, vet dock att man processar om beslutet.

Hauk Thun bör (enligt veterinär) tas ur avel pga "lynnesfel". I somras när han stod på station hos Stall Björkhem så attackerade han vid ett flertal gånger hingsthållaren.

Detta skedde på väg ut ur stallet och vid ett tillfälle var en veterinär närvarande - det är denne som nu har åberopat att Hauk Thun bör tas ur avel.

En FJORDhingst, enligt mig, bör i enlighet med "rasstandaren" ha ett visst temperament, själva har vi ett 2-årststo efter Hauk Thun som är jättetrevlig och Tecumseh som gick igenom för några veckor sedan var en underbar individ - så personligen tror jag inte att det är något ärftligt. Dock är frågan om hingsten bör fortsätta verka i avel då han är en fara för andra människor? (Vid betäckningssäsong - för starka "hingsthormoner"?)

Jag har uppfattat det som att han hade hjärnproblem? Alltså att han skulle tas bort just för att en tumör ( :confused: ) tryckte på hjärnan och orsakade lynnesfel (som inte funnits tidigare år).

Men jag vet inte, enbart vad jag hört. :crazy:

Jaha, det hade jag ingen aning om.

Men ska det göras en utredning om honom nu rent veterinärt oxå eller?

Det har inte jag hört men kanske en trolig förklaring då han faktiskt varit en betäckningssäsong tidigare på Stall Björkhem - utan problem...Det skall också tilläggas att "aggressiviteten" kom och gick, han var kanonsnäll inne i stallet men utanför stalldörrarna var det en annan femma...

Min hingstunge, Maximuz f. 07 är e:Lemir - Torjus - Mascot. (Mamma är Tvetas Mastizze)
Kayo är född 06 e: F.Io -samma mamma som Isidor.
Tibia är född 07 e: Lemir -Tuffen - Ljosen
Det ska bli kul att se vad det blir av dem tillslut, just nu ser de ut som unghästar gör mest - lite raggiga och ojämna.

Är ju värdelös på detta - hur får man in en bild:confused:

Läskigt om det är en tumör,
fast samtidigt kanske skönt istället för ett "hårt temperament".
Tänker på några vänner som hade en fjording för massa år sen,
som hade (minns inte om det var från början) ett underligt humör.
Kunde ställa till med både det ena och andra,
planterade bla en höräfsa (alltså när dom körde hästen) "uppe i ett träd".

Hästen avlivades till slut pga allt ok som hände
och det obducerades, hittade tydligen en hjärntumör.

Nu blev det väl inte exakt återgivet men hur som helst,
häst som blev underlig och visade sig ha en tumör på hjärnan.

Det verkar iaf vara ganska stor spridning på storlekarna i sverige. Såg att MT var av det normal-större slaget. Jag är lite rädd att tappa rastypen om de blir allt för stora.

Hur kommer det sig att MT har så höga poäng i Norge och lite lägre i Sverige? Jag gillar honom skarpt så det är ingen kritik utan snarare ren nyfikenhet.

Tror du att han kommer vara kvar hos er även över 2009?

Roade (tror det var sommaren 07) med att räkna ut medelhöjden på de Norka Danska och Svenska hingstarna. Norska och Danska hamnade rätt lika.
De Svenska lägre, men då var ju en hel del av måtten på de Svenska iof från 2,5 årings mätningen.
Vet inte riktigt hur stor skillnad det är höjdmässigt på en 2,5 åring på hösten och en 3 åring på våren?

Julle va 142 på hösten som tvååring och 144 när jag släppte honom på bete som 3åring.

Vad var medlehöjden?

Vill inte gräva i vad som hänt med Hauk Thun på stationen.

Däremot är jag starkt kritisk till att plocka en hingst ur avel hemma på någons gårdsplan. Det finns ett hingstpremieringsreglemente och detta skall följas.

Hingsten har enligt uppgift fungerat klanderfritt hemma hos ägaren, även efter att den varit utlånad.

Vi får väl se vad SH har att säga om saken, som hingstägare hade jag också överklagat beslutet, att han skulle ha något problem med tumörer e. dyl är hörsägen. Förhoppningsvis är fallet inte så, jag har själv mist en hingst på detta sättet och det är inget jag önskar min värsta fiende!

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 878
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 367
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka